Wikia

Werk in uitvoering!
Let op! Aan dit artikel wordt nog (druk) gewerkt door iemand anders!
Wanneer je toch wil bewerken, kijk dan in de geschiedenis of er niemand bezig is met het artikel.

"Hildebrand is op zijn comfort gesteld. Hij is ook heel erg gesteld op het gezelschap van beroemde, succesvolle en machtige figuren. Hij geniet van het gevoel dat hij invloed heeft op die mensen. Hij heeft nooit de behoefte gehad om zelf op de troon te zitten; hij geeft de voorkeur aan de achterbank — daar heb je meer armslag, snap je?"
Albus Perkamentus[src]
Horace Slughorn
Hildebrand Slakhoorn
Object informatie
Geboren 28 april[1], tussen 1882 en 1913, Groot-Brittannië
Bloed status Volbloed of halfbloed
Titel(s)
Fysieke beschrijving
Species Mens
Geslacht Man
Haar kleur
  • Kaal
  • Stroblond (vroeger)
Oog Kleur Kruisbes-kleurig
Familie informatie
Familie
  • Mr. Slakhoorn (vader) †
  • Slakhoorn familie
Magische kenmerken
Stok Ceder, 26 centimeter en drakenhartbloed
Affiliatie
Beroep
Afdeling Zwadderich
Trouw

Professor Hildebrand E.F. Slakhoorn (Engels: Horace E.F. Slughorn) was een volbloed of halfbloed tovenaar. Hij zat op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus als lid van Zwadderich, voordat hij in 1931 terugkeerde als leraar Toverdranken. Hij was tevens afdelingshoofd van Zwadderich, voordat hij in 1981 met pensioen ging vanwege zijn angst dat Albus Perkamentus zou ontdekken dat hij Marten Vilijn over Gruzielementen had verteld.

Na de terugkeer van Voldemort en de Dooddoeners die Slakhoorn begonnen op te sporen, leefde de gepensioneerde professor een leven op de vlucht, onzeker of Voldemort van plan was hem te rekruteren of te vermoorden om zijn Gruzielementen geheim te houden. In 1996 overtuigde Perkamentus Slakhoorn om terug te keren naar Zweinstein door hem uit zijn pensioen te verleiden met het vooruitzicht om Harry Potter kunnen 'verzamelen', met als echt doel om erachter te komen wat Slakhoorn Vilijn jaren geleden verteld. Slakhoorn heeft uiteindelijk de ware herinnering onthuld. Hij bleef tijdens het schooljaar van 1997-1998 lesgeven onder Voldemort's regime en was verrast om te horen dat Voldemort hem alleen wilde rekruteren om de jonge tovenaars les te geven die Voldemort geschikt vond om naar Zweinstein te laten komen.

Tijdens de Slag om Zweinstein koos Slakhoorn de zijde van de verdedigers van Zweinstein en verzamelde versterking uit Zweinsveld. Tevens nam hij deel aan een duel met zijn voormalige leerling samen met Minerva Anderling en Romeo Wolkenveldt. Hij overleefde de strijd en ging in 2016 voor de tweede keer met pensioen, met een portret van hem dat is opgehangen in de leerlingenkamer van Zwadderich.

Biografie Edit

"Nou, dan heeft Slakhoorn een belabberde smaak. Misschien begint hij seniel te worden. Jammer, want mijn vader zei dat hij vroeger een goede tovenaar was."
Draco Malfidus over professor Slakhoorn[src]

Vroegere leven (1880-1910) Edit

Hildebrand werd geboren in de late negentiende eeuw of begin twintigste eeuw, in ieder geval tussen 1882 en 1913, in de rijke en volbloed Slakhoorn familie. Hoewel zijn ouders nooit zoveel in volbloed superioriteit geloofden als sommige andere, moedigden ze Hildebrand aan om vrienden te maken met "de juiste soort" bij zijn aankomst op Zweinstein. Ze waren echter nog steeds liefhebbende ouders en moedigden het geloof slechts "stilletjes" aan.

Hij vanaf zijn elfde naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus en werd meteen gesorteerd in Zwadderich. Hildebrand blinkte uit op school en raakte bevriend met Dreuzelgeborenen, hoewel zijn ouders het hier niet mee eens waren. Hilderbrand had toen echter al de behoefte om favorieten te spelen met iemand die hij als getalenteerd genoeg zag en vond het geweldig om bekende mensen te kennen, zoals de Minister van Toverkunst, die hij bij zijn voornaam zou noemen om te proberen anderen ervan te overtuigen dat hij goed bevriend met hem was.

Op een bepaald moment na het voltooien van zijn opleiding was Slakhoorn tot zijn vreugde werkzaam als Toverdrankmeester, waarschijnlijk rond dezelfde tijd als dat Albus Perkamentus begon. Hoewel hij geschikt was om in de politiek te werken, bleef hij liever op de achtergrond en genieten van de voorrechten van het hebben van beroemde en succesvolle vrienden. Hij was een geboren leraar en hield van Zweinstein.

Slakhoorn heeft vóór 1996 twee keer Felix Fortunatis gebruikt; eens toen hij vierentwintig jaar oud was, en opnieuw toen hij zevenenvijftig was. Dit resulteerde in twee "perfecte dagen". Lucius Malfidus zei dat Slakhoorn een "goede tovenaar" was in zijn tijd.

Carrière op Zweinstein (1931-1981) Edit

"Hij heeft Arthur en mij ook lesgegeven. Hij is jaren en jaren op Zweinstein geweest; volgens mij is hij rond dezelfde tijd begonnen als Perkamentus."
Molly Wemel met betrekking tot Slakhoorn's eerste termijn als professor[src]
Eenmaal terug op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus als Toverdrankmeester, werd hij uiteindelijk afdelingshoofd van Zwadderich. Hij begon in 1931. Slakhoorn richtte een kleine club op, bestaande uit studenten waarvan hij dacht dat ze bijzonder getalenteerd, ambitieus, slim of goede contacten hadden. Deze groep zou informeel bekend worden als de Slakkers. Door een extreme voorkeur te tonen naar deze uitgezochte leerlingen, kon Slakhoorn profiteren van hun uiteindelijk succes en roem en kon hij hier de vruchten van plukken, zoals gratis Zwerkbaltickets, dozen met snoep of de kans om advies te geven aan hooggeplaatste functionarissen van het Ministerie van Toverkunst.

Hij had de neiging om leerlingen die volgens hem geen "hoogvliegers" waren, zoals Arthur Wemel en later Arthur's zoon Ron, hoewel hij dit nooit uit wreedheid deed en nog steeds als een vriendelijke man werd beschouwd. Hij was in ieder geval goed in het vinden van talent, aangezien bijna elk lid van de Slakkers een geweldige carrière in veel verschillende gebieden had.

Hij kon ook nooit goed opschieten met een leerling van zijn afdeling, Dorothea Omber, die hij een "idioot mens" vond en "haar nooit gemogen" heeft. Toch probeerde hij al zijn leerlingen redelijk goed te behandelen.

Tegen de jaren veertig had Slakhoorn Marten Vilijn ontmoet, die later een favoriet van Slakhoorn werd. Marten was erg intelligent en schijnbaar veelbelovend, maar hij wist hoe hij Slakhoorn moest manipuleren door hem te vleien. Perkamentus probeerde Slakhoorn te waarschuwen dat Marten hem gebruikte, maar Slakhoorn geloofde dat hij Marten goed had ingeschat en dat Perkamentus oneerlijk was.

Tijdens het schooljaar van 1943 organiseerde hij een avondmaal in zijn kantoor met een groep die voornamelijk bestond uit jongens van Zwadderich; inclusief Marten. Nadat hij hen uit zijn kantoor had gestuurd, bleef Marten achter en ondervroeg Slakhoorn over Gruzielementen. Tevens vroeg hij of het hem krachtiger zou maken als hij er zes zou maken, daarom heeft hij zeven afzonderlijke stukjes ziel verborgen, omdat zeven het meest magische getal is. Ondanks te zijn verrast door Vilijn's interesse in dergelijke Zwarte Kunsten, stemde hij met tegenzin in om hem een overzicht over Gruzielementen te geven, op voorwaarde dat alles wat ze bespraken tussen hen bleef. Met behulp van deze informatie ging Vilijn later aan de slag met het maken van zes Gruzielementen, waardoor hij zichzelf onsterfelijk maakte. Het is waarschijnlijk dat Vilijn al het meeste wist van wat hij nodig had over Gruzielementen, maar het feit dat Slakhoorn een deel van de kennis had versterkt die dit mogelijk maakte, was een vreselijke waarheid die Slakhoorn de rest van zijn leven met zich mee zou dragen.

Toen Marten Zweinstein verliet, was Slakhoorn boos toen Marten verdween in plaats van uitstekende aanbiedingen van werk aan te nemen en dat hij het contact met hem had verbroken. Slakhoorn begon te beseffen dat Marten niet was wat hij leek.

Toen Heer Voldemort onstond, geloofde Slakhoorn niet dat hij Marten was, vanwege zijn zeer veranderde uiterlijk. Toen Slakhoorn besefte dat de Duistere Tovenaar wel degelijk Marten was, voelde hij zich beschaamd. Toen Voldemort ergens eind jaren zestig en begin jaren zeventig terugkeerde naar Zweinstein om te proberen werk te vinden als leraar Verweer Tegen de Zwarte Kunsten, verstopte Slakhoorn zich in zijn kantoor, zodat hij Marten niet hoefde te ontmoeten. Slakhoorn was blij toen dat niet gebeurde, maar toen de Tovenaarsoorlog uitbrak, hoorde hij geruchten dat Voldemort onsterfelijkheid had bereikt. Hij was ervan overtuigd dat dit zijn schuld was, omdat hij hem over Gruzielementen had verteld. Perkamentus bleef aardig tegen Slakhoorn, ondanks dat hij wist wat hij verborgen hield. Slakhoorn bleef tijdens de oorlog op Zweinstein, aangezien het een veilige plek was en hij zwoer nooit iemand te vertellen wat hij tegen Voldemort had verteld.

Slakhoorn bleef na het vertrek van Vilijn nog vele jaren op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus en ging daarna veel getalenteerde leerlingen lesgeven. Lucius Malfidus en Gwendoline Jacobs (aanvoerdster van de Holyhead Harpies) werden genoemd als oude favorieten van hem. Anderen favorieten waren zijn uiteindelijke opvolger Toverdrankmeester, Severus Sneep en diens beste vriend Lily Evers, die hij vooral leuk vond vanwege haar brutaliteit en natuurlijke aanleg voor Toverdranken. Lily was één van Slakhoorn's "meest favoriete leerlingen aller tijden". Er waren nog tal van andere favorieten rond die tijd.

Toen Voldemort in oktober 1981 schijnbaar stierf, was Slakhoorn zelfs nog gelukkiger dan de meeste tovenaars. Hij dacht dat Voldemort's 'dood' betekende dat hij nooit Gruzielementen had gemaakt en dat het hem bevrijdde van de schuld die hij voelde over het informeren van Voldemort over hen. Perkamentus merkte echter op dat Slakhoorn bijzonder blij was met iets waardoor hij Slakhoorn voorzichtig vragen stelde. Omdat hij het gevoel had dat zijn geheim kon worden onthuld, nam Slakhoorn nadat hij bijna vijftig jaar had lesgegeven, ontslag van Zweinstein.

Pensioen en leven op de vlucht (1981-1996) Edit

Terugkomst van pensionering (1996-1998) Edit

Slag om Zweinstein Edit

Latere leven (na 1998) Edit

Rol in het verhaalEdit

-RiddleandSlughorn

Voldemort vraagt hoe je een Gruzielement moet maken

Professor Slakhoorn is een zeer capabele tovenaar, met name op het gebied van zijn eigen vak, toverdranken brouwen. In de eerste periode dat hij doceerde op Zweinstein (dus vóór zijn pensioen) gaf hij les aan Marten Vilijn, die later Heer Voldemort zou worden. Vilijn was ook lid van de Slakkers, Slakhoorns privéclub. Op een ongelukkige dag vroeg Vilijn, die zich in het geheim reeds aan het ontpoppen was als een duistere tovenaar, na afloop van een bijeenkomst aan Slakhoorn wat Gruzielementen precies zijn. Slakhoorn besprak het onderwerp uitvoerig met hem. Ze bespraken onder andere de vraag of de creatie van meerdere Gruzielementen een tovenaar sterker zou maken dan slechts één Gruzielement.

830px-Flitwick Sprout Slughorn

Tovenaars kunnen een herinnering met behulp van hun toverstok aftappen en in vloeibare vorm in een flesje stoppen. De herinnering kan vervolgens door iedere andere tovenaar worden uitgelezen met behulp van een zogenaamde Hersenpan, een magisch object. Albus Perkamentus wilde de herinnering van het bovenbeschreven gesprek tussen Vilijn en Slakhoorn graag hebben, omdat hij zijn vermoeden dat Voldemort meerdere Gruzielementen bezit bevestigd wilde zien. Slakhoorn gaf deze herinnering wel aan Perkamentus, maar knipte de belangrijkste gedeeltes weg. Hij wilde namelijk niet dat bekend werd dat hij, door toedoen van zijn informatie aan Voldemort over Gruzielementen, indirect verantwoordelijk is voor de bijna onsterfelijke staat waarin Voldemort toen verkeerde. Harry Potter, de zoon van Slakhoorns favoriete leerlinge aller tijden, bleek als enige in staat om, door Slakhoorn dronken te voeren en vervolgens op zijn emoties in te spelen, de ware herinnering te verkrijgen. Dankzij deze herinnering is er nu meer bekend over de wijze waarop Voldemort definitief verslagen kan worden (zie het artikel Gruzielement). Zodoende speelt Slakhoorn een sleutelrol in de plot van de Harry Potter-boeken.

VerschijningEdit

Referenties Edit

  1. "Horace Slughorn fact file" op Pottermore

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:
Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron

Toverdranken (schoolvak)
Books chapterart hbp 09
Professors: Veninus Viridiaan · Severus Sneep · Hildebrand Slakhoorn
Boeken: Magische Brouwsels en Drankjes · Duizend Magische Kruiden en Paddestoelen · Toverdranken voor Gevorderden · De Vreeschwekkendste Toverdranken
Toverdranken op Zweinstein: Toverdrank Klaslokaal · Toverdranken trap · Toverdranken kelder · Toverdranken Club · Toverdrankmeester's kantoor · Toverdrankmeester berging · Dungeon Vijf · Ketel kast
Toverdrankutvinders: Arsenius Grein · Damocles · Govert Wipschoten · Golpalott · Gregorius de Kruiper · Gunhilda van Goormeer · Hector Goud-Griffel · Hesper Sterkum · J. Pippin · Laverne de Montmorency · Libatius Bernage · Regulus Moonshine · Rubens Winikus · Sacharissa Trekhout · Tilden Toots · Dr. Ubbly
Behandelde toverdranken: Baruffio’s Breinelixer · Bloedverversend Elixer · Kippenvelcocktail · Slinksap · Onbekende toverdranken · Wiggenwelddrank · Geheugendrankjes · Beuzelvocht · Slaapdrankje · Everlasting Elixirs · Felix Fortunatis · Vocht van de Levende Dood · Amortentia · Elixer dat Euforie opwekt · Hiksap · Prikkelmix · Waarheidsserums · Drank om als “geest” een bijna menselijke gedaante aan te nemen · Vernuftscherpende Toverdrank · Wisseldrank