Wikia

Harry Potter Wiki

Grijphaak

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

250px-Griphook profile.png
Grijphaak
Object informatie
Gestorven 1 mei 1998
Fysieke beschrijving
Species Kobold
Geslacht Man
Haar kleur zilver
Oog Kleur geel
Huid Kleur tin
Familie informatie
Magische kenmerken
Affiliatie
Beroep Medewerker Goudgrijp
Trouw

Kobold

Goudgrijp

Grijphaak (Engels: Griphook) is een kobold uit de Harry Potter-boekenreeks van de Britse schrijfster J.K. Rowling. Grijphaak werkt bij Goudgrijp, de tovenaarsbank op de Wegisweg.

In het eerste boek van de reeks opent Grijphaak Harry's kluis, en Kluis 713, waarin een groezelig, klein pakje ligt dat Rubeus Hagrid in opdracht van Albus Perkamentus moest ophalen.

In het zevende boek wordt Grijphaak ontvoerd door Dooddoeners en gevangengehouden in het huis van de familie Malfidus. Harry's vriend, huiself Dobby, helpt hem samen met Loena Leeflang en Olivander

830px-Down.jpg

Harry en Grijphaak in Goudgrijp

te ontsnappen uit de kerker waar hij gevangen wordt door te Verdwijnselen. Daarna helpt Grijphaak Harry, Ron en Hermelien om in de kluis van Bellatrix van Detta te komen, in ruil voor het zwaard van Goderic Griffoendor. Nadat de drie de kluis zijn binnengedrongen en Grijphaak uiteindelijk uit de kluis ontsnapt, voegt hij zich bij de andere kobolden die de tegenaanval op Harry, Ron en Hermelien inzetten. Waarschijnlijk deed Grijphaak dit omdat Harry het Zwaard niet aan hem wou afstaan, zodat ze de overige Gruzielementen ermee konden vernietigen.

Zijn doodEdit

Op dezelfde dag dat hij Harry, Ron en Hermelien had geholpen om in de kluis van Bellatrix van Detta te komen, werd hij samen met alle andere bewakers en kobolden vermoord door Heer Voldemort.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki