Wikia

Phoenix2

Felix

Alles zit al tegen. En nu denkt Harry Potter dat hij wéér van iets de schuld zal krijgen. En hij had nog wel een glas water gezocht om de vogel te blussen! Tot Harry's verbazing glimlachte Perkamentus. ,,Dat werd tijd, zei hij. ,,Hij zag er al dagen niet uit. Het was een beetje zielig uitziende Feniks die Perkamentus in zijn kantoor had. Hij was bijna op. Dus werd het tijd om zich te vernieuwen. Feniksen kunnen dat. Ze zeggen wel eens van mensen, of voetbalclubs, dat die na een tegenslag uit hun eigen as herrijzen. De Feniks doet dat letterlijk. Aan het eind van zijn leven - nou ja, aan het eind van een van zijn vele levens - vergaat hij in één grote vuurbal tot as. Om later weer te voorschijn te komen, levend en wel. Als nieuw. En, zoals Felix, de Feniks van Perkamentus, mooier dan ooit.

De niet-magische wereld van de Dreuzels kende de Feniks vroeger ook heel goed. ,,FENIX, de Vogel van Arabia wordt zo genoemd vanwege zijn roodachtig purperen kleur. Hij is uniek: hij heeft geen gelijke in de hele wereld. Hij leeft langer dan vijfhonderd jaar, wisten ze in de Middeleeuwen. Een monnik van de Engelse abdij van Revesby schreef dat in een Beestenboek. ,,Wanneer hij merkt dat hij oud wordt, bouwt hij een brandstapel voor zichzelf, na een paar kruidentakken verzameld te hebben. Daarop zet hij, zijn lichaam naar de stralen van zon kerend en met klapperende vleugels, zichzelf uit eigen beweging in vuur en vlam, totdat hij zichzelf heeft opgebrand. Dan, waarlijk, op de negende dag daarna, rijst hij op uit zijn eigen as!

Phoenix fighting

Feniks valt Basilisk aan

Zoals niemand in het echt de laatste eeuwen ooit nog een basilisk of eenhoorn, fabeldieren die ook in de Potterboeken voorkomen, zag, zo heeft ook nog nooit iemand een feniks gezien. Er zijn wel veel gewone vogels die soms doen alsof ze een Vuurvogel zijn. Op vogels zitten vaak kleine kriebelbeestjes - vervelende vereneters en bloedzuigertjes. Om daar wat aan te doen zoeken deze vogels soms rook op van een bosbrandje of en kampvuur. Het lijkt wel of ze spelen met vuur. Ze proberen in de rook te baden, zonder zelf te heet te worden. In paniek - `vogel in brand!' - vluchten die parasieten weg. Zo'n doorrookte vogel, die haast ín een smeulend vuurtje zit, stil, met een beetje gespreide vleugels, die lijkt veel op een echte vuurvogel.

Phoenix

Felix

Kraaien spelen op een heel andere manier wel vaker voor Feniks. Ze broeden graag in schoorstenen. Daarom zit er tegenwoordig vaak zo'n kraaienkapje op. Want het gebeurde natuurlijk weleens, dat een vogel door zijn nest zakte. Bijvoorbeeld terwijl er op een koude voorjaarsnacht nog gestookt werd. Vooral in middeleeuwse kastelen, met hun dikke muren. Het was er altijd koud. Dus je ziet het voor je. Brandt het vuur net lekker, opeens een hoop gerommel en gestommel - en boem, in een grote vonkenregen komt er een vogel uit het vuur stappen. Wild vliegt hij weg. Iedereen kijkt elkaar geschrokken aan. Een Vuurvogel! Hij leek natuurlijk wel wat op een gewone kraai. Maar dat kwam vast door de zwarte as en het roet.

Volgens de oude monniken leefden de echte Feniksen vooral in het Midden-Oosten. Ze hadden magische krachten, zoals Perkamentus aan Harry uitlegde, toen zijn vogel was opgebrand: ,,Feniksen zijn fascinerend. Ze kunnen ongelooflijk zware lasten dragen, hun tranen hebben een genezende werking en het zijn uitermate trouwe huisdieren. De tranen van de Feniks helpen Harry ook. En hij krijgt vaker hulp van de Vuurvogel. Want je weet toch van Harry's toverstaf? zevenentwintig komma acht zentimeter, hulst en feniksveer, zoals in HP1 (De Steen der Wijzen) is te lezen (blz 65). Er is nog een toverstaf, die waarin een staartveer van dezelfde Feniks verwerkt is... Dat is de staf, zoals de kenners weten, van Hij-Die-Niet-Genoemd-Mag-Worden (vierendertig komma zeven centimeter taxushout en feniksveer)

BronEdit