Wikia

Harry Potter Wiki

Knikkebeen

Overleg0
2.842 pagina's
op deze wiki
Knikkebeen
Crookshanks4
Wezen informatie
Naam
Knikkebeen
Ogen
oranje
Haar
oranje
Geslacht
Man

Knikkebeen (Engels: Crookshanks) is de rode Kwistel van Hermelien Griffel in de Harry Potter-boekenreeks van de Britse schrijfster J.K. Rowling.

Knikkebeen is een grote, sterk gebouwde Rode Kwistel met opvallend kromme voorpoten. Zijn naam in de originele
Crookshanks

Knikkebeen

Engelse boeken, Crookshanks, betekent dan ook letterlijk "kromme benen". Verder wordt er in de boeken geschreven dat hij een afgeplatte kop heeft en een staart als een flessenborstel. Hermelien heeft de kat gekocht in de dierenwinkel aan de Wegisweg, de toverwinkelstraat van Londen. Ze kocht hem omdat niemand anders hem wilde, en ze medelijden met hem had.

Knikkebeen is eigenlijk slechts voor de helft een kat: J.K. Rowling heeft bevestigd dat Knikkebeen een kruising is tussen een fabeldier en een kat. Hierdoor is Knikkebeen ook beduidend slimmer dan de gemiddelde huiskat, wat ook blijkt uit de boeken. Zo doorziet Knikkebeen bijvoorbeeld de vermomming van Peter Pippeling, die een Faunaat bleek te zijn onder de vorm van Schurfie, de rat van Ron Wemel. Ook doorzag Knikkebeen de vermomming van Sirius Zwarts die als grote zwarte hond het Zweinstein-terrein betrad.

BronBewerken

Deze pagina is een deelse kopie van Wizardzone

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki