Wikia

Harry Potter Wiki

Griffoendor Toren

2.889pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
.Gryffindor common room.jpg
Griffoendor leerlingenkamer
Locatie informatie
Locatie

Zevende verdieping, Zweinstein kasteel, Hooglanden van Schotland

Bewoner(s)

Griffoendors

"Zodra je de Griffoendor Toren binnen komt, wordt je verwelkomt door het brullende vuur, gevulde fauteuils en het geweldige uitzicht vanuit de ramen. Onze slaapzalen bevinden zich bovenaan de kronkelende, mahoniehouten trap, versierd met karmozijnrood en goud. Zoals ik al zei, is er genoeg goud in te toren. Onze hemelbedden zijn bedekt met dikke, rode dekens (we hebben nogal winderige avonden in de torens) die zijn geborduurd met goud. Gouden kroonluchters werpen een warme gloed door de gehele toren."
—Beschrijving van de toren[src]

De Griffoendor Toren, ook bekend als de leerlingenkamer van Griffoendor, fungeert als leerlingenkamer voor de studenten van Griffoendor op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Het bevindt zich op de zevende verdieping van Zweinstein, en bevat voornamelijk verscheidene tinten rood en goud. Boven de openhaard hangt een portret van een leeuw (geassocieerd met de afdeling).

IngangEdit

Fat Lady portrait.jpg

Het portret van de Dikke Dame, nadat Sirius Zwarts heeft geprobeerd de Toren binnen te komen

De ingang van de leerlingenkamer is verborgen achter het portret van de Dikke Dame, op de zevende verdieping. Het portret bevindt zich in een gang van waaruit je door een raam naar het schoolterrein en Hagrid's huisje kunt kijken.

Om binnen te komen moet je het juiste wachtwoord aan de Dikke Dame vertellen. Als het verkeerde wachtwoord wordt gegeven, moet er worden gewacht op een andere student die het wachtwoord wel weet.

LeerlingenkamerEdit

"Het portret zwaaide opzij en onthulde een rond gat in de muur. Ze klauterde erdoor en kwamen in de leerlingenkamer van Griffoendor, een gezellig, rond vertrek vol gemakkelijke, vormeloze stoelen."
—Beschrijving van de leerlingenkamer[src]
GryffindorCommonRoom PM.jpg

De leerlingenkamer is een cirkelvormige ruimte waar de studenten van Griffoendor kunnen ontspannen na een lange dag studeren. Het staat vol vormloze fauteuils, tafels, en een mededelingenbord waar aankondigingen, advertenties, verloren posters, etc. worden opgehangen. De leerlingenkamer is versierd in verscheidene kleuren rood, die in verband staan met de afdeling. De leerlingenkamer is comfortabel, maar niet comfortabeler dan de leerlingenkamer van Huffelpuf. Er zijn veel ramen die uitkijken op het schoolterrein, en een grote openhaard die bijna een volledige muur bedekt. De mantel van de openhaard is versierd met een portret van een leeuw. De muren zijn versierd met scharlaken rode wandtapijten van heksen en tovenaars, maar ook diverse dieren. Er zijn ook boekenkasten, gevuld met verschillende romans.

GryffindorCommonRoom1 PM.jpg
In de leerlingenkamer worden ook de overwinningsfeesten van Griffoendor gehouden, bijvoorbeeld na Zwerkbaltoernooien of wanneer Harry een taak voor het Toverschool Toernooi had afgerond. Het was ook de locatie waar Harry en Ginny Wemel's eerste kus plaatsvond na de overwinning van het zwerkbalteam van Griffoendor in 1997. De openhaard werd meerdere malen door Sirius Zwarts gebruikt om Harry te contacteren terwijl hij op de vlucht was voor het Ministerie van Toverkunst.

SlaapzalenEdit

GryffindorDormitory.png

Jongensslaapzaal van Griffoendor

De slaapzalen bevinden zich ook in de toren, met twee deuren die van de leerlingenkamer naar twee spiraalvormige trappen leiden. Eén van deze trappen leidt naar de meisjesslaapzaal, de andere naar de jongens. Er kan worden aangenomen dat beide slaapzalen identiek zijn aan elkaar, met dezelfde hemelbedden en versieringen.

De trap naar de meisjesslaapzaal is betoverd om in een glijbaan te veranderen wanneer een jongen deze gebruikt, maar niet omgekeerd, aangezien de stichters dachten dat meisjes betrouwbaarder waren dan jongens, iets wat Ron Wemel als oneerlijk beschouwde. Hermelien Griffel heeft, om verschillende redenen, meerdere keren in de jongensslaapzaal gestaan. Dit gaf ook de mogelijkheid voor een bezeten Ginny Wemel om de jongensslaapzaal binnen te sluipen en het dagboek van Marten Vilijn te stelen.

WachtwoordenEdit

Jaar Wachtwoord(en)
Harry's 1e jaar Varkenssnuit, Caput Draconis (Latijn voor "drakenkop")
Harry's 2e jaar
Harry's 3e jaar Flierefluiter, Knorhaan, Duvelskaters, Schurftig Hondsvot, Fortuna Major (Latijn voor "meer geluk")
Harry's 4e jaar Apekool, Bananensplit
Harry's 5e jaar Mimbulus Mimbeltonia
Harry's 6e jaar Haringbaas, Gouden Ballen, Alcoholvrij, Falderappes, Quid Agis (Latijn voor "hoe gaat het")

In de filmsEdit

De Griffoendor leerlingenkamer, zoals gezien in de films, verschilt iets van de beschrijving ervan in de boeken, omdat het niet een perfecte cirkel is en dat zowel de jongens- en meisjesslaapzalen via dezelfde trap te bereiken zijn: jongensslaapzaal aan de linkerkant, de meisjes slaapzaal aan de rechterkant.

TriviaEdit

  • In de filmversie van Harry Potter en de Vuurbeker is in de leerlingenkamer een schilderij van een jonge Minerva Anderling.
  • Toen Ron Wemel en Belinda Broom begonnen te daten, beschreef een hoofdstuk van Harry Potter en de Halfbloed Prins dat zij in een "prominente hoek van de leerlingenkamer" stonden. De leerlingenkamer is echter cirkelvormig. Het is mogelijk dat er hoekjes en nissen zijn in verschillende gebieden in de muur.
  • De spreuk die de trap naar de meisjesslaapzaal in een glijbaan veranderd, kan de Glisseo-spreuk zijn. Er wordt echter niet aangegeven of er soortgelijke betoveringen bij de meisjesslaapzalen van de andere afdelingen aanwezig zijn, maar is zeer waarschijnlijk, gezien Hermelien de stichters identificeert als de personen die verantwoordelijk zijn voor betovering.
  • In de PS2-videogames van Harry Potter en de Geheime Kamer, is er nadat je door het gat bent gekropen, een korte, stenen gang die leidt naar de leerlingenkamer. Deze gang leidt ook naar een oude kamer achter een wandtapijt, waarachter zich een studeerruimte (die vaak wordt gebruikt door Percy Wemel) voor de studenten van Griffoendor, en een geheime badkamer die door Fred en George Wemel wordt gebruikt als fopshop, bevindt.
  • De videogame-versie van Harry Potter en de Geheime Kamer is de enige videogame waar de leerlingenkamer kan worden betreden door door een echt gat te kruipen (zij het een vierkant gat). Alle andere versies tonen een deuropening.
  • In de film-versie van Harry Potter en de Steen der Wijzen is de ingang aan het ene einde van een gang. In de film-versies van Harry Potter en de Gevangene van Azkaban en de videogame-versies van Harry Potter en de Orde van de Feniks en Harry Potter en de Halfbloed Prins, bevindt de ingang zich op de zevende verdieping van de Grote Trap. Aangezien de vorm van de leerlingenkamer niet verandert, kan een verklaring voor deze locatiewijziging zijn dat de trappen niet aanwezig waren in de eerste film, en deze werden gebouwd om de gang te vervangen in de zomer van 1992, voor dat Harry aan zijn derde jaar begon.
Owl flying to Gryffindor Tower.jpg

De leerlingenkamer van Griffoendor gelegen aan één hoek van de geplaveide binnenplaats

  • In de film-versies van Harry Potter en de Vuurbeker en Harry Potter en de Steen der Wijzen, zien we dat de jongensslaapzaal in een kleine toren (zie foto hiernaast) op een hoek van de geplaveide binnenplaats ligt, dicht bij de klokkentoren. Dit komt overeen met de locatie van de Dikke Dame in de Steen der Wijzen, maar is niet in overeenstemming met de locatie van de Dikke Dame in de derde film, en de vijfde en zesde videogames (boven aan de Grote Trap). Een mogelijke verklaring is dat het portret een geheime sluipweg is die de twee delen van het kasteel met elkaar verbindt.
  • In de film-versie van Harry Potter en de Halfbloed Prins hebben Harry en Ginny hun eerste kus in de Kamer van Hoge Nood in plaats van in de leerlingenkamer van Griffoendor, doordat de Zwerkbalwedstrijd en Harry die moet nablijven bij Sneep uit de film zijn gesneden.
  • De leerlingenkamer zoals getoond in de videogame-versie van Harry Potter en de Orde van de Feniks en Harry Potter en de Halfbloed Prins is een bijna perfecte replica van de leerlingenkamer zoals in de films. Een zeer subtiel verschil is dat in de videogames de trap naar de slaapzalen alleen omhoog gaan, waardoor de misvatting ontstaat dat er maar één jongens- (gedeeld door Harry en de andere jongens in zijn jaar) en één meisjesslaapzaal is. In de films (hoewel het moeilijk is om op te merken, tenzij je er op let), kun je zien dat de trappen niet alleen omhoog, maar ook omlaag gaan (vermoedelijk naar meer slaapzalen). In de boeken staat vermeld dat Harry's slaapzaal zich bovenaan de trap bevindt.
  • De leerlingenkamer van Griffoendor is de enige leerlingenkamer waarvan de bewaker/ingang op een gegeven moment veranderd is, de Dikke Dame wordt vervangen door Heer Palagon.

VerschijningEdit

Zie ookEdit

BronEdit

Deze pagina is een (deelse) kopie van [http://www.wizardzone.nl Wizardzone.nl/ipb/index.php Wizardzone

Around Wikia's network

Random Wiki