Wikia

Harry Potter Wiki

Astronomietoren

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Astronomietoren.jpg
Astronomietoren
Locatie informatie
Locatie

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus

Bewoner(s)

Professor Sinistra

De Astronomietoren (Engels: Astronomy Tower) is de hoogste toren op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Het is de plek waar de leerlingen hun Astronomielessen krijgen van Professor Sinistra. Dit gebeurt meestal om middernacht, want dan zijn de sterren het beste te zien.[1] De toren is verboden gebied voor alle leerlingen behalve tijdens de lessen Astronomie.[1]

GeschiedenisEdit

1991Edit

In Harry's eerste jaar klommen hij en Hermelien Griffel naar de top van de toren om de draak van Hagrid, Norberta, te geven aan een aantal vrienden van Charlie Wemel. Ondanks hun succes tijdens het versturen van Norbert, werden ze gesnapt door Argus Vilder toen ze de toren afkwamen omdat ze de Onzichtbaarheidsmantel op de toren waren vergeten.

1993Edit

Nadat Sirius Zwarts een poging deed om in te breken in de Toren van Griffoendor op de avond van 31 oktober, 1993, ging al het personeel in het hele kasteel opzoek naar tekenen van Zwarts. Argus Vilder zocht op de Astronomietoren maar vond niets.[2]

1996Edit

Het praktische examen astronomie vond hier plaats tijdens de S.L.I.J.M.B.A.L. examens. Onder het toeziend oog van Professor Knufje, moesten de studenten een sterrenkaart invullen. Echter tijdens dit examen werd Hagrid aangevallen door Dorothea Omber, Jan Donders en verscheidene andere ambtenaren van het Ministerie van Toverkunst Rubeus Hagrid verzette zich en tijdens deze praktische, en de resulterende schermutseling werden verschillende Schouwers en Minerva Anderling zwaar gewond, Hagrid vluchte weg. Dit alles werd gezien door de studenten die op dat moment examen deden in Astronomie.

1997Edit

180px-Harry and Dumbledore at the Astronomy Tower HBP.jpg

Harry en Perkamentus in de toren in 1997

Zie ook: [[:Slag om de Astronomietoren|Slag om de Astronomietoren]]

De Dooddoeners die Zweinstein waren binnengedrongen, die tijdens dit gevecht vochten tegen onder andere de Orde van de Feniks, vond plaats in deze toren en in de gang hieronder. Een van de Dooddoeners liet het Duistere Teken verschijnen boven deze toren; Albus Perkamentus werd hier gedood met de Vloek des Doods door Severus Sneep. Dit was waar Perkamentus stierf omdat hij dat zelf zo wou.[3]

StructuurEdit

De toren is de hoogste in Zweinstein, het ligt bijna direct boven de voordeuren van het kasteel. De toren wordt ook omringd door een borstwering en is lang genoeg om een perfect beeld te krijgen van de sterrenhemel.

VerschijningEdit

Noten en referentiesEdit

Astronomie
Astronomy Classroom.jpg
Professors: Aurora Sinistra
Astronomy at Hogwarts: Astronomie departement · Astronomietoren · Astronomie kamer · Astronomie trappenhuis · Astronomie Corridor · Astronomie leeszaal ·
Astronomie klaslokaal
Astronomers: Aurora Sinistra · Copernicus · George von Rheticus · Perpetua Vanvelden
Planeten: Jupiter · Mars · Mercurius · Neptunes · Pluto · Saturnus · Uranus · Venus
Satelliten: Callisto · Europa · Ganymedes · Io · Maan
Sterrenbeelden: Bartholomeus · Orion

Around Wikia's network

Random Wiki