Wikia

BeauxbatonsCrestClearBg
Beauxbatons Academie voor Toverkunst
School informatie
Locatie

Pyreneeën, Frankrijk

Schoolhoofd
Affiliatie
"Hoewel het zich ergens in de Pyreneeën bevindt, spreken bezoekers over de adembenemende schoonheid van een kasteel, omringd door formele tuinen en gazons ontstaan uit het bergachtige landschap door magie."
—Beschrijving van de omgeving van Beauxbatons[src]

Beauxbatons Academie voor Toverkunst (Engels: Beauxbatons Academy for Magic, Frans: Académie de Magie Beauxbâtons) is een Franse toverschool dat zich ergens in de Pyreneeën, in het zuiden van Frankrijk, bevindt. Naast Franse studenten zijn er ook grote getale studenten uit Spanje, Portugal, Nederland, Luxemburg en België. Het is onbekend of studenten uit andere landen ook toegelaten worden. Het schoollogo bestaat uit twee gekruiste toverstokken met elk drie sterren die uit de punt schieten.

GeschiedenisEdit

Beauxbatons is opgericht ongeveer halverwege de jaren 1300 en heeft door de jaren heen vele opmerkelijke studenten gekend. Met als bekendste Nicolaas Flamel, de alchemist bekend voor het ontdekken van de Steen der Wijzen, en zijn vrouw Perenelle.

Beauxbatons

Het logo van Beauxbatons.

Naast de Flamel's zijn enkele andere, beroemde ex-studenten onder meer Vincent Duc de Trefle-Picques, die de Terreur overleefde door net te doen alsof zijn hoofd al was afgehakt; Luc Millefeuille, de beruchte gebak-maker en Dreuzel-vergiftiger; en Fleur Delacour, die mee vocht in de Slag om Zweinstein en werd onderscheidde met verschillende medailles voor moed door zowel de Franse als Britse Ministerie van ToverkunstOlympe Mallemour, het schoolhoofd in de jaren 1990, was (ondanks haar protesten) een half-reuzin; slim, elegant en ongetwijfeld indrukwekkend.

Beauxbatons nam deel aan het Toverschool Toernooi dat werd gehouden in 1792 en in 1994. Tijdens het Toernooi in 1792 moest er een Basilisk gevangen worden die amok maakte en de schoolhoofden van de drie deelnemende scholen verwondde. Tijdens het Toernooi in 1994 werd Fleur de vertegenwoordiger voor Beauxbatons, die op de laatste plaats eindigde. Tevens was Olympe Mallemour het schoolhoofd van Beauxbatons tijdens dit Toernooi.

Het paleisEdit

BeauxbatonsAcademyofMagic

Paleis van Beauxbatons

Het Paleis van Beauxbatons is een prachtig paleis omgeven door majestueuze tuinen en fonteinen, die op magische wijze zijn onstaan uit de omliggende bergen, en bestaat al meer dan zevenhonderd jaar. De gangen binnen het schoolgebouw worden geflankeerd door diamanten standbeelden in plaats van de op Zweinstein gebruikelijke harnassen. In de Eetzaal is een koor van bosnimfen dat de studenten toezingt tijdens de maaltijden. Met Kerstmis is de Eetzaal versierd met grote, glinsterende, niet-smeltende ijssculpturen.

Er wordt gezegd dat het prachtige paleis en de tuinen van de school gedeeltelijk werden gefinancierd door alchemist goud, gezien het feit dat Nicolaas en Perenelle Flamel elkaar hebben ontmoet tijdens hun tijd op Beauxbatons. Tevens staat er in het midden van het park van de school een prachtige fontein waarvan wordt gezegd dat het genezende krachten heeft, en is vernoemd naar de Flamels.

Beauxbatons is, net als Zweinstein, "onzichtbaar", dus onvindbaar voor Dreuzels en tovenaars. Zelfs wanneer je bij het paleis staat is het niet te vinden, tenzij je weet hoe je het kunt vinden.

TraditiesEdit

BeauxbatonsCarriage

Rijtuig van Beauxbatons

De studenten en het personeel van Beauxbatons worden vervoerd door een gigantisch, poeder blauw rijtuig, getrokken door tientallen gevleugelde Abraxas paarden. De paarden drinken alleen de allerbeste maltwhisky. Ondanks dat het rijtuig door Beauxbatons wordt gebruikt, is het eigenlijk een schending van de Internationale Code van Magische Geheimhouding.

De studenten hebben geleerd dat zij paraat moeten staan wanneer het schoolhoofd een kamer binnenkomt, tot zijzelf gaat zitten, en tonen daarmee hun respect voor haar.

De schooluniformen van Beauxbatons zijn duidelijk ingesteld op warmer weer dan in Schotland, waar Zweinstein ligt, gebruikelijk is. De uniformen zijn gemaakt van dunne lichtblauwe zijde. Het logo is met gouddraad op de uniformen geborduurd. Daarnaast lijken de leerlingen van Beauxbatons zich veel drukker te maken om de reputatie van de school dan de leerlingen van Zweinstein.

ReputatieEdit

Het onderwijs op Beauxbatons is vergelijkbaar met dat van Zweinstein. Echter worden pas in het zesde jaar de SLIJMBAL-examens afgenomen, in plaats van het vijfde jaar zoals op Zweinstein. Van studenten die meerderjarig, en dus afgestudeerd zijn, is bekend dat zij de spreuk "Avis" zonder stok en uitspraak uit kunnen voeren.

Rivaliteit met andere scholenEdit

Tussen Beauxbatons en Zweinstein is er in de loop der jaren een goede relatie ontstaan, behalve met het Toverschool Toernooi, waar de scholen een gezonde rivaliteit met elkaar hebben. Beauxbatons heeft het Toernooi tweeënzestig keer gewonnen en Zweinstein won drieënzestig keer.

Tijdens de laatste keer dat het Toernooi plaats vond in 1994, werd het Toernooi in ere hersteld. Tijdens dit Toernooi was de relatie met Zweinstein echter gespannen als gevolg van het plaatsen van Harry Potter als tweede kampioen voor Zweinstein in Harry Potter en de Vuurbeker. Ondanks deze gebeurtenis keerde Madame Mallemour terug naar Zweinstein voor de begrafenis van Albus Perkamentus, wat opnieuw een bewijs is voor de goede relatie tussen de scholen.

EtymologieEdit

"Beaux bâtons" is Frans voor "mooie stokken". Met "stokken" worden hier waarschijnlijk toverstokken bedoeld. Het Franse woord voor "toverstaf" is echter "baguette magique", maar het woord "baguette" zou de meeste niet-Fransen hebben doen denken aan een soort brood, het is dus niet zo vreemd dat Rowling voor het woord "bâtons" koos.

(Oud) studentenEdit

Zie ookEdit

BronEdit