Wikia

Harry Potter Wiki

Collectebus

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Collectebus is een magisch vervoermiddel uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling.

De bus heeft meerdere verdiepingen en kan alleen door heksen en tovenaars worden gebruikt. Hiervoor hoeft de tovenaar slechts zijn toverstokhand op te steken. De Collectebus pikt tovenaars op en brengt ze op een totaal eigen wijze naar de plaats van bestemming. De bus springt van de ene locatie naar de andere en doet dat met een enorme knal. Huizen, lantaarnpalen en brievenbussen die in de weg staan springen opzij. Het interieur van de Collectebus past zich aan aan het tijdstip: overdag staat de bus vol met tafeltjes, stoelen en banken, 's avonds staan er hemelbedden. Dreuzels kunnen de Collectebus niet zien of horen. De bus kan niet over of onder water reizen.

De bestuurder van de Collectebus is Goof Blikscha, de conducteur heet Sjaak Stuurman.

In de film praat Goof met een afgesneden indiaans hoofd, dat hem vertelt hoe hij moet rijden en wat er buiten gebeurt. Hij kan ook af en toe heel vervelend doen.

De Collectebus in de boekenEdit

Harry Potter reist in zijn derde jaar voor het eerst met de Collectebus. Wanneer hij zijn tante Margot per ongeluk heeft laten opzwellen doordat hij kwaad werd, vlucht hij het huis uit. Wanneer hij een onheilspellend geluid hoort trekt hij direct zijn toverstaf, en dan staat ineens de Collectebus voor zijn neus - Harry heeft de bus opgeroepen zonder dat hij het wist. Sjaak Stuurman legt hem uit hoe de bus werkt, en brengt hem naar de Lekke Ketel in Londen, waar hij verblijft totdat het schooljaar begint.

Ook Hermelien reist met de Collectebus, zij gaat er aan het begin van het vijfde schooljaar mee naar het Grimboudplein. Harry, Ron, Hermelien, Fred, George, Ginny, Tops en Lupos gebruiken in datzelfde jaar de Collectebus om vanuit Londen naar Zweinstein te gaan.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki