Wikia

Artemisia Lufkin
Artemisia Luchthuis
Biografische informatie
Geboren

1754

Groot-Brittannië of Ierland
Gestorven 1825 (leeftijd 70-71)
Bloed status Volbloed of halfbloed[1]
Titel(s) Minister van Toverkunst
Fysieke beschrijving
Species Mens
Geslacht Vrouw
Haar kleur Grijs
Huid Kleur Bleek
Familie informatie
Magische kenmerken
Affiliatie
Beroep Minister van Toverkunst (1798-1811)
Afdeling Huffelpuf[2]
Trouw Brits Ministerie van Toverkunst
Minister Artemisia Luchthuis (Engels: Artemisia Lufkin) was een heks en in haar Zweinstein-jaren gesorteerd in Huffelpuf. Luchthuis werd later van 1798 tot 1811 een talentvolle Minister van Toverkunst. Ze was tevens de eerste vrouwelijke Minister ooit die het ambt bekleedde en werd op zijn minst twee keer verkozen.

Biografie Edit

Vroegere jaren Edit

Artemisia werd geboren in 1754,[3] ergens in de Britse eilanden en had op zijn minst één magische ouder.[1] In haar jeugd ging ze van 1765 tot 1772 naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, waar ze in Huffelpuf werd gesorteerd.[2]

Als Minister van Toverkunst Edit

In 1798 rees Luchthuis tot de positie van Minister van Toverkunst van Groot-Brittannië en Ierland. Ze volgde Unctuous Osbert op en werd de eerste vrouw ooit die deze ambt bekleedde.

Ze richtte het Departement van Internationale Magische Samenwerking op en werkte hard en met succes om tijdens haar ambtstermijn een Wereldkampioenschap Zwerkbal in Groot-Brittannië te organiseren.[4]

Ze diende voor 13 jaar als Minister en werd uiteindelijk in 1811 opgevolgd door Gerrit Zwalp.

Dood en na haar dood Edit

Luchthuis stierf in 1825, rond de leeftijd van 71. Ze werd tegen de jaren 1990 op een Chocokikkerplaatje afgebeeld.[3]

Op 1 september 1991 verwelkomde Klassenoudste Gabriel Truman de eerstejaars Huffelpuffers in de Huffelpuf Leerlingenkamer met een korte toespraak waarin hij de voormalig Minister Artemisia Luchthuis noemde als één van de vele opmerkelijke studenten van Zweinstein die net als zij in Huffelpuf waren gesorteerd.[2]

Etymologie Edit

Artemisia is een Griekse naam afgeleidt van Artemis, de naam van de Griekse godin van de jacht. Artemisia is tevens de naam van een geslacht van planten en van Artemisia Gentileschi. Zij was een baanbrekende Italiaanse schilder uit de vroege Barok, die tevens de eerste vrouw was die toetrad tot de Accademia dell'Arte del Disegno in Florence en één van de eersten die religieuze en historische onderwerpen behandelde.

Trivia Edit

  • Artemisia zoals afgebeeld op haar Chocokikkerplaatje, heeft een mysterieuze gelijkenis met de stiefmoeder van Assepoester zoals te zien in Walt Disney's animatiefilm Assepoester die werd uitgebracht in 1950.

Verschijning Edit

Referenties Edit

  1. 1,0 1,1 Volgens Pottermore was Nobby Leach (Minister van Toverkunst tussen 1962 en 1968) de eerste Dreuzelgeboren tovenaar die ooit tot Minister werd benoemd.
  2. 2,0 2,1 2,2 Introductie voor Huffelpuffers op Pottermore
  3. 3,0 3,1 Harry Potter en de Steen der Wijzen (game)
  4. Writing by J.K. Rowling: "Ministers for Magic" op Pottermore

BronEdit

Deze pagina is een (deelse) kopie en vertaling van de Engelse Harry Potter Wikia

Minister van Toverkunst van Groot-Brittannië
Ministers van Toverkunst:
Ministry of magic logo
  • Josephina Hork (1819-1827)
  • Ottaline Guichel (1827-1835)
  • Radolphus van Detta (1835-1841)
  • Hortensia Milliphutt (1841-1849)
  • Evangeline Orpington (1849-1855)
  • Priscilla Dupont (1855-1858)
  • Dugald McPhail (1865-1865)
  • Faris Spavin (1865-1903)
  • Venusia Crickerly (1903-1912)
  • Archer Evermonde (1912-1923)
  • Lorcan McLaird (1923-1925)
  • Hector Fawley (1925-1939)