Wikia

Harry Potter Wiki

David Thewlis

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

David Thewlis Harry Potter Deathly Hallows BoIzONBm56il.jpg
David Thewlis
(geboren als David Wheeler, Blackpool, Lancashire, 9 februari 1963) is een Engels film-, televisie- en toneelacteur en tevens schrijver. Hij heeft sinds 2001 een relatie met actrice Anna Friel, met wie hij een dochter heeft.

In Nederland en België is Thewlis vooral bekend door zijn vertolking van de weerwolf Remus Lupos in de Harry Potter-filmserie.

Jeugd Edit

Als tiener speelde Thewlis in de rockband QED, waarvoor hij en zijn collega bandleden zelf de meeste teksten en de muziek schreven. De band trad op in enkele hotels in Blackpool en kon zo hun eigen materiaal aanschaffen en een eerste opnamesessie regelen bij Storm Studios, eveneens in Blackpool. Later speelde Thewlis in een punkrockband (Door 66). Thewlis deed het redelijk als muzikant en had geen ambitie om acteur te worden. Toen zijn vrienden naar de Guildhall School of Music and Drama (in Londen) gingen, ging Thewlis mee.

Hij studeerde af in 1984. Toen hij zich wilde aanmelden bij de acteursvakbond kwam hij erachter dat er al iemand aangemeld was onder de naam "David Wheeler". Hij koos toen zijn moeders meisjesnaam als artiestennaam.

Carrière Edit

Zijn eerste baan als acteur was een theaterstuk (Buddy Holly) in Greenwich. Zijn eerste belangrijke filmrol was in de film Naked, waarvoor hij lovende kritieken en diverse prijzen kreeg (van de National Society of Film Critics (Verenigde Staten), de London Film Critics Circle, de Evening Standard, de New York Film Critics Circle en het Filmfestival van Cannes). Ondanks het "donkere" karakter van de film werd hij veel geprezen, en de rol wordt algemeen beschouwd als één van zijn beste optredens. In hetzelfde jaar verscheen hij op televisie in de film Prime Suspect 3, met onder meer Helen Mirren als tegenspeler.

In de jaren negentig verscheen Thewlis in diverse films, waaronder veel fantasy- en kostuumfilms (Restoration (1995), Black Beauty (1994), Total Eclipse (1995) met onder meer Leonardo DiCaprio, The Island of Dr. Moreau (1996), Dragonheart (1996) en Seven Years in Tibet (1997 )). Hij werd genomineerd voor een British Independent Film Award voor zijn rol in Divorcing Jack (1998).

Hij deed auditie voor de rol van Professor Krinkel in de eerste Harry Potterfilm maar die rol ging naar Ian Hart. In 2004 werd hij echter door regisseur Alfonso Cuarón gevraagd voor de Harry Potter en de Gevangene van Azkaban uit die serie, voor de rol van Remus Lupos, een weerwolf. Hij ging naar acteur Ian Hart voor advies, en nadat die hem had verteld dat dat het meest interessante personage uit de boeken was nam hij de rol aan. Thewlis speelde de rol van Lupos ook in de vijfde film, en zal ook te zien zijn in de zesde, zevende en achtste film.

Films Edit

Externe links Edit

Around Wikia's network

Random Wiki