Wikia

Harry Potter Wiki

Knabbeltje Babbeltje en haar Schaterende Stronk

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Knabbeltje Babbeltje en haar Schaterende Stronk is het vierde sprookje in De Vertelsels van Baker de Bard geschreven door de Britse schrijfster J.K. Rowling en voor het eerst gepubliceerd in 2008.

Plot Edit

Het sprookje vertelt het verhaal van een koning die alle magie in de wereld voor zichzelf wil houden. Om dit te verkrijgen moet hij echter eerst twee problemen oplossen: hij moest allereerst alle magiegebruikers gevangennemen en opsluiten en hij moet zelf magie leren gebruiken. Hij roept een 'Brigade van Heksenjagers' in het leven en neemt een leraar magie aan. Enkel een charlatan zonder enige magische vermogens reageert op zijn oproep. Die toont enkele slimme trucken waarin de koning met open ogen intrapt en vraagt telkens om meer geld en juwelen. Babbitty, een wasvrouwtje, lacht de koning uit als die op een dag met een twijgje staat te zwaaien in een vruchteloze poging om toverkunst te verrichten. Dit dwingt de koning ertoe om samen met de charlatan een openbare demonstratie te geven van zijn nieuwe krachten. Als ook maar iemand lacht wordt de charlatan onthoofd.

Later ontdekt de charlatan dat Babbitty in staat is om magie te gebruiken. Als zij hem niet assisteert, zal haar geheim aan de koning worden doorverteld. Ze gaat akkoord en verbergt zich tijdens de demonstratie om al het werk te doen in naam van de koning, zodat het er op het eerste gezicht op lijkt dat de koning die magie verricht.

Tijdens die demonstratie vraagt de brigadekapitein plotseling om zijn dode hond tot leven te brengen. Omdat niemand uit de dood kan terugkeren doet Babbitty niets en verdenken de toeschouwers de koning ervan enkel truckjes te hebben getoond. De charlatan beschuldigt Babbbitty omdat ze 'de spreuken blokkeert'. Achtervolgd vlucht Babbitty het bos in en verbergt zich in de holte van een boom. Omdat de charlatan ervan overtuigd is dat Babbitty zichzelf in een boom heeft veranderd laat hij die omhakken.

Wanneer de menigte vertrekt begint de stomp echter te kakelen en getuigt de charlatan van zijn schuld. Dan kakelt de stomp nog een keer, tegen de koning, en zegt dat hij nooit meer een tovenaar mag pijn doen of achtervolgen, en dat hij een standbeeld van Babbitty moet laten maken om hem te herinneren aan zijn domheid. De koning gaat akkoord en keert terug naar zijn paleis. Niet lang daarna kruipt een 'oud konijn' vanonder de stomp vandaan en verlaat het koninkrijk om vervolgens nooit meer terug te keren.

Zie ook Edit

Externe links Edit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki