Wikia

Harry Potter Wiki

Gluiposcoop

2.868pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Gluiposcoop.jpg

Een Gluiposcoop

Ook een Gluiposcoop (Engels: Sneakoscope) fungeert als een detector voor Zwarte Kunsten. Dit voorwerp wordt omschreven als een kleine glazen tol die schril fluit wanneer hij deceptie in zijn omgeving detecteert, bijvoorbeeld wanneer er een onbetrouwbaar persoon in de buurt is of wanneer er iemand liegt of bedriegt.

Harry krijgt een Gluiposcoop voor zijn dertiende verjaardag van zijn beste vriend Ron Wemel. Deze heeft hem in Egypte gekocht. Wanneer ze onderweg zijn naar Zweinstein in de Zweinsteinexpress begint de Gluiposcoop te fluiten, en later in het verhaal op de jongensslaapzaal gebeurt dat opnieuw. Dit blijkt te maken te hebben met het feit dat Schurfie, Ron's rat (huisdier), in de buurt is. Schurfie is, zo blijkt later in het verhaal, in werkelijkheid Peter Pippeling, een verrader en een Faunaat (hij kan zichzelf naar believen in een rat transformeren).

In het vierde boek vertelt Dolleman aan Harry dat hij zijn eigen Gluiposcopen allemaal onklaar heeft gemaakt omdat ze maar bleven fluiten. Dit had uiteraard te maken met Dolleman zelf, die in werkelijkheid de Duistere tovenaar Barto Krenck Jr. was.

In het laatste boek krijgt Harry een echte Gluiposcoop cadeau voor zijn zeventiende verjaardag van Hermelien. Deze Gluiposcoop wordt veel gebruikt door Harry, Ron en Hermelien wanneer ze later in het verhaal samen op jacht gaan naar de Gruzielementen van Voldemort.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki