Wikia

Harry Potter Wiki

Karel Kwast

Overleg1
2.842 pagina's
op deze wiki
Gregory Goyle-DH2
Karel Kwast
Biografische informatie
Geboren 1980
Bloed status vol-bloed
Fysieke beschrijving
Geslacht Man
Haar kleur bruin
Familie informatie
Magische kenmerken
Affiliatie
Trouw Draco Malfidus, Dorothea Omber en Heer Voldemort

Karel Kwast (Engels: Gregory Goyle) is een Personage uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling. Hij is een jaargenoot van Harry Potter en een Afdelings-genoot en trouwe volgeling van Harry's aartsvijand, Draco Malfidus. Kwast is onafscheidelijk van zijn vriend Vincent Korzel.

AlgemeenBewerken

Eén van de vrienden van Draco Malfidus. Hij zit in hetzelfde jaar als Harry, maar dan bij Zwadderich. Zijn vader is een Dooddoener.

UiterlijkBewerken

Kwast is groot, sterk en dom en ziet er erg gemeen uit. Hij heeft stugge stekeltjes op zijn hoofd en een lage, schorre stem.

Karel Kwast in de boekenBewerken

Harry Potter en de Steen der WijzenBewerken

The Trio (Crabbe, Malfoy and Goyle) 1991b

Op zijn eerste treinreis naar Zweinstein, werd hij door Schurfie in zijn vinger gebeten.

Harry Potter en de VuurbekerBewerken

Hij was er met het kerstbal in zijn vierde jaar niet in geslaagd een partner te vinden. Hij zag eruit als een bemost rotsblok.

Harry Potter en de Orde van de FeniksBewerken

Vanaf zijn 5e jaar vervult hij een van de rollen als Drijver in het Zwerkbalteam van Zwadderich.

Harry Potter en de Halfbloed PrinsBewerken

In het zesde schooljaar is Draco bezig met een manier om Dooddoeners ondanks alle beveiligingen, toch op Zweinstein binnen te kunnen laten dringen. Hij doet dit door een Verdwijnkast te maken in de Kamer van Hoge Nood, waarvan de andere Kast staat in Odius & Oorlof. Als hij in de Kamer van Hoge Nood is, moeten Korzel en Kwast (die met een Wisseldrank zijn veranderd in meisjes), buiten de Kamer op wacht staan en een hoop lawaai maken als er iemand aan komt, zodat Draco weet dat hij binnen moet blijven. Zelfs Korzel en Kwast weten niet wat hij daarbinnen uitvoert.

Slag om ZweinsteinBewerken

Als Harry, Ron en Hermelien in de Kamer van Hoge Nood op zoek zijn naar het diadeem van Rowena Ravenklauw, verschijnen Draco Malfidus, Vincent Korzel en Karel Kwast om ze te dwarsbomen. Wanneer Korzel probeert om Duivelsvuur op hen af te sturen, kan hij het vuur zelf niet onder controle houden. Onnatuurlijk hoge vlammen nemen de vorm aan vurige beesten: gloeiende slangen, Chimaera's en draken rijzen op, verdwijnen weer, rijzen weer opnieuw op en voeden zich met het puin van eeuwen. Voorwerpen worden in de lucht gesmeten door vurige klauwen, opgeslokt door withete muilen en verslonden door laaiende vlammen. Klauwen en hoorns en staarten zwiepen en de hitte is een ondoordringbare muur.

Harry, Ron en Hermelien springen op bezems en vliegen over het vuur om Draco, Korzel en Kwast te zoeken maar ze kunnen weinig zien door de dichte zwarte rook. Opeens ziet Harry, Draco en Kwast op een wankele berg geblakerde schoolbanken. Kwast is op dat moment bewusteloos. Harry trekt Draco op zijn bezem en Ron en Hermelien grijpen Kwast. Harry ziet, terwijl ze naar de uitgang proberen te vluchten, het diadeem van Rowena Ravenklauw vallen richting het vuur. Harry maakt een scherpe bocht en duikt naar het diadeem, om het nog net op tijd uit de lucht te grissen. Harry haast zich naar de uitgang en na een paar tellen knallen ze op de muur tegenover de deur. Als ze weer een beetje bijgekomen zijn, bevestigt Ron dat Korzel dood is gegaan.

Gregory GoyleBewerken

Gregory is afgeleid van het Griekse gregórios dat 'waakzaam' betekent. Goyle komt van Gargoyle, dit zijn waterspuwers in oude kerken die vaak monsterlijke gestalten hebben. Ze zijn bedoeld als afweer voor boze geesten en het bewaken van de kerk, net zoals Kwast bewaker van Draco is.

BronBewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki