Wikia

Alan Rickman
Rickman.jpg
Algemene Informatie

Geboren

21 februari 1946

Nationaliteit

Engels

Geslacht

Man

Carrière

Rol

Severus Sneep

Alan Sidney Patrick Rickman (Hammersmith, Londen, 21 februari 1946) is een Engelse toneel- en filmacteur. Hij won meer dan tien filmprijzen gedurende zijn acteerloopbaan, waaronder een Golden Globe (voor Rasputin), een BAFTA Award (voor Robin Hood: Prince of Thieves) en een Emmy Award (voor Rasputin).

Hij werd geboren als zoon van een Ierse katholieke vader en een Methodische moeder uit Wales. In het gezin was met andere woorden een constante geloofsstrijd gaande. Zijn vader stierf toen Alan acht jaar oud was en daarna werd hij alleen door zijn moeder opgevoed.

Rickman werkte als grafisch ontwerper voordat hij begin jaren zeventig werd toegelaten tot de Royal Academy of Dramatic Art in Londen .

In juli 2009 was hij weer te zien in de rol van Severus Snape, in Harry Potter and the Half-Blood Prince. In juni 2010 waren de laatste draaidagen voor de verfilming van het het laatste Harry Potterboek Harry Potter and the Deathly Hallows. Release deel 1: November 2010 en deel 2: juli 2011.

Filmografie Edit

Trivia Edit

  • Rickman kreeg de rol van Severus Sneep in 2001 nadat acteur Tim Roth zich had teruggetrokken.
  • Toen hij een kind was, had hij een spraakhandicap. Zijn onderkaak was krap waardoor zijn woorden werden gedempt. Dit is de reden die hem zijn herkenbare stem van vandaag gaf.
  • Hij is gezakt voor zijn rijexamen in California omdat hij te voorzichtig reed door het groene licht.
  • Rickman is 11 jaar ouder dan Timothy Spall, 12 jaar ouder dan Adrian Rawlins en Gary Oldman, 17 jaar ouder dan David Thewlis en 21 jaar ouder dan Geraldine Somerville. Desondanks zijn de zes personages die ze spelen tijd en oud-klasgenoten.
  • Rickman was het enige cast-lid dat de boeken ook daadwerkelijk had gelezen.

Externe link Edit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki