Wikia

Harry Potter Wiki

Cornelis Droebel

Overleg0
2.837 pagina's
op deze wiki

Kornel
Cornelis Droebel
Object informatie
Bloed status Volbloed of Halfbloed
Titel(s)
Fysieke beschrijving
Species Mens
Geslacht Man
Haar kleur grijs
Huid Kleur wit
Familie informatie
Familie
  • Mevrouw Droebel (vrouw)
  • Rufus Droebel (neef)
Magische kenmerken
Affiliatie
Beroep
Trouw

Cornelis Droebel (Engels: Cornelius Fudge) volgde Milene Boterberg op als Minister van toverkunst toen Harry 11 jaar was. Hij is ook onderminister geweest op het Departement van Magische Rampen en Catastrofes. Hij vormde een nachtmerrie voor Dreuzelministers.

UiterlijkBewerken

Hij is een klein, dik mannetje met verfomfaaid grijs haar. Hij draagt een lange mantel met krijtstreep, een lindegroene bolhoed en een flesgroen pak. Zijn bijnaam is Keessie “Koboldkiller” Droebel.

Harry Potter en de Geheime KamerBewerken

Droebel komt in Harry's tweede jaar, wanneer de Geheime Kamer geopend is, Zweinstein om Hagrid mee te nemen naar Azkaban.

Harry Potter en de VuurbekerBewerken

Harry had hem nog nooit zo boos gezien als toen hij ruzie had met professor Anderling over de Dementor die hij Krenck had laten kussen. Harry had hem altijd gezien als een vriendelijke man. Een beetje overheersend en pompeus misschien, maar in wezen een beminnelijk mens. Toen hij niet wilde geloven dat Voldemort herrezen was, leek hij echter een kleine woedende tovenaar die ronduit weigerde te accepteren dat zijn comfortabele, goedgeordende wereldje in gevaar zou kunnen komen.

Harry Potter en de Orde van de FeniksBewerken

Droebel weet ervoor te zorgen dat Perkamentus een slechte naam krijgt op het Ministerie van Toverkunst. Wanneer Voldemort herrijst, schildert hij Perkamentus af als een oude gek met zijn onrust veroorzakende praatjes. Hij maakt duidelijk dat iedereen die contact heeft met Perkamentus, de kans loopt ontslagen te worden op het Ministerie. Hij weet dat Arthur contact met hem heeft, maar heeft geen bewijs. Daarom neemt hij Percy aan als assistent. Hierdoor veroorzaakt hij een ruzie tussen Percy en zijn familie. Ook is Droebel Raadslid bij de Hoorzitting van Harry.

Harry Potter en de Halfbloed PrinsBewerken

Als het dan echt niet meer te verbergen is dat Voldemort is teruggekeerd, en Droebel door de mand valt, eist de Tovergemeenschap dat hij opstapt. Ietwat verbitterd, maakt hij plaats voor een opvolger: Rufus Schobbejak. Wel blijft Droebel op het Ministerie van Toverkunst, maar nu in een adviserende rol.

Cornelius FudgeBewerken

Cornelius betekent gehorende. Er was een paus in Rome die zo heette en werd geconfronteerd met het probleem van Christenen die tijdens de vervolging van Decius waren afgevallen en nu wilden terugkeren. Hij heeft een feestdag op 16 september. Fudge betekent knoeierij in het Engels. Het werkwoord to fudge betekent 'samenflansen' of 'een beslissing uit de weg gaan'. Een passende naam dus voor deze minister van toverkunst!

BronBewerken

Minister van Toverkunst van Groot-Brittannië
Ministers van Toverkunst:
Ministry of magic logo

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki