Wikia

Harry Potter Wiki

Fianto Duri

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Fusionedshield (1).png
Fianto Duri
Woorden:Fianto Duri (fee-AHN-teen Dyou-ree)
Type:Bezwering
Licht:Blauwachtig wit
Beweging Punt van je toverstok naar de hemel gericht
Effect:Onduidelijk; bescherming - verhardt of versterkt magische barrières (waarschijnlijk)

"Protego Maxima. Fianto Duri. Repello Inimicum."
Filius Banning beschermd Zweinstein tegen de Slag om Zweinstein met deze spreuken

Fianto Duri is een spreuk die, wanneer het in combinatie wordt gebruikt met Protego Maxima en Repello Inimicum, een bijna onneembare magische beschermende barrière creeërd. De verschillende delen die onstaan door Fianto Duri sluiten op elkaar aan en vormen een gigantische koepel over het desbetreffende gebouw of voorwerp heen. Als deze koepel wordt doorbroken, als het lukt om hem te doorbreken, klinkt er een grote explosie en vallen de beschermende delen naar beneden. Deze spreuk is waarschijnlijk het meest effectief in een combinatie met de andere twee spreuken en versterkt in het geheel als het schild rond is. Dit schild is beschermd tegen zeer krachtige spreuken en is, in tegenstelling tot kleine beschermende spreuken, ook in staat om de meest zware en krachtige vloeken en bezweringen te stoppen.

Bekende GebruikenEdit

DesintegrateSnatcher.JPG

Bloedhonden gaan door de bescherming heen; dit overleven ze niet

Deze spreuk werd gebruikt door Professor Bezweringen Filius Banning in de avond van 1 mei. Dit was om het Zweinstein kasteel te beschermen tegen Voldemort en zijn volgelingen tijdens de Slag om Zweinstein in 1998. De Dooddoeners begonnen met het bombarderen van de bescherming op bevel van Voldemort, maar de bescherming werd uiteindelijk doorbroken door Voldemort zelf met behulp van de Zegevlier.

Etymologie Edit

Deze bezwering is afgeleid van het Latijnse " fiant ", wat wordt betekent en van " duri ", mannelijk meervoud van Durus, wat " hard "of " onbuigzaam " betekend. Dit tesamen is "hard worden".

Achter de schermenEdit

Fiantoduriff.png

Filius Banning gebruikt Fianto Duri

VerschijningenEdit

FiantoDurimw.png

Molly Wemel gebruikt Fianto Duri

Around Wikia's network

Random Wiki