Wikia

Harry Potter Wiki

Firminus Nigellus Zwarts

Overleg0
2.642 pagina's
op deze wiki
Firminus Nigellus Zwarts
Object informatie
Geboren 1847
Bloed status Volbloed
Fysieke beschrijving
Geslacht Man
Haar kleur Zwart
Familie informatie
Familie
Magische kenmerken
Affiliatie
Afdeling Zwadderich
Trouw Zweinstein

Firminus Nigellus Zwarts (Engels: Firminus Nigellus Black) (1847-1926), beter bekend als Firminus Nigellus, is een Personage in de Harry Potter-boekenreeks van de schrijfster J.K. Rowling. Hij is de bet-overgrootvader van Sirius Zwarts, en naar verluidt het minst populaire schoolhoofd dat Zweinstein ooit heeft gehad.

Het portret van Nigellus hangt in het kantoor van het schoolhoofd van Zweinstein, naast alle andere portretten van oud-schoolhoofden. Net als deze andere portretten helpt ook het portret van Nigellus het huidige schoolhoofd met het nemen van beslissingen, hoewel hij dit met tegenzin lijkt te doen. Albus Perkamentus praat met de geportretteerden alsof ze nog zouden leven, en gebruikt hun adviezen en hulp actief.

Nigellus kan niet goed opschieten met zijn achter-achterkleinzoon Sirius, eigenlijk kan hij met niemand goed overweg. Nigellus leek echter wel aangedaan toen hij hoorde dat Sirius gedood was, maar dat was waarschijnlijk omdat met hem het geslacht Zwarts uitstierf (Sirius was de laatste Zwarts in de mannelijke lijn). Nigellus is samen met Ginny Wemel één van de uitzonderingen die Harry Potter openlijk durven te vertellen dat hij zich soms egoïstisch opstelt (in Harry Potter en de Orde van de Feniks).

Een tweede portret van Firminus hangt in een slaapkamer aan het Grimboudplein 12. Net als alle andere mensen die geportretteerd zijn, kan ook Firminus tussen zijn portretten heen en weer reizen. In Harry Potter en de Orde van de Feniks logeert Harry in het huis van Sirius Zwarts aan het Grimboudplein 12, en slaapt hij in de kamer waar het portret van Nigellus hangt. Nigellus geeft Harry soms boodschappen van Perkamentus door. Af en toe zijn er zelfs nog sarcastische opmerkingen van hem te horen wanneer hij niet meer te zien is, en dus schijnbaar al reizend naar één van zijn andere portretten nog wat mompelt.

In het laatste deel uit de boekenreeks, Harry Potter en de Relieken van de Dood, doet Hermelien Griffel het portret van Firminus Nigellus in Grimboudplein 12 in haar tas, zodat hij niet meer in het huis kan kijken. Dit doet ze omdat Severus Sneep, op dat moment schoolhoofd van Zweinstein, via Firminus aan informatie kunnen komen over Harry, Ron en Hermelien, die op dat moment op de vlucht zijn voor Voldemort . Sneep gebruikte het schilderij van Nigellus echter toch om er achter te komen waar Harry Potter was, niet om hem te verraden maar om hem te kunnen helpen.

Herkomst van de naamBewerken

"Nigellus" komt uit het Latijn en betekent "zwart-achtig".

Zwarts familiestamboom Bewerken

Sirius ZwartsFirminus Nigellus
 
Ursula HorkDebbyIsla Zwarts
 
Bob Hitchens

Hesper Gamp
 
Sirius ZwartsFirminus ZwartsCygnus Zwarts
 
Violetta BullemansBelvina Zwarts
 
Herbert OorlofArcturus Zwarts
 
Lysandra Jeegers

Arcturus Zwarts
 
Melania MarsmanLycoris ZwartsRegulus Zwarts

Cassiopeia ZwartsPollux Zwarts
 
Irma KorzelMZWADZWA
 
CPOT

Caspar Krenck
 
Charis ZwartsCedrella Zwarts
 
Septimus WemelCallidora Zwarts
 
Harfang Lubbermans

Lucretia Zwarts
 
Ignatius ProtserOrion Zwarts
 
Walburga ZwartsAlvoleus ZwartsCygnus Zwarts
 
Druella Roselier

Sirius ZwartsRegulus ZwartsTed Tops
 
Andromeda ZwartsLucius Malfidus
 
Narcissa ZwartsBellatrix van Detta
 
Rodolphus van Detta

Nymphadora Tops
 
Remus Lupos
 
Draco Malfidus
 
Astoria Goedleers

Teddy Lupos

Scorpius Malfidus

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki