Wikia

Harry Potter Wiki

Griffoendor

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Griffoendor
Griffoendorwapen.jpg
Afdelings informatie
Naam
Griffoendor
Oprichter
Afdelingskleuren
Rood en Goud
Dier
Leeuw
Kenmerken
Dapperheid, ridderlijkheid, durf en moed
Afdelingshoofd
Afdelingsgeest
Leerlingenkamer
In de toren van Griffoendor, die op de zevende verdieping is; deze wordt bewaakt door een portret van de Dikke Dame, die alleen opzij gaat als men het juiste wachtwoord geeft.
Bewoners
Griffoendors

Griffoendor (Engels: Gryffindor) , is één van de vier afdelingen op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. De andere drie afdelingen zijn Zwadderich, Huffelpuf en Ravenklauw.

Het is gesticht door de middeleeuwse tovenaar Goderic Griffoendor, en staat bekend om zijn moedige, ridderlijke en vastberaden studenten. Op het wapen staat een leeuw en afdelingskleuren zijn rood en goud. Het afdelingshoofd is Minerva Anderling en de afdelingsgeest is Heer Hendrik van Malkontent tot Maling, beter bekend als Haast Onthoofde Henk.

Griffoendor representeerd het element vuur, en om die reden zijn de afdelingskleuren gekozen. De kleur van vuur komt namelijk overeen met die van een leeuw: rood vertegenwoordigd de manen en staart, terwijl goud de vacht voorstelt. De zandloper met afdelingspunten bevat rode robijnen.

EigenschappenEdit

Griffoendor benadrukt moed evenals "durf, lef en ridderlijkheid," en om die reden worden Griffoendors in het algemeen dan ook beschouwd als moedig, soms tot het punt van roekeloosheid. Ze kunnen ook opvliegend zijn. Griffoendor staat ook bekend om zijn bijdrage van leden aan de Strijders Van Perkamentus en de Orde van De Feniks, hoewel dit kan zijn omdat de leden niet geassocieerd willen worden met de andere afdelingen.

Volgens Firminus Nigellus Zwarts denken leerlingen van de andere afdelingen, en dan met name Zwadderich, dat Griffoendors zich alleen bezig houden met "nutteloze heldendaden". Een andere Zwadderaar, Severus Sneep, beweerd dat Griffoendors zelfingenomen en arrogant zijn, en geen rekening houden met de regels.

ReputatieEdit

Griffoendor en Zwadderich delen een felle rivaliteit sinds de stichters, Goderic Griffoendor en Zalazar Zwadderich, een ernstige ruzie kregen over Zwadderich's nadruk op bloedzuiverheid, waar Griffoendor het niet mee eens was. Dit kan ook komen door het gevoel van onrecht, gezien het feit dat Harry en zijn mede-Griffoendors de meeste competities lijken te winnen, en dit vanuit een neutraal standpunt, soms oneerlijk wordt beschouwd. Voorbeelden hiervan zijn de afdelingspunten die door Professor Perkamentus op het laatst moment werden toegekend, wat er voor zorgde dat Griffoendor tien punten voor Zwadderich kwam te staan in het schooljaar van 1991-1992, en dat er geen punten werden afgetrokken wegens het breken van regels die avond. Daarnaast mocht Harry, met goedkeuring van professor Anderling, een bezemsteel hebben voor het Griffoendor Zwerkbalteam, ook al is dat voor eerste jaars niet toegestaan.

G final.jpg

Studenten van de andere afdelingen hebben vaak het idee dat Griffoendor wordt voorgetrokken, gezien het feit dat Harry Potter werd verkozentot vierde kampioen van het Toverschool Toernooi en zo de roem van Carlo Kannewasser, en dus ook Huffelpuf, steelde.

Toch is het in algemeen zo dat Ravenklauw en Huffelpuf aan de kant van Griffoendor staan in hun rivaliteit met Zwadderich. Dit was vooral merkbaar tijdens de Tweede Tovenaarsoorlog — de leden van de Strijders van Perkamentus waren vooral afkomstig uit Griffoendor, Ravenklauw en Huffelpuf (dit kan ook zijn doordat het nieuws van de oprichting mondeling werd verspreidt, en Harry die het heeft opgericht, geen contact had met Zwadderaars). Tijdens de Slag om Zweinstein werden de leerlingen van Zwadderich gedwongen de school te verlaten, terwijl studenten van de andere afdelingen mochten blijven om te vechten tegen Voldemort en zijn leger. De meeste Dooddoeners (op uitzonderig van Peter PippelingQuirinus Krinkel, en sommige andere) zaten in Zwadderich en dat kan een andere reden zijn dat de andere afdelingen aan de kant van Griffoendor staan.

LeerlingenkamerEdit

De leerlingenkamer van Griffoendor is gelegen in één van de torens van het kasteel (Griffoendor Toren), op de zevende verdieping, en wordt bewaakt door het schilderij van De Dikke Dame, die is gekleed in een roze, zijden jurk. Je mag pas naar binnen wanneer je het juiste (regelmatig wisselende) wachtwoord geeft. Achter haar schilderij is de grote leerlingenkamer met een openhaard en twee trappen die leiden naar de jongens en meisjes slaapzalen.

Er is een spreuk op de trap naar de meisjes slaapzaal die voorkomt dat jongens het gebruiken, hoewel dit niet aanwezig is bij de trap naar de jongens slaapzaal. Dit is als gevolg van het geloof van de stichters dat meisjes meer betrouwbaar zijn. De leerlingenkamers is zeer comfortabel en de leerlingen van Griffoendor onmoeten elkaar voor het studeren, vieringen of om te ontspannen. De muren zijn bekleed met portretten met elk een oud-afdelingshoofd van Griffoendor.

AfdelingshoofdEdit

Het afdelingshoofd voor en tijdens Harry's schooltijd was Minerva Anderling. Anderling werd mogelijk afdelingshoofd op hetzelfde moment dat zij werd aangenomen als lerares Gedaanteverwisselingen toen Perkamentus in 1956 werd benoemd tot schoolhoofd. Zij nam vervolgens zijn taken als docent over. Het is niet bekend wie haar heeft opgevold toen ze in 1998 werd benoemd tot schoolhoofd als gevolg van de Tweede Tovenaarsoorlog. 

PrijzenkastEdit

Lijst van bekende GriffoendorsEdit

Griffoendor Periode
Goderic Griffoendor
Heer Hendrik van Malkontent tot Maling 15de eeuw
De Dikke Dame
Albus Perkamentus 1892 - 1899
Rubeus Hagrid 1940 - 1943
Minerva Anderling 1947 - 1954
Arthur Wemel 1961 - 1968
Molly Wemel-Protser 1961 - 1968
Lily Potter-Evers 1971 - 1978
Remus Lupos 1971 - 1978
James Potter 1971 - 1978
Sirius Zwarts 1971 - 1978
Peter Pippeling 1971 - 1978
Bill Wemel 1982 - 1989
Charlie Wemel 1984 - 1991
Percy Wemel 1987 - 1994
Olivier Plank 1987 - 1994
Alicia Spinet 1989 - 1996
Angelique Jansen 1989 - 1996
Fred & George Wemel 1989 - 1996
Leo Jordaan 1989 - 1996
Magnus Stoker
Katja Bell 1990 - 1997
Daan Tomas 1991 - 1997
Harry Potter 1991 - 1997
Hermelien Griffel 1991 - 1997
Ron Wemel 1991 - 1997
Simon Filister
Belinda Broom 1991 - 1998
Marcel Lubbermans 1991 - 1998
Parvati Patil
Kasper Krauwel
Ginny Wemel 1992 - 1999 ?
Dennis Krauwel
Eelco Abeel
Rick Cools
Andre Kolk
Jacques Sippe
Jimmy Postelijn
Demelza Rovers
Desiderius Perkamentus (waarschijnlijk)
Marie Munter

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:
   
Griffoendor
Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki