Wikia

Het Nest (Engels: The Burrow) is in de serie boeken rond Harry Potter de naam van het huis van de familie Wemel.

Het huisEdit

Dit is het huis van de familie Wemel. Het is schots en scheef, heeft veel verdiepingen en geeft de indruk dat het door magie overeind wordt gehouden (Wat waarschijnlijk ook zo is). Waarschijnlijk is het vroeger een oude varkensstal geweest, waar hier en daar extra kamers aan waren toegevoegd. Bovenop het dak balanceren vier of vijf schoorstenen en bij de ingang staat een scheefgezakt bord met het opschrift Het Nest. Op het erf scharrelen kippen rond.

De tuinEdit

De tuin bevat veel onkruid en lang gras en moet regelmatig Kaboutervrij worden gemaakt. Langs de tuinmuren staan knoestige bomen. In de bloembedden tieren magische planten en de grote groene vijver zit vol kikkers.

De KeukenEdit

De keuken is klein en volgepakt. In het midden staat een houten tafel met stoelen eromheen. De klok aan de wand heeft maar 1 wijzer en geen cijfers. Langs de rand staan dingen als 'tijd om thee te zetten'. Een spiegel in de keuken roept dingen als Stop je hemd in je broek, sloddervos!, als je erin kijkt. Ook is er een schoorsteenmantel en staat naast de gootsteen een oude radio. Bij de achterdeur staat een vogelstok voor de uilen. Bij de haard staat een leunstoel.

GangEdit

Als je de keuken uitloopt, kom je in een smalle gang met een onregelmatige, krakkemikkige trap, die zigzaggend omhoog loopt door het huis.

Tweede verdiepingEdit

Percy's kamer vind je op de tweede verdieping van het huis. Ook de kamer van Fred & George vind je op de tweede verdieping. Op het nachtkastje staat een lamp, en bij het venster staat een bureau met een vaas bloemen erop. Een groot deel van de ruimte wordt opgenomen door talloze verzegelde kartonnen dozen zonder opschrift. Ook staat er een grote kleerkast.

Derde verdiepingEdit

Op de derde overloop is de kamer van Ginny gevestigd. Deze is klein maar fleurig. Aan de muur hangt een poster van De Witte Wieven en aan de andere kant eentje van Gwendoline Jacobs. Bij het raam kijkt een bureau uit over de boomgaard.

Vijfde verdiepingEdit

Op de vijfde verdieping vind je de slaapkamer van Ron. Op de deur zit bladderende verf en hangt een klein bordje met het opschrift Ronalds Kamer. Als je in zijn slaapkamer binnenkomt, moet je uitkijken dat je je hoofd niet stoot tegen het schuine plafond. Bijna alles in de kamer is knaloranje. De sprei, de muren en zelfs het plafond. Het haveloze behang is volgeplakt met posters van 7 heksen en tovenaars die feloranje gewaden dragen, bezemstelen in hun hand hebben en vrolijk zwaaien. Zij vormen het favoriete Zwerkbalteam van Ron: De Cambridge Cannons. In de vensterbank staat een aquarium vol kikkerdril en in de hoek ligt een grote stapel strips. Vanuit het kleine raam heb je uitzicht op de tuin.

ZolderEdit

Op de zolder woont een oude geest die niks anders doet dan op de leidingen slaan en kreunen. Hij jammert en smijt met stukken pijp als hij het te stil vindt worden. De zolder zit vlak boven Rons slaapkamer.

GarageEdit

Naast het huis staat er een vervallen garage op het kleine erf, waarin onder andere de Ford Anglia staat. Ook knutselt meneer Wemel hier graag aan Dreuzelvoorwerpen.

SchuurtjeEdit

Ook staat er op het erf een stenen schuurtje, waar de Wemels hun bezems bewaren. De deur knarst en de ruimte binnenin is net iets kleiner dan de gemiddelde wandkast. Het Nest is gevestigd, een eindje buiten het dorp Greenwitch.

Orde van de FeniksEdit

Wanneer het Grimboudplein niet langer veilig is als Hoofdkwartier van de Orde van de Feniks, wordt dit verplaatst naar Het Nest.

BronEdit