Wikia

Harry Potter Wiki

Hoorzitting

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Op donderdag 12 augustus 1995, voordat Harry aan zijn vijfde schooljaar begint, moet hij naar de Hoorzitting waar zal worden bepaald of hij zijn toverstok mag houden en of hij op Zweinstein mag blijven. Nadat hij zichzelf en Dirk had gered van loslopende Dementors in Klein Zanikem, werd hij aangeklaagd wegens het gebruiken van magie door minderjarigen in bijzijn van Dreuzels. Vanaf het moment dat hij weet dat de Hoorzitting plaats zal vinden, tot de Hoorzitting zelf, is Harry ontzettend zenuwachtig en bang dat hij van Zweinstein wordt gestuurd en voor altijd bij de Duffelingen moet blijven.

De avond voor de Hoorzitting heeft mevrouw Wemel Harry's kleren gestreken en moet hij zijn haar van haar wassen. Volgens haar doet een eerste indruk wonderen! De Hoorzitting zal plaatsvinden op het Ministerie van Toverkunst en Harry gaat met Arthur Wemel mee. Hij zal op het Ministerie van Toverkunst worden ondervraagd door Emilia Bonkel.

Normaal gesproken Verschijnselt Arthur naar zijn werk, maar gezien de aanklacht lijkt het hem beter het Ministerie op de niet-magische manier te bereiken. Samen met Harry gaat hij via de metro naar een station in hartje Londen. Via een telefooncel weten ze het Ministerie van Toverkunst te bereiken. Harry krijgt een badge met het opschrift Harry Potter, Hoorzitting en moet zijn toverstok laten registreren voordat hij verder mag. Dit wordt gedaan door Erik, een slecht geschoren, verveelde tovenaar.

Aanvankelijk gaan Harry en meneer Wemel naar de tweede verdieping, waar de Hoorzitting plaats zou vinden. Arthur praat nog even onopvallend met Romeo Wolkenveldt, voordat hij Harry meeneemt naar zijn kantoortje. Daar aangekomen horen ze echter dat de rechtzaak is vervroegd en plaatsvindt in Rechtszaal Tien, en ze moeten zich haasten naar beneden.

Als Harry binnenkomt, moet hij plaatsnemen in de grote stoel in het midden van de kerker, waar kettingen op de armleuningen liggen. Tegenover hem zit de Wikenweegschaar, met in het midden Cornelis Droebel. Percy maakt de aantekeningen bij deze Hoorzitting. Voordat de rechtszaak begint, komt Albus Perkamentus binnenlopen als getuige voor Harry. Hierdoor lijkt iedereen even van zijn stuk gebracht. Perkamentus zegt in het begin niet veel, maar als Harry bijna veroordeeld wordt, zegt hij Arabella Vaals mee te hebben genomen als getuige. Zij weet vervolgens de Wikenweegschaar ervan te overtuigen dat er echt Dementors zijn geweest, en Harry en Dirk dus in levensgevaar verkeerden.

Na de verklaring van mevrouw Vaals, verdedigt Perkamentus Harry en wordt Droebel steeds kwader. Uiteindelijk zijn er maar zeven leden, waaronder Droebel, die voor veroordeling stemmen en de rest stemt allemaal voor vrijspraak. Dit betekent dat Harry weer naar Zweinstein mag en zijn toverstok niet doormidden zal worden gebroken.

Gegevens over de Hoorzitting

Plaats Rechtszaal Tien, Ministerie van Toverkunst

Datum 12 augustus 1995

Aanklacht

  • Overtreding van de Wet op de Restrictie van Toverkunst onder Minderjarigen
  • Overtreding van het Internationale Statuut van Geheimhouding

Verdachte Harry James Potter, Ligusterlaan nummer 4, Klein Zanikem

Raadsleden

  • Cornelis Oswald Droebel - Minister van Toverkunst
  • Emilia Suzanna Bonkel - Hoofd Departement van Magische Wetshandhaving
  • Dorothea Johanna Omber - Secretaris-Generaal van de Minister

Griffier Percy Ignatius Wemel

Getuigen á decharge

  • Albus Parcival Wolfram Bertus Perkamentus
  • Arabella Doralina Vaals

Vonnis Vrijgesproken

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki