Wikia

Harry Potter Wiki

De Dood (Het Verhaal van de Drie Gebroeders)

Overleg0
2.813 pagina's
op deze wiki

Doorverwezen vanaf De Dood

Dood Zegevlier

De dood geeft een cadeau aan Antioch

Dood Onzichtbaarheidsmantel

De dood geeft zijn eigen mantel weg

Horcrux ring

De steen der wederkeer zit in de ring

DE DOOD OP PAD
De Dood
Object informatie
Geboren Amortal
Gestorven Amortal
Fysieke beschrijving
Geslacht Man (in het Het Verhaal van de Drie Gebroeders)
Familie informatie
Magische kenmerken
Stok Zegevlier (voorheen)
Affiliatie
Beroep Mensen meenemen naar het Hiernamaals
Trouw Dood
"De Dood sprak de gebroeders aan."
Het Verhaal van de Drie Gebroeders

De Dood is een figuur dat wordt gebruikt in Het Verhaal van de Drie Gebroeders . In dit verhaal was hij getuige van de magische krachten die de Gebroeders Prosper gebruikten om een gevaarlijke rivier over te steken. Hij was ontstemd, omdat hij drie slachtoffers minder voor zichzelf had. Maar hij was sluw en bood de gebroeders aan om ieder een wens te doen. Ze kozen voor de Zegevlier , de Steen van Wederkeer en de Mantel van Onzichtbaarheid. Deze stonden later ook wel bekend als De Relieken van de Dood.

BiografieBewerken

Gebroeders ProsperBewerken

"Hij feliciteerde de gebroeders met hun toverkunst en zei dat ze alle drie een prijs gewonnen hadden, omdat ze zo slim waren geweest om aan hem te ontsnappen."
—Hermelien Griffel leest voor uit de Vertelsels van Baker de Bard

De Dood komt voor het eerst voor in het Verhaal van de Drie Gebroeders, waar hij ze ontmoet op een brug. De drie broers (Antioch, Cadmus en Ignotus) waren aan het reizen toen ze bij een rivier aan kwamen, die te gevaarlijk was om te doorwaden. Omdat de broers getalenteerd waren in Magie, toverden ze zonder veel moeite een brug die hen naar de overkant hielp. Ze waren halverwege de brug toen er een gedaante met kap en mantel hen de weg versperde.

De gedaante was de Dood hemzelf, die net ontnomen was van drie nieuwe doden om mee te kunnen nemen naar het hiernamaals. Maar de Dood was sluw en deed of hij de broers feliciteerde op hun geweldige toverkunsten. Hij bood ze ieder een prijs aan. Wanneer duidelijk wordt dat de Dood de broers niet verder laat gaan zonder dat ze hun diepste verlangen aan hem hebben gezegd en daarmee een prijs hadden gevraagd, besloten de broers dat ze de prijzen aannamen. De Dood overhandigd uiteindelijk de Zegevlier, de Mantel van Onzichtbaarheid en de Steen van Wederkeer aan de broers. Deze objecten zouden te samen later bekend staan als de Relieken van de Dood.

WraakBewerken

Zonder dat de broers het wisten, was elk object zo door de Dood gemaakt, dat ze ervoor zouden moeten zorgen dat de Dood elk van de gebroeders voor zij eigen terug te winnen. En zo komt het dat, als het verhaal verder gaat, elk van de drie broers op hun beurt hun levens verliezen aan hun eigen giften (indirect). Zo wordt Antioch vermoordt door een andere tovenaar als hij te dronken van de macht wordt. Cadmus heeft echter zelf een einde aan zij leven gemaakt, toen hij de pijn niet meer kon verdragen om zonder zijn geliefde te zijn die hij door het toedoen van de Steen van Wederkeer te zien kreeg. Zo kwam het dat de Dood al twee slachtoffers te pakken had.

Het lot van IgnotusBewerken

"Hoewel de Dood vele jaren naar de derde broer zocht, was hij nooit in staat om hem te vinden."
—Het Verhaal van de Drie Gebroeders

Door de Mantel van Onzichtbaarheid kon Ignotus zich een groot aantal jaren voor de Dood verborgen houden. Ignotus deed de Mantel pas af toen hij stokoud was en een gelukkig leven had geleefd. Hij gaf de Mantel toen aan zijn zoon en verliet het rijk der levenden, maar wel op zijn eigen voorwaarde en niet op die van de Dood.

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki