Wikia

Harry Potter Wiki

Beauxbatons Academie voor Toverkunst

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Beauxbatons Academie voor Toverkunst (Engels: Beauxbatons Academy for Magic) is een toverschool uit de Harry Potter-boekenserie van J.K. Rowling. De school werd in het verhaal geïntroduceerd in het vierde boek. De school bestaat al minstens 700 jaar, want dat is wanneer de school begon deel te nemen aan het Toverschool Toernooi. De school is gesitueerd in Frankrijk, het schoolhoofd is Madame Olympe Mallemour. Naast Franse studenten zijn er ook grote getale studenten uit Spanje, Portugal, Nederland, Luxemburg en België.

Beauxbatons.jpg

Het logo van Beauxbatons.

LocatieEdit

Over de exacte locatie kan slechts worden gespeculeerd, maar er wordt beweert dat het ergens in de Pyreneeën ligt. Volgens sommigen bewijst het feit dat er tijdens het Toverschool Toernooi bouillabaisse werd geserveerd dat de school in de buurt van de Middellandse Zee is gelegen. Dit zou ook een verklaring zijn voor het feit dat de scholieren het steeds koud hebben tijdens hun verblijf op Zweinstein.

KledingEdit

De schooluniformen van Beauxbatons zijn duidelijk ingesteld op warmer weer dan in Schotland, waar Zweinstein ligt, gebruikelijk is. De uniformen zijn gemaakt van dunne lichtblauwe zijde. Het schoollogo bestaat uit twee gekruiste toverstokken met elk drie sterren die uit de punt schieten. Het logo is met gouddraad op de uniformen geborduurd. De leerlingen van Beauxbatons lijken zich veel drukker te maken om de reputatie van de school dan de leerlingen van Zweinstein.

Het kasteelEdit

Het schoolgebouw is een flonkerend paleis, waarschijnlijk nieuwer dan het kasteel van Zweinstein. Het eten is (in elk geval volgens Beauxbatons-leerlinge Fleur Delacour) heerlijk smaakvol en veel lichter verteerbaar dan dat op Zweinstein. De gangen binnen het schoolgebouw worden geflankeerd door diamanten standbeelden in plaats van de op Zweinstein gebruikelijke harnassen. Tijdens de diners op Beauxbatons worden de leerlingen toegezongen door een koor van bosnymphen.

Beauxbatons is, net als Zweinstein, "Onzichtbaar", dus onvindbaar voor Dreuzels en tovenaars. Zelfs wanneer je bij het paleis staat is het niet te vinden, tenzij je weet hoe je het kunt vinden.

EtymologyEdit

"Beaux bâtons" is Frans voor "mooie stokken". Met "stokken" worden hier waarschijnlijk de toverstokken bedoeld. Het Franse woord voor "toverstaf" is echter "baguette magique", maar het woord "baguette" zou de meeste niet-Fransen hebben doen denken aan een soort brood, het is dus niet zo vreemd dat Rowling voor het woord "bâtons" koos.

Het Toverschool ToernooiEdit

Beauxbatons nam deel aan het Toverschool Toernooi. De Kampioen van Beauxbatons was Fleur Delacour. Fleur was niet erg van Zweinstein onder de indruk, en besteedde een groot deel van haar tijd met opscheppen over Beauxbatons.

In het vijfde boek gaat het schoolhoofd van Beauxbatons, Olympe Mallemour, met Rubeus Hagrid op reis om te proberen de reuzen aan de kant van Albus Perkamentus te krijgen voordat ze de kant van Heer Voldemort kiezen. Fleur Delacour maakt in het zesde boek en het zevende en laatste boek nogmaals haar opwachting, in het laatstgenoemde boek als de vrouw van Bill Wemel.

(Oud) studentenEdit

Zie ookEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki