Wikia

Harry Potter Wiki

De Vuurbeker

Overleg0
2.802 pagina's
op deze wiki

De Vuurbeker is een grote, ruw gesneden houten beker, die er doodnormaal uitgezien zou hebben als hij niet tot aan de rand gevuld was geweest met dansende, blauwwitte vlammen. Hij wordt bewaard in een grote houten kist die bezaaid is met edelstenen. De kist ziet er heel oud uit en kraakt als hij open gaat.

Deze Beker is de onpartijdige waarnemer bij het Toverschool Toernooi die beslist wie de kampioenen worden. Tijdens de vierentwintig uur die de leerlingen hadden om zich op te geven voor het Toverschool Toernooi, stond de Beker in het midden van de hal, op het krukje waar normaal gesproken de Sorteerhoed op lag. Op de grond was een dunne gouden cirkel getrokken, op drie meter afstand van de Beker.

Als iemand zijn of haar naam in de Vuurbeker laat vallen, kleuren de vlammen rood en spatten er vonken op. Vlak voordat de Beker de namen van de kampioenen bekend maakte, waren de vlammen feller dan daarvoor. Tijdens het kiezen worden de vlammen rood en schieten er vonken omhoog, waarna er een steekvlam oplaait waar een stuk perkament uit dwarrelt met de naam van een kampioen erop.

De Vuurbeker is een zeer krachtig magisch voorwerp. Alleen door middel van een uitzonderlijk sterke Waanzichtspreuk zou iemand de Vuurbeker kunnen wijsmaken dat er meer dan drie scholen deelnemen aan het Toverschool Toernooi.

BronBewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki