Wikia

Harry Potter Wiki

Alfons Gasthuis

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Alfons Gasthuis
Object informatie
Fysieke beschrijving
Geslacht Man
Huid Kleur Beige
Familie informatie
Magische kenmerken
Affiliatie
Afdeling Ravenklauw

Alfons Gasthuis (Engels: Marcus Belby) is een personage uit de Harry Potter-boeken van J.K. Rowling.

Gasthuis is een slanke jongen die één jaar ouder is dan Harry Potter. Hij komt voor het eerst als handelend personage voor in Harry Potter en de Halfbloed Prins, het zesde deel van de serie, waarin hij lid is van de Slakkers, het elite-clubje van Hildebrand Slakhoorn de leraar Toverdranken.

In de film is hij nogal iemand die veel en graag eet. Het toetje dat ze krijgen wordt als snelste door Gasthuis opgegeten. Als Ginny binnenkomt, maakt Slakhoorn er ook een grapje om.

De reden dat Alfons bij de Slakkers zit is dat Slakhoorn zijn oom Damocles kent. Damocles is de uitvinder van Wolfsworteldrank, een Toverdrank die de effecten van Weerwolf zijn tegen gaat. Volgens Slakhoorn is Damocles een uitmuntende tovenaar die de Orde van Merlijn dubbel en dwars heeft verdiend. Echter als Alfons zegt dat zijn vader en Damocles niet zo goed met elkaar overweg kunnen en hij hem daarom niet zo vaak ziet verliest Slakhoorn zijn interesse in Alfons. Hij schrokt al zijn eten naar binnen en maakt niet zo'n goede indruk bij Slakhoorn. Daarom moet hij tijdens de kerstborrel van Slakhoorn de wc-rollen vervangen.

Het is onbekend of Alfons familie is van Franciscus Gasthuis, de eerste tovenaar die een aanval van de Stik-de-moord overleefde.

Achter de SchermenEdit

  • De acteur die in de zesde Potterfilm de rol van Gasthuis speelde, de achttienjarige Rob Knox, werd op 24 mei 2008 doodgestoken in Londen terwijl hij zijn twee jaar jongere broertje probeerde te beschermen die door twee gewapende mannen werd overvallen.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki