Wikia

Harry Potter Wiki

Huffelpuf

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Huffelpuf
Huffelpufwapen.jpg
Afdelings informatie
Naam
Huffelpuf
Oprichter
Afdelingskleuren
Geel en zwart
Dier
Das
Kenmerken
Harde werkers die trouw en geduldig zijn
Afdelingshoofd
Professor Pomona Stronk
Afdelingsgeest
Leerlingenkamer
In het souterrain, in de buurt van de keukens.
Bewoners
Huffelpuffers

Huffelpuf (Engels: Hufflepuff) , is één van de vier afdelingen op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus uit J.K. Rowlings zevendelige boekenserie Harry Potter. De andere drie afdelingen zijn ZwadderichGriffoendor en Ravenklauw.

Het is gesticht door de middeleeuwse heks Helga Huffelpuf, en staat bekend om zijn hardwerkende, toegewijde, geduldige, trouwe en eerlijke studenten. Op het wapen staat een das en de afdelingskleuren zijn geel en zwart. Het afdelingshoofd is professor Pomona Stronk en de afdelingsgeest is de De Dikke Monnik.

Huffelpuf representeerd het element aarde, en om die reden zijn ook de afdelingskleuren gekozen: geel vertegenwoordigd tarwe, terwijl zwart de bodem voorstelt. De zandloper met afdelingspunten bevat gele diamanten.

EigenschappenEdit

Huffelpuf lijkt het minst rivaliteit met de andere afdelingen te hebben, behalve in Zwerkbal, hoewel het Toverschool Toernooi flink wat druk heeft gezet op de relatie tussen Griffoendor en Huffelpuf. Dit werd veroorzaakt door de ongewone omstandigheden van de selectie van zowel Harry Potter als Carlo Kannewasser als kampioen voor Zweinstein. In 1998 werd dit hersteld toen de meerderheid van de Huffelpuffers het voor Harry opnam tegen Patty Park en later hielpen met het verdedigen van Zweinstein.

ReputatieEdit

Volgens Professor Anderling hebben alle vier de afdelingen uitzonderlijke heksen en tovenaars in hun tijd geproduceerd, maar vanwege Helga Huffelpuf haar beleid om iedere student toe te laten tot haar afdeling en Huffelpufs slechte prestaties tot de Afdelingsbeker, wordt Huffelpuf vaak geassocieerd met minder getalenteerde tovenaars. Echter is dit slechts een verkeerde interpretatie uit het lied van de Sorteerhoed. Huffelpuf heeft namelijk een verschillend aantal succesvolle en invloedrijke leden aan de Tovenaarswereld geleverd, zoals de magie-zoöloog Newt Scamander.

Huffelpuf heeft het minst aantal duistere tovenaars geproduceerd dan ieder andere afdeling. Hun vriendelijke en vrolijke houding zou hier een goede reden voor kunnen zijn. Huffelpuf heeft vooral hun trouw bewezen tijdens de Slag om Zweinstein in 1998, toen er, na Griffoendor, het grootst aantal studenten achterbleef en bereid waren om te vechten tegen Voldemort en de school te verdedigen. 

Ook heeft Huffelpuf een aantal buitengewoon bekwame heksen en tovenaars geproduceerd, zoals Voorspellend Rekenaar Brenda Wendekind, ex-Minister van Toverkunst Artemisia Luchthuis en magie-zoöloog Newt Scamander.

LeerlingenkamerEdit

De Huffelpuf leerlingenkamer is de enige leerlingenkamer dat nog nooit is gezien door studenten die niet tot Huffelpuf behoren, en is ook de enige met een afweersysteem tegen indringers. Het is toegankelijk via een stapel van grote vaten, die in een schimmige hoek aan de rechterzijde van de keukens staan. Het tweede vat vanaf de bodem, in het midden van de tweede rij, opent wanneer er het ritme van 'Helga Huffelpuf' op wordt getikt.

Als afweermechanisme worden indringers, wanneer ze op het verkeerde vat of het verkeerde aantal tikken, bedolven onder het azijn dat uit een ander vat springt.

Wanneer je door de tunnels bent gekropen, kom je in een grote, ronde kamer met een laag plafond. Het is gezellig, gastvrij en het uitzicht voor de ramen is van gras en paardebloemen.

Het interieur benadrukt de aardse sfeer met verschillende soorten planten verspreid over de gehele kamer en aan het plafond, waarvan sommige zelfs zingen en dansen. Het gepolijste koper met pluche, gele en zwarte banken en stoelen nodigen de Huffelpuffers uit om te ontspannen en te discussiëren over de bijzondere planten die zijn meegenomen door Professor Stronk. De slaapzalen zijn te bereiken via grote, ronde deuren.

AfdelingshoofdEdit

Het afdelingshoofd van Huffelpuf voor en tijdens Harry's schooltijd was Pomona Stronk. Daarnaast was ze ook lerares Kruidenkunde aan Zweinstein's Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Het is mogelijk dat zij Herbert Sikkel heeft opgevolgd als lerares Kruidenkunde en afdelingshoofd van Huffelpuf, afhankelijk van of hij een Huffelpuf was of niet.

Lijst van bekende HuffelpuffersEdit

Huffelpuff Periode
Helga Huffelpuf onbekend
De Dikke Monnik onbekend
Hengist de Heksenziener Middeleeuwen
Artemisa Luchthuis c. 1765 - 1772
Grogan Stump c. 1781 - 1788
Newton "Newt" Scamander c.1908 - 1916
Orchidea Smid onbekend
Pomona Stronk 1942 - 1949 of 1952 - 1959
Nymphadora Tops 1984 - 1991
Gabriel Struman 1980 en 1990
Carlo Kannewasser 1989 - 1995
Zacharias Smid 1990
Hannah Albedil 1991 - 1998
Ernst Marsman 1991 - 1998
Joost Flets-Frimel 1991 - 1997
Suzanne Bonkel 1991 - 1998
Lia 1991 - 1998

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:
   
Huffelpuf
Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki