Wikia

Harry Potter Wiki

Jan Donders

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Jan Donders
Object informatie
Fysieke beschrijving
Geslacht Man
Haar kleur grijs
Familie informatie
Magische kenmerken
Affiliatie
Trouw Ministerie van Toverkunst

Jan Donders (Engels: John Dawlish) is een figuur uit de Harry Potter-serie van de Engelse schrijfster J.K. Rowling. In de films wordt hij gespeeld door Richard Leaf. Hij wordt omschreven als een zelfverzekerde, "taai kijkende", grijs wordende tovenaar. Donders verliet Zweinstein met bijzonder goede resultaten: hij scoorde slechts "Uitmuntend" bij zijn P.U.I.S.T.-examens.

Donders' voornaam wordt niet in de boeken of de films gegeven. Rowling zei in een interview met de podcast "PotterCast" dat zijn voornaam John was (in het Engels)[1].
John wordt gewoonlijk vertaald naar Jan, maar dit is niet bevestigd door de Nederlandse vertaler Wiebe Buddingh' en is dus niet officieel.

Donders hielp Dorothea Omber met het ontslaan van Hagrid in Harry's vijfde schooljaar. Ook was hij aanwezig in het kantoor van Albus Perkamentus toen Omber Harry Potter op het matje riep nadat zij erachter was gekomen dat er een verboden organisatie bestond, namelijk de Strijders van Perkamentus. Perkamentus nam de schuld op zich en dreigde te worden gevangengenomen. Perkamentus ontsnapte echter, en Donders werd toen door Perkamentus betoverd zodat hij geen getuige kon zijn van de ontsnapping.

Donders verschijnt weer in deel zes toen hij samen met diverse anders Schouwers Zweinstein bewaakte.

Externe linkEdit

Bronnen, noten en/of referentiesEdit

Bronnen, noten en/of referenties:

  1. PotterCast 130: "The One with J.K. Rowling". De podcast is gemaakt op 18 december 2007.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki