Wikia

Classificatie Ministerie van Toverkunst:Edit

Mag geen problemen opleveren voor kundig tovenaar

Men treft het Keltische Aardmannetje vooral in het Engelse Cornwall aan. Hij is felblauw van kleur, wordt zo'n twintig centimeter hoog en zit vol met streken. Het Keltische Aardmannetje is verzot op poetsen bakken en alle soorten grappen. Hoewel hij geen vleugels heeft, kan hij wel degelijk vliegen en er zijn gevallen bekend waarbij onoplettende mensen bij de oren werden gegrepen en bovenin bomen of op hoge gebouwen werden gedeponeerd. Keltische Aardmannetjes stoten een schril gebrabbel uit dat alleen verstaanbaar is voor soortgenoten. Ze baren levende jongen.

Deze wezens brengt Smalhart mee voor zijn eerste les Verweer tegen de Zwarte Kunsten aan Harry's klas. De aardmannetjes zijn staalblauw, zo'n twintig centimeter groot en hebben spitse gezichtjes en zulke schrille stemmetjes dat het net is alsof je een kooi vol parkieten hoort ruziën.

De aardmannetjes schieten als vuurpijlen alle kanten uit en kunnen vliegen. Ze kunnen dingen grondiger en effectiever vernielen dan een dolle neushoorn.

Tekst van Chocokikkerkaartje PC-game deel 3: Dymphna Voorburg werd ooit tijdens een vakantie ontvoerd door Aardmannetjes en was daar de rest van haar leven doodsbang voor. Wist het Ministerie van Toverkunst er niet van te overtuigen om alle Aardmannetjes rustig te laten inslapen.

Achtergrond van de Keltische AardmannetjeEdit

Het feit dat de Aardmannetjes zoveel chaos veroorzaken in het bijzijn van Smalhart, vertelt ons iets over het karakter van de goede man, want deze kleine feeën uit het westen van Engeland, hebben de reputatie dat ze het voorzien hebben op mensen die lui zijn. In de folklore van Somerset, Devon en Conrwall staan aardmannetjes erom bekend dat ze mensen in moeilijkheden te hulp schieten, maar degenen die hun aandeel weigeren uit te voeren of vergeten hun kleine helpers te belonen met een kom room als maaltijd en een schone haard om in te dansen, kunnen hun waardevolle bezittingen maar beter buiten hun bereik houden.

Aardmannetjes leven onder de grond of in grotten, in weilanden of in groepjes bomen, maar kunnen er ook toe worden overgehaald om binnenshuis te komen wonen. De eigenaar van een huis die graag de hulp van deze feeën wil inroepen om te helpen met spinnen of om een luie bediende in haar zij te knijpen, zou kunnen proberen hen te lokken door de laatste oogst appels onder een boom te leggen, een soort Aardmannetjessalaris. Het is echter dom om Aardmannetjes met nieuwe kleding te belonen; net als elfjes en andere hulpjes in de huishouding zijn aardmannetjes verplicht om te vertrekken wanneer ze zoiets aangeboden krijgen.

Aardmannetjes hebben aardig wat streken en sommige daarvan zijn vrij boosaardig. Een van hun favoriete bezigheden is reizigers laten verdwalen. Veel mensen hebben wel eens meegemaakt dat ze op een bekende plek aan het wandelen waren en plotseling helemaal verdwaald waren en niets bekends meer in de omgeving zagen. In het westen van Engeland heet een dergelijke verontrustende ervaring dat je 'door Aardmannetjes bent gegidst', een andere benaming voor verdwaald dus.

Ook zijn Aardmannetjes beruchte paardendieven die de dieren 's nachts stelen en ze rondjes laten rennen, terwijl ze hun manen en staart in onmogelijke knopen binden. Een andere vorm van nachtelijk amusement is dansen in een feeën- of elfenring in het bos, op de muziek van zingende krekels en kikkers. Als een mens per ongeluk in een feeënring stapt, wordt hij of zij waarschijnlijk gedwongen om de hele nacht te dansen. De beste manier om dit effect teniet te doen en eveneens te voorkomen dat je door een Aardmannetje wordt gegidst, is je kleren binnenstebuiten aan te trekken.

Verder bestaan er veel verhalen over Aardmannetjes die baby's stelen en er wisselkinderen van feeën voor in de plaats leggen. Tot in de negentiende eeuw bonden vrouwen in Somerset en Devon hun baby vast aan de wieg om te voorkomen dan Aardmannetjes er met hen vandoor gingen.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki