Wikia

Harry Potter Wiki

Indelingsceremonie

2.868pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Indelingsceremonie vindt bij het begin van elk schooljaar op Zweinstein plaats voorafgaand aan het diner. De Indelingsceremonie wordt verricht door de Sorteerhoed. Professor Anderling plaatst altijd een vierpotige stoel vooraan de Grote Zaal. Tegenover de leerlingen en met je rug naar de leraren. Alle leerlingen van de school kijken ernaar. Op de stoel plaatst ze een puntige tovenaarshoed. De hoed is versleten, vuil, en op sommige plaatsen al hersteld met een lapje stof. Deze Sorteerhoed zingt dan een zelf verzonnen lied voordat hij de eerstejaars sorteert in de vier verschillende afdelingen: Griffoendor, Ravenklauw, Huffelpuf en Zwadderich. Het is de slimste hoed die er bestaat. Als je hem opzet, kan hij alles zien in je hoofd, en zo beslist hij in welke afdeling je thuishoort. Professor Anderling leest dan de namen van de eerstejaars af van een rol perkament, omstebeurt moeten ze dan naar voren gaan en de hoed opzetten. De Sortering is erg belangrijk, want zolang de studenten op school verblijven, is hun afdeling als hun familie.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki