Wikia

Golden Snitch.gif
Gouden Snaai
Object informatie
Fabrikant

Sijmen Hamerslag

Gebruik

Zwerkbal

De Gouden Snaai (Engels: Golden Snitch) is een gouden balletje ter grootte van een flinke walnoot met vleugeltjes dat supersnel rondfladdert. Een Snaai heeft huidherinnering. Dit betekent dat een Snaai zo is betoverd dat hij de eerste persoon die hem aanraakt naderhand kan identificeren. Hierdoor kan de Snaai uitsluitsel geven wanneer het niet zeker is wie de Snaai tijdens een Zwerkbalwedstrijd als eerste heeft gevangen. Hierdoor wordt een Snaai ook nooit met een blote hand aangeraakt voordat hij wordt gebruikt tijdens een Zwerkbalwedstrijd. Zelfs de maker raakt de Snaai niet aan, deze draagt tijdens de fabricage handschoenen.

Burrow.jpg

Schobbejak met Harry, Ron en Hermelien

In het zevende deel erft Harry Potter van Albus Perkamentus de Snaai die hij tijdens zijn eerste Zwerkbalwedstrijd bijna had ingeslikt. Volgens het testament laat Perkamentus Harry deze Snaai na als herinnering aan de beloning voor talent en vasthoudendheid. Rufus Schobbejak, op dat moment Minister van Toverkunst, handelt Perkamentus' testament af, en denkt dat Perkamentus misschien iets in de Snaai heeft gestopt dat alleen Harry eruit kan halen, doordat de Snaai Harry's aanraking kan herkennen. Er gebeurt echter niets wanneer hij de Snaai aanraakt. Wanneer hij zijn lippen tegen de Snaai aandrukt, waarmee hij de Snaai immers het eerst aanraakte, verschijnen er op het oppervlak van de Snaai heel kort vijf woorden in het handschrift van Perkamentus: Ik open aan het slot.

DH1 Golden Snitch 'I Open at the Close'.jpg

Ik open aan het slot

Wanneer Harry er tijdens de Slag om Zweinstein achter komt dat hij zelf een van de Gruzielementen is van Heer Voldemort, weet hij dat hij moet sterven om Voldemort te verslaan. Hij denkt dat het hem nu wel zal lukken om de Snaai te openen. Hij realiseert zich dat met de woorden Ik open aan het slot het einde van zijn leven wordt bedoeld. Hij houdt de Snaai tegen zijn lippen en fluistert "ik sta op het punt om te sterven". De Snaai splijt hierdoor open, en in de Snaai ligt de Steen van Wederkeer. Harry gebruikt deze Steen om vier mensen tijdelijk uit de dood terug te halen: zijn vader James Potter, Sirius Zwarts, Remus Lupos en zijn moeder Lily. Deze gedaantes geven Harry de moed om verder te gaan, en het op te nemen tegen Voldemort.

VerschijningEdit

Zwerkbal
SlurkBeukerGouden Snaai - Jagers - Wachter - Drijver - Zoeker
Zweinstein
Griffoendor - Ravenklauw - Huffelpuf - Zwadderich
Zwerkbalteams
Appleby Arrows - Ballycastle Bats - Caerphilly Catapults - Cambridge Cannons - Falmouth Falcons - Holyhead Harpies - Kenmare Kestrels - Montrose Magpies - Pride of Portree - Pullover United - Tutshill Tornado's - Wigtown Wanderers - Winterpayne Wasps
ZwerkbalZwerkbal aanvoerdersZwerkbalspelers

BronEdit

Deze pagina is een (deelse) kopie van [http://www.wizardzone.nl Wizardzone.nl/ipb/index.php Wizardzone

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki