Wikia

Harry Potter Wiki

Helga Huffelpuf

2.889pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Hufflepuff.jpg
Helga Huffelpuf
Biografische informatie
Geboren Voor 993, Wales
Gestorven Ergens in de Middeleeuwen
Bloed status Volbloed of halfbloed
Titel(s)
  • Stichtster van Zweinstein
  • Professor
Fysieke beschrijving
Species Mens
Geslacht Vrouw
Haar kleur Rood
Oog Kleur Blauw
Huid Kleur Bleek
Familie informatie
Magische kenmerken
Affiliatie
Beroep
  • Docent op Zweinstein (voorheen)
  • Stichtster van Zweinstein
Afdeling Huffelpuf
Trouw
"Ik neem iedereen, en behandel hen als gelijken."
—Huffelpuf's visie, in tegenstelling tot die van de andere stichters[src]

Helga Huffelpuf (Engels: Helga Hufflepuff) was een middeleeuwse heks, en was één van de vier stichters van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Terwijl de andere stichters kozen voor speciale studenten, accepteerde Huffelpuf iedereen. De studenten van haar afdeling worden dan ook beschreven als loyale en hardwerkende studenten. Het is onbekend wanneer Huffelpuf stierf. Een schilderij van Huffelpuf is nog steeds aanwezig op Zweinstein.

BiografieEdit

Vroegere levenEdit

"Goede Huffelpuf, uit het groene dal..."
—De Sorteerhoed over Huffelpuf's herkomst[src]

Helga Huffelpuf werd geboren in de tiende eeuw en kwam uit de brede valleien van Wales.

Het stichten van ZweinsteinEdit

Helga Huffelpuf was één van de vier stichters van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Ze was een vriendin van Rowena Ravenklauw. Huffelpuf hielp met het bouwen van de school en liet studenten tot haar afdeling die trouw en eerlijk waren, en niet bang waren om hard te werken. Terwijl de andere stichters alleen studenten toelieten op basis van ambitie, moed of intelligentie, nam Huffelpuf de rest, behandelde hen als gelijken en leerde hen alles wat ze wist. Ze bracht mensen met verschillende achtergronden samen om te helpen bij de bouw van de school en stond bekend om haar charmante manieren.

Helga Huffelpuf had een gave voor voedsel-gerelateerde spreuken, en haar recepten worden nog steeds gebruikt als basis voor de vele feestmalen op Zweinstein. Helga Huffelpuf heeft er ook voor gezorgd dat de huiselfen in de keukens van Zweinstein mogen werken, waardoor ze een veilige plek hebben om te werken en niet kunnen worden mishandeld of misbruikt.

Na haar doodEdit

Helgaaa.gif

Helga Huffelpuf's chocokikkerplaatje

Helga Huffelpuf gaf haar naam aan één van de vier afdelingen op Zweinstein, Huffelpuf. Ze lijkt geen bijzonder strenge normen te hebben met betrekking tot de selectie van studenten voor haar afdeling. Dit onderscheidt haar van de andere stichters.

Een artefact van Huffelpuf, een kleine, gouden beker, is doorgegeven aan haar verre nakomeling, Orchidea Smid. Smid beweerde dat de beker een aantal magische krachten moest hebben, waarvan ze vele nog niet had getest. De beker werd van Smid gestolen door Marten Vilijn, die Helga's nalatenschap beschadigde door het te veranderen in een Gruzielement. De beker werd echter met een tand van de basilisk vernietigd door Hermelien Griffel tijdens de Slag om Zweinstein in 1998.

Het symbool van Huffelpuf's afdeling is een das, en de afdelingskleuren zijn geel en zwart.

UiterlijkEdit

Hufflepuf was een ronde, mollige vrouw met rood haar en blauwe ogen, en droeg meestal een bruine jurk. Ze had vaak een brede glimlach op haar gezicht.

PersoonlijkheidEdit

Huffelpuf prees loyaliteit, eerlijkheid, eerlijk spel en hard werken. Studenten van haar afdeling tonen gewoonlijk ten minste één van deze eigenschappen in verschillende mate. Carlo Kannewasser, de overleden Toverschoolkampioen, was één van de studenten die alle vier de eigenschappen wist te tonen. Daarnaast stond Huffelpuf bekend om haar mededogen; ze nam huiselfen aan om te komen werken in de keukens van Zweinstein, waar ze in vrede en veiligheid konden werken. Terwijl de andere stichters zeer zorgvuldig waren in de selectie van studenten, nam Huffelpuf de rest. Er werd gezegd dat ze vriendelijk en zorgzaam was, en vooral bekend staat om haar vaardigheden in voedsel-gerelateerde spreuken. Ze was ook een vrouw van tolerantie, aangezien ze bereid was om Dreuzeltelg studenten toe te laten tot de school, en het dus niet eens was met Zwadderich's volbloed exclusiviteit. Gezien het feit dat ze vaak wordt afgebeeld met een brede glimlach, kan worden gesuggereerd dat ze een zeer vrolijke vrouw was.

Magische vaardighedenEdit

  • Magische uitvinder: Huffelpuf creëerde een beker die, volgens haar afstammeling, Orchidea Smid, speciale magische krachten had (hoewel nooit is bewezen wat deze waren).
  • Magische kookkunsten: Huffelpuf was zeer bekwaam met voedsel-gerelateerde spreuken, en veel van haar recepten worden nog steeds gebruikt op Zweinstein.

Etymologie Edit

HelgaEdit

De naam Helga is afgeleid van Helge, uit het Oude Noorse heilagr, wat "welvarende" of "moedig" betekend. Haar symbool is de das, een groot zoogdier gerelateerd aan de wezels, met kenmerkende witte strepen op zijn kop. In de Keltische mythologie was de das een gids. De das kan ook een symbool zijn van hard werken, kracht en vasthoudend zijn. Huffelpuffers staan bekend om hun loyaliteit en als harde werkers.

Helga was een gebruikelijke naam in Noord-Europa; vooral in landen zoals Noorwegen. Het werd al snel overgenomen door vele Sovjet-landen en noordelijke gelegen landen, waaronder Rusland, Letland, Denemarken, en België. De in Noord-Europa uitgesproken 'e' in Helga is meer een kruising tussen 'e' en 'o', en, net als in het Frans, wordt de 'h' niet uitgesproken. Sovjet-landen adopteerde de naam als "Olga". Een aantal landen, waaronder Duitsland, behielden de naam "Helga".

HuffelpufEdit

Huffelpuf kan worden afgeleid van het Engelse "huff and puff" of stormachtig betekenen. "Huff" betekend ademen; "Puff" is een middeleeuwse, Engelse term voor gebak.

Trivia Edit

Helga Hufflepuff.gif

Helga Huffelpuf

  • Helga Huffelpuf werd in mei 2007 uitgeroepen tot "Tovenaar van de Maand" op de website van Rowling. Op zowel haar chocokikkerplaatje als op de afbeelding op de website van Rowling, wordt ze afgebeeld als een mollige vrouw met rood haar.
  • Terwijl de andere stichters hun studenten selecteerde op basis van ambitie, moed of intelligentie, nam de "Goede Huffelpuf" de rest en leerde ze alles wat ze wist, een duidelijk bewijs van haar vriendelijkheid.
  • Er werd gedacht dat Zacharias Smid familie was van Orchidea Smid, en dus een afstammeling van Huffelpuf was. Hoewel Smid een veel voorkomende achternaam is, zijn zowel Zacharias en Orchidea zeer ongewone namen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de voornamen toeval zijn. Als Zacharias echt een afstammeling van Huffelpuf is, zou dit zeer ironisch zijn, gezien hij niet over loyaliteit of eerlijk spel beschikt waar de afdeling van Huffelpuf om bekend staat, ondanks dat hij wil bij haar afdeling hoort. Het is mogelijk dat Zacharias alleen in Huffelpuf werd geplaatst omdat hij niet de eigenschappen bezat die nodig waren voor de andere afdelingen. Daarnaast stelt zelfs de Sorteerhoed dat Huffelpuf alle studenten nam die niet voldeden aan de behoeften of eisen van de andere afdelingen.
  • In Harry Potter and the Forbidden Journey in Universal Studios, Orlando, spreekt het schilderij van Huffelpuf met een Welsh accent. Dit geeft verdere bevestiging dat zij afkomstig is uit Wales.

Zie ookEdit

Verschijning Edit

BronEdit

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:
Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron

Around Wikia's network

Random Wiki