Wikia

DurmstrangCrest
Klammfels Instituut
School informatie
Locatie

Uiterste noorden van Scandinavië (Noorwegen of Zweden)

Schoolhoofd
  • Nerida Vulchanova (stichtster; voorheen)
  • Harfang Munter (voorheen)
  • Onbekend schoolhoofd (voorheen)
  • Igor Karkarov (voorheen)
Affiliatie
"Klammfels is een school voor jonge heksen en tovenaars. De school heeft een dubieuze reputatie en staat er om bekend veel aandacht te besteden aan het leren van de Zwarte Kunsten."
—Introductie van Klammfels[src]

Klammfels Instituut (Engels: Durmstrang Institute, Cyrillisch: Дурмстранг) is de Scandinavische toverschool en is gelegen in de meeste noordelijke regio van Noorwegen of Zweden. De school is bereid om internationale studenten zo ver als Bulgarije toe te laten. Klammfels bestaat op zijn minst al sinds 1294, en is één van de drie scholen die meedoet aan het Toverschool Toernooi. Ook staat het er om bekend de Zwarte Kunsten in zijn curriculum te presenteren.

Klammfels staat geen Dreuzeltelgen toe, maar het blijkt dat bepaalde studenten dit vooroordeel niet delen. In 1994 ging Viktor Kruml naar het Kerstbal met Hermelien Griffel, een Dreuzeltelg die niet tot zijn school zou worden toegelaten.

LocatieEdit

DurmstrangInstitute

Klammfels kasteel

Klammfels is net als Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus gesitueerd in een kasteel, hoewel deze niet zo groot is als dat van Zweinstein. Het kasteel is slechts vier verdiepingen hoog en de haardvuren worden alleen aangestoken voor magische doeleinden. Het heeft een zeer uitgebreid terrein en is omringd door meren en bergen. Daarnaast is de school "onzichtbaar"; Net als andere scholen houdt Klammfels zich verborgen, zodat andere scholen hun geheimen niet kunnen stelen. Er wordt gezegd dat het instituut zich in de noordelijkste regio's van Noorwegen of Zweden bevindt, hoewel het ook in de Baltische staten of Karelië, gelegen in west-Rusland, aan de Oostzee kan zijn. Hun aankomst op Zweinstein per schip impliceert dat Klammfels ergens aan de kust, een meer of rivier ligt.

GeschiedenisEdit

Gellert Grindelwald school portrait

Gellert Grindelwald in zijn schooluniform

Klammfels werd ergens in de middeleeuwen gesticht door de grote, middeleeuwse, Bulgaarse heks Nerida Vulchanova, en zij was tevens het allereerste schoolhoofd. Na haar mysterieuze overlijden werd ze opgevolgd door professor Harfang Munter, die Klammfels' reputatie veranderende door krijgshaftige magie als een indrukwekkend deel aan het curriculum toe te voegen.

Rond 1294 werd het Toverschool Toernooi opgericht als een vriendschappelijke wedstrijd tussen Klammfels Instituut, Zweinstein Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus en Beauxbatons Academie voor Toverkunst. Echter maakte een baslisk in 1792 amok en raakte de schoolhoofden van alle scholen gewond. Het Toverschool Toernooi werd vervolgens voor onbepaalde tijd gestopt, en pas weer in 1994 hervat.

Rond 1894 werd Gellert Grindelwald toegelaten tot Klammfels Instituut. Hoewel de school vooral gericht was op de Zwarte Kunsten, werden Grindelwald's experimenten met zwarte magie als te gevaarlijk voor studenten beschouwd. Na een bepaalde tijd kon zelfs Klammfels het gevaarlijke onderzoek van Grindelwald niet meer negeren en werd hij weggestuurd. Voordat hij weg werd gestuurd, sneed hij het teken van de Relieken van de Dood in een muur van de school; dit bleek lang na zijn nederlaag nog aanwezig te zijn.

Ergens in 1981 wist Igor Karkarov het nieuwe schoolhoofd van Klammfels te worden en werd in deze positie erg onpopulair, doordat verscheidene ouders hun kinderen van de school haalde vanwege zijn meedogenloosheid. Tijdens zijn tijd als schoolhoofd gebruikten sommige studenten het symbool van Grindelwald op hun boeken en tassen om andere te imponeren. Deze studenten leerden snel hun lesje (vermoedelijk in de vorm van vergelding) door degenen die familieleden hadden verloren dankzij Grindelwald.

Toverschool Toernooi van 1994-1995Edit

De delegatie van Klammfels arriveerde voor het Toverschool Toernooi op Zweinstein per schip, een enorm schip waarin ze tijdens hun verblijf in Schotland sliepen. Ze maakten in hun inleidende ceremonie gebruik van wandelstokken. Ze kozen er voor om aan de tafel van Zwadderich te zitten, door de gelijkenissen in mening.

De Bulgaarse Zwerkbalspeler, Viktor Kruml, ging naar Klammfels, en zat nog op school tijdens het Wereldkampioenschap Zwerkbal in 1994. Datzelfde jaar nam de school deel aan het hervatte Toverschool Toernooi. Karkarov bracht twaalf studenten mee naar Zweinstein om hun naam in de Vuurbeker te gooien. Het was echter Kruml die gekozen werd tot vertegenwoordiger van Klammfels.

Aangezien Kruml een beroemdheid was, werd hij voortdurend lastiggevallen door Draco Malfidus en andere leerlingen voor een handtekening en de mogelijkheid om bij hem in de buurt te zijn. Kruml negeerde deze bevoorrechting meestal, en vormde een nauwe relatie met Hermelien Griffel, een student van Griffoendor. Ze hielden na het Toernooi contact doormiddel van brieven.

Karkarov vluchtte nadat Voldemort was herezen. Het is niet bekend wie het van hem overnam, en of de reputatie van de school hierdoor verbeterd of verslechterd is.

ReputatieEdit

Klammfels is beroemd om zijn acceptatie van de Zwarte Kunsten, en staat bekend voor het opleiden (en later schorsen) van Gellert Grindelwald, voordat hij een Duistere Tovenaar werd. Professor Igor Karkarov, een voormalig schoolhoofd, was als Dooddoener in dienst van Voldemort, maar slaagde erin om aan zijn straf in Azkaban te ontkomen door het Ministerie van Toverkunst te voorzien van namen van zijn mede-Dooddoeners. Lucius Malfidus, een andere Dooddoener, overwoog om zijn zoon Draco naar Klammfels te sturen, maar zijn moeder vond het maar niks om hem zo ver weg naar school te laten gaan.

(Oud) studentenEdit

Hp4gf 029Durmstrang

Studenten van Klammfels in 1994

UniformEdit

De studenten van de school dragen bonte mantels, bonte hoeden en bloedrode gewaden.

TriviaEdit

Leaving

Het schip vaart weg van Zweinstein

  • In een interview met Accio Quote verklaarde J.K. Rowling dat Klammfels in Scandinavië is gevestigd, in het verre noorden van Zweden of Noorwegen.
  • Uit Kruml's omschrijving van de omgeving van de school in Harry Potter en de Vuurbeker komt het echter niet overeen met Noord-Zweden, maar past het bijna perfect bij Noorwegen. Kruml verteld dat het kasteel in een berachtige regio ligt, en zeer dichtbij tenminste twee meren. Kruml gaat vervolgens in detail over het klimaat van Klammfels en verklaart dat er in de wintermaanden weinig zonlicht is. Het hoogste punt in Zweden is de berg Kebnekaise op 2.106 meter. Dit is veel lager dan Noorwegen's hoogste berg Galdhøpiggen die 2.469 meter hoog is. De hoogste piek van Noorwegen is echter niet van een aanzienlijke breedte om zonlicht te beperken tot de mate waarin Kruml dit beschrijft, maar dat is in het geval van Zweden wel mogelijk, gezien het ten noorden van de Poolcirkel ligt. Verder is Galdhøpiggen omringd door verschillende grote meren, waaronder Gjende en Russvatnet, maar het noordelijkste punt van Zweden heeft geen meren. Het dichtsbijzijnde meer is Torneträsk, wat in het noordwesten ligt. Galdhøpiggen ligt ook dichtbij een fjord, wat de reden kan zijn dat de school gebruik maakt van een schip om te reizen.
  • De zon in Scandinavië stijgt en daalt erg vroeg en laat. In Zweden's grootste, noordelijkste stad Kiruna komt de zon niet meer dan 20 dagen op, ook wel "Poolnacht" genoemd. Er is dan 3 en een halve dag zeer weinig zon. Zeer weinig zon betekend dat ze eind februari en oktober 7 uur zon per dag hebben, wat ook 16 uur volledige duisternis betekent.
  • In de film is het wapenschild van Klammfels een tweekoppige adelaar, en bevat ook de naam van de school in zowel Latijn als Cyrillisch. Sommige regio's in Zweden hebben wapenschilden met wezens zoals draken, adelaars, griffioenen of reuzen. Daarnaast heeft één regio van Zweden een eland, adelaar en wolf op zijn wapenschild, die ook op dat van Klammfels terug zijn te vinden, hoewel het wapenschild van Noorwegen een leeuw is, die veel op een griffioen lijkt. Van sommige regio's in Noorwegen wordt ook vermeld dat ze dezelfde wezens op hun wapenschild als Zweden hebben, doordat beide landen afstammen van de Vikingen. Ook op het Duitse wapenschild is er een adelaar die vergelijkbaar is met die op het wapenschild van Klammfels.
  • De locatie van Klammfels bij de Baltische Zee op de wereldkaart van Pottermore zou beter aansluiten bij het gebruik van het Cyrillische alfabet op het wapenschild, doordat in de Scandinavische landen alleen Latijn wordt gebruikt.
  • Van mensen die Klammfels bezoeken zijn hun herinneringen van hoe ze er zijn gekomen verdwenen, maar ze kunnen de omgeving en het kasteel wel beschrijven.
  • In de filmversie van Harry Potter en de Vuurbeker wordt Klammfels afgebeeld als een mannelijke school. Uit de boeken blijkt echter dat er ook minstens één meisje op Klammfels zat, en waarschijnlijk ook andere vrouwelijke studenten. Bovendien onthulde Pottermore dat Klammfels gesticht is door een vrouw.
  • In het boek werden de kapsels van de studenten van Klammfels niet beschreven; in de film hadden alle studenten (waarvan de meerderheid extra's) een zeer kort, militair kapsel, behalve Igor Karkarov's assistent en Gellert Grindelwald.
  • Zweinstein lijkt met zijn uniformen meer op een privéschool. De manieren en uniformen van Klammfels, waar de jongens identieke uniformen en één toegestaan kapsel hebben, lijken echter sterk op dat van een militaire academie in de Dreuzelwereld.

Zie ookEdit