Wikia

Harry Potter Wiki

Goderic Griffoendor

2.889pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Godric Gryffindor.jpg
Goderic Griffoendor
Biografische informatie
Geboren Voor 993, Goderics Eind, Engeland
Gestorven Ergens in de Middeleeuwen
Bloed status Volbloed of halfbloed
Titel(s)
  • Stichter van Zweinstein
  • Professor
Fysieke beschrijving
Species Mens
Geslacht Man
Haar kleur Rood
Oog Kleur Groen
Huid Kleur Bleek
Familie informatie
Magische kenmerken
Affiliatie
Beroep
  • Docent op Zweinstein (voorheen)
  • Stichter van Zweinstein
Afdeling Griffoendor
Trouw
"We nemen wie dapperheid en moed laat blijken"
—Griffoendor's voorkeur voor studenten[src]
Goderic Griffoendor (Engels: Godric Gryffindor) was een middeleeuwse tovenaar en één van de vier stichters van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Hij was goede vrienden met Zalazar Zwadderich, maar keerde zich tegen hem toen hij geen Dreuzeltelg studenten wilde toelaten tot Zweinstein. Het is onbekend wanneer hij stierf. Griffoendor's geboorteplaats werd bekend als Goderics Eind, in zijn eer. Griffoendor's portret is nog steeds aanwezig op Zweinstein.

BiografieEdit

Vroegere levenEdit

"Uit het hoogland, dappere Griffoendor..."
—De Sorteerhoed die zingt over de geboorteplaatsen van de stichters[src]

Griffoendor was afkomstig uit een heide die nu bekend staat als Goderics Eind, een klein dorpje in Engeland. Hij werd omschreven als "de beste duellist van zijn tijd".

Het stichten van ZweinsteinEdit

Naar verluidt één van "de vier meest briljante heksen en tovenaars van hun tijd" te zijn, stichtte Goderic Griffoendor, in samenwerking met Zalazar Zwadderich, Rowena Ravenklauw en Helga Huffelpuf, Zweinstein Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Later verbrak hij de banden met Zwadderich. Hij lijkt de studenten van zijn afdeling zorgvuldig gekozen te hebben.

Voorkeur voor studentenEdit

"Wie door Griffoendor verkozen werd, viel op door leeuwenmoed"
—De Sorteerhoed over Goderic Griffoendor[src]

Griffoendor zou moed, vastberadenheid, dapperheid en de kract van het hart boven alle andere kwaliteiten hebben geprezen. Volgens de Sorteerhoed selecteerde hij weldegelijk de studenten voor zijn afdeling op basis van hun durf en moed. Hij was ook het meest gedreven voor het toestaan van Dreuzeltelgen tot de school.

De stichters waren echter niet zeker hoe ze de studenten konden sorteren als zij dood waren. Om dit op te lossen nam Griffoendor zijn hoed af en betoverden alle vier de stichters de hoed, zodat het lang na hun dood de studenten kon sorteren. De hoed werd vanaf dat moment bekend als de Sorteerhoed.

Griffoendor was oorspronkelijk een goede vriend van Zalazar Zwadderich, maar na verloop van tijd verslechterde hun vriendschap. Na een aantal jaren van vreedzame samenwerking werd de verhouding tussen Zwadderich en de andere stichters slechter dankzij Zwadderich's wantrouwen in Dreuzeltelgen en zijn overtuiging dat zij niet mochten worden toegelaten tot Zweinstein. Toen Zwadderich er niet slaagde om Griffoendor en de andere stichters te overtuigen om zijn ideeën te aanvaarden, koos hij ervoor om de school te verlaten. Buiten medeweten van Griffoendor, zijn voormalige vriend, bouwde Zwadderich een verborgen kamer in het kasteel waarin hij een basilisk verborg. Deze basilsik zou zijn erfgenaam later gebruiken om te proberen de school te zuiveren van Dreuzeltelgen.

Het is niet bekend hoe of wanneer Griffoendor stierf, hoewel hij een blijvende erfenis achterliet.

Na zijn doodEdit

Een schilderij van Griffoendor hangt nog steeds op Zweinstein en bewaakt een geheime sluipweg tussen de zevende verdieping van de Grote Trap, en een zijkamer van de Binnenkomsthal. Het wachtwoord dat nodig is om toegang te krijgen is "Sterrenglans".

Griffoendor liet twee bekende relikwieën achter: een door kobold gesmeden zwaard, versierd met robijnen, en de Sorteerhoed. Deze twee voorwerpen delen een bepaalde band; wanneer een "echte Griffoendor" het nodig heeft, kan het zwaard uit de hoed getrokken worden. Griffoendor's zwaard is in staat om krachten op te nemen van hetgeen dat hij gedood heeft. Het werd doordrenkt met gif toen Harry Potter de basilisk neerstak, waardoor het geschikt werd voor het vernietigen van Voldemort's Gruzielementen. Albus Perkamentus gebruikte het om de Ring van Asmodom Mergel te vernietigen, Ron Wemel gebuikte het om Zalazar Zwadderich's Medaillon te vernietigen, en Marcel Lubbermans gebruikte het om Nagini, het laatste Gruzielement, te doden.

UiterlijkEdit

Godricg.gif

Goderic Griffoendor met zijn zwaard

Het schilderij van Goderic Griffoendor toont hem als een lange, gespierde man met leeuw-achtige manen van golvend rood haar en een bijpassende baard. Hij had groene ogen, een perzikkleurige huid en wordt vaak afgebeeld met zijn beroemde zwaard, waarmee hij grote vaardigheid had. Naast het zwaard is hij ook vaak te zien met rode, met goud versierde, handschoenen, die vaak worden afgeschilderd als nogal versleten en verbrand. Ook heeft hij vaak een prachtig rood gewaad aan met gouden randen en nogal ingewikkelde ontwerpen op de mouwen. Als laatste wordt hij ook vaak afgebeeld met een vrij krachtige en strenge blik.

PersoonlijkheidEdit

Griffoendor prees moed, vastberadenheid, ridderlijkheid, en de kracht van het hart. Hij werd ook vaak beschreven als één van de vier meest briljante heksen en tovenaars van zijn tijd. Hij was tolerant tegenover Dreuzeltelgen, een punt dat het einde van zijn vriendschap met Zalazar Zwadderich betekende. Daarnaast was hij zeer vooruitstrevend, zoals het idee om de Sorteerhoed te creëren om de selectie van de studenten na zijn dood te kunnen behouden. Dit weerspiegelt ook zijn intelligentie en creativiteit.

Hij had een veelzijdige manier van denken, aangezien hij er voor koos om het zwaard te hanteren, evenals een toverstok, wat hem een dynamische man maakte gebaseerd op de duelleerstijl van zijn tegenstander, dreuzel of tovenaar. Dit laat zien dat hij respectvol en eerlijk was, door te kiezen voor een zwaard in plaats van magie om dreuzel tegenstanders op een gelijke en eerlijke manier te kunnen bevechten. Naast het tonen van zijn gevoel voor rechtvaardigheid door zich aan te passen aan de deulleerstijl van zijn tegenstander, kan dit er ook op wijzen dat hij de behoefte had om zichzelf uit te dagen. Zijn bedreiging om zijn zwaard te gebruiken tegen Ragnok de Eerste en zijn volgelingen laat zien dat, ondanks zijn edele hart en goede bedoelingen, Goderic ook in staat was het leven van een wezen, zoals Kobolden, te nemen. Dit is geen ongewone eigenschap voor een man van zijn tijd of persoonlijkheid, als gevolg van het voordurende geweld in het middeleeuwse Europa en de acceptatie van het duelleren tot de dood bij zowel Dreuzels als tovenaars.

Magische vaardighedenEdit

  • Duelleren: Er wordt gezegd dat Griffoendor de grootste duellist van zijn tijd was, ook in Dreuzel duels. Zijn vaardigheid als een zwaardvechter was zodanig dat hij liever Dreuzels met zijn zwaard, dan met magie, bevocht.
  • Transfiguratie: Met de hulp van de anders stichters transformeerde Goderic de Sorteerhoed in een bewuste artefact om studenten te sorteren na zijn dood.

EtymologieEdit

  • De naam Goderic is een Anglo-Saksische naam, en kan verschillende betekenissen hebben, zoals "hij die regeert met God" of "hij die goed regeert".
  • Zijn achternaam is een verwijzing naar de Griffioen, een legendarisch beest met het lichaam van een leeuw, en het hoofd en vleugels van een adelaar. De afdeling die naar hem is vernoemd maakt gebruik van een leeuw als symbool. Bovendien is het laatste deel van zijn achternaam, "dor", vergelijkbaar met zowel de Franse d'or wat "gemaakt van goud" of "gouden" betekend, en ook één van de kleuren van zijn afdeling is, als het achtervoegsel dore, wat "gave" betekend. De betekenis van "Griffoendor" zou dus vrijvertaald "gave van de Griffioen" kunnen betekenen.

TriviaEdit

GriffindorPOA.png
  • Griffoendor werd in juli 2007 uitgeroepen tot "Tovenaar van de Maand" op de website van Rowling. "Als één van de vier beroemde stichters van Zweinstein was Griffoendor de meest talentvolle duelleerder van zijn tijd, een verlicht strijder tegen de discriminatie van Dreuzels en de eerste eigenaar van de beroemde Sorteerhoed."
  • J.K. Rowling beweerde ooit als grap dat als Goderic Griffoendor nog leefde, hij de reuzeninktis die leeft in het Zwarte Meer zou zijn, wat hem tot de grootste Faunaat (en misschien wel de oudste) in de Tovenaarswereld maakte. Bij het elfde uur van elke avond zou de inktvis terug in Griffoendor veranderen, die dan over het schoolterrein zou dwalen, om later weer terug te keren naar zijn inktvis vorm. Opgemerkt dient te worden dat Rowling sarcastisch probeerde om een punt te maken, dus kan deze verklaring niet tot canon worden beschouwd.
  • Goderic Griffoendor is de enige stichter waarvan geen eventuele nakomelingen bekend zijn, hoewel een tijdlang werd gespeculeerd dat Harry Potter zelf een afstammeling van Griffoendor was. Via James Potter, gezien James afkomstig was uit Goderic's geboorteplaats, of via een lijn van Snullen via James' vrouw, Lily Evers. Deze theorie werd echter door J.K. Rowling ontkracht in een interview.
  • Griffoendor verschijnt als een schilderij in Harry Potter and the Forbidden Journey in Universal Studios.
  • Op de officiële website van The Wizarding World of Harry Potter vermeldt Goderic dat hij er trots op is dat Harry Potter tot zijn afdeling behoort, en noemt hem "een opmerkelijke jongen".

Zie ookEdit

VerschijningEdit

BronEdit

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:
Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron

Around Wikia's network

Random Wiki