Wikia

Harry Potter Wiki

Grimboudplein 12

2.881pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Grimboudplein 12.jpg
Grimboudplein 12
Locatie informatie
Locatie
Bewoner(s)

Grimboudplein 12 is het ouderlijk huis van de Familie Zwarts. Het bevindt zich in Londen, in een Dreuzelwijk, en de precieze locatie is beschermd door een Fideliusbezwering. Aangezien het huis onzichtbaar is voor de buurtbewoners, hebben de Dreuzels de fout geaccepteerd waardoor Grimboudplein 13 langs nummer 11 ligt.

In 1995 werd dit huis het hoofdkwartier voor de Orde van de Feniks, met toestemming van Sirius Zwarts en Albus Perkamentus als Geheimhouder.

GeschiedenisEdit

Grimboudplein nummer 12 was het ouderlijk huis voor de Familie Zwarts gedurende vele generaties. De vorige huisvrouw, Walburga Zwarts maakte haar afkeer tegen niet-pure inwoners duidelijk met haar vijandig geschreeuw vanuit haar portret, dat aan een muur in het huis is aangehecht met een Permanente Plakbezwering. Het huis was het thuis voor de huis-elf van de Familie Zwarts, Knijster, die door het gebouw liep met nog steeds hetzelfde geloof in zijn oude meesteres. Hij mompelde regelmatig beledigingen over de "bloedverraders" en "Modderbloedjes" die zijn meesteres zo verafschuwde.

Grimboudplein 12 bevatte vele erfstukken en bezitten van de Familie Zwarts, zoals een muziekdoosje dat een weeïg deuntje speelde en de luisteraar in slaap probeerde te krijgen, bekers met het familiewapens, een bijtende zilvere doos dat wrattenpoeder bevatte, en een verzegeld medaillon dat later Zalazar Zwadderichs Medaillon bleek te zijn, een van de Gruzielementen van Heer Voldemort. Hier had Knijster het medaillon verstopt nadat hij zichzelf gek had gemaakt omdat hij de bevelen van zijn meester, Regulus, niet kon voltooien, het vernietigen van het medaillon, omdat het dusdanig beschadigd moest worden dat het niet meer te repareren was, iets dat de huis-elf niet snapte of kon. Veel van deze erfstukken werden gestolen en verkocht door Levenius Lorrebos, waaronder ook het medaillon, dat de dief aan niemand minder dan Dorothea Omber had moeten verkopen om te voorkomen dat hij vervolgd zou worden voor verkopen zonder vergunning. Zij gebruikte het medaillon om haar bloedstatus te benadrukken, en beweerde dat de 'Z' voor Zagrijn stond; een familie waaraan zij gerelateerd zou zijn (toevallig had een van de Dooddoeners die aanwezig was wanneer het trio het huis van Xenofilus Leeflang ontsnapte ook de naam Zagrijn, waardoor die naam zeer geloofwaardig zou zijn).

Het huis was niet bezet ten tijde van Sirius Zwarts gevangenschap in Azkaban. Na zijn ontsnapping gaf Sirius het huis aan de Orde van de Feniks, zodat die het als hoofdkwartier kon gebruiken. Het huis behoefde een inspannen schoonmaak om het enigszins bewoonbaar te maken. Het grootste deel van dit werk viel ten deel aan Molly Wemel en haar kinderen. Het huis was in zo'n vervallen staat dat Doxy's en Boemannen het zich gemakkelijk hadden gemaakt.

Nadat Sirius Zwarts vermoord was door Bellatrix van Detta in 1996 in het Gevecht op het Departement van Mystificatie, was het huis geërfd door zijn petekind, Harry Potter. Die liet de Orde van de Feniks nog steeds huis gebruiken als hoofdkwartier. Na de moord op Albus Perkamentus, de Geheimhouder van Grimboudplein 12, in 1997, werd iedereen wie het geheim verteld was mede-Geheimhouder. Dit gaf hen de mogelijkheid anderen het huis te laten zien. Helaas viel Severus Sneep hier ook onder, van wie geloofd werd dat hij aan Heer Voldemorts kant stond, en zou daarom andere Dooddoeners naar binnen hebben kunnen leiden. Alastor Dolleman stelde een paar bezweringen in in het huis om te voorkomen dat Sneep het kon betreden. Deze waren een Boe Noch Ba Bezwering om ervoor te zorgen dat hij het anderen niet kon vertellen, en een gedaante van Perkamentus, die bestond uit stof, en die oploste wanneer de persoon die hij benaderde het woord "vermoord" of een variant daarop sprak. Hiervan was de reden dat Dolleman geloofde dat Sneep te overgoten zou zijn met schuld om te zeggen dat hij Albus had vermoord, en zo zou hij zich terug moeten trekken. De Orde wist echter niet dat de dood van Albus Perkamentus was voorbereid met Severus Sneep. Ondanks deze bezweringen gebruikte de Orde het huis niet meer als hoofdkwartier aangezien ze het niet konden riskeren in de val gelokt te worden door Dooddoeners.

Nadat Harry, Ron Wemel en Hermelien Griffel ontsnapten van de Dooddoener-aanval op de bruiloft van Bill Wemel en Fleur Delacour in 1997, verborgen ze zich op het Grimboudplein. Ze wisten zich enkele maanden te verschuilen, hoewel de Dooddoeners, die alle locaties die connecties hadden met de Orde in de gaten hielden, ronddwaalden over het plein, hoewel ze het huis niet konden zien. Na het bemachtigen van Zalazar Zwadderichs Medaillon van Dorothea Omber waren ze gedwongen het huis te verlaten omdat ze de locatie per ongeluk hadden blootgesteld aan Jeegers: toen het trio naar het huis Verschijnselde slaagde Jeegers er in Hermeliens mantel beet te pakken.

Het is niet bekend of Harry ooit terugkwam met Ginny Wemel en hun kinderen.

ReferentiesEdit

Dit artikel is een vertaling van de Engelse Wikia pagina.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki