Wikia

Harry Potter Wiki

Legilimentie

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Occlumentie.jpg
Legilimentie
(Engels: Legilimency) is de kracht van het infiltreren van iemand's hersenen. Geoefende Legilimensen kunnen de diepste herinneringen uit iemand halen. Legilimentie ongeveer het lezen van gedachten, maar ook van herinneringen. Legilimentie haalt zijn kracht uit de slechte herinneringen en ervaringen van de persoon. De tegenovergestelde kracht van Legilimentie is Occlumentie, dat als schild kan worden gebruikt tegen Legilimentie. Occlumentie haalt zijn kracht uit goede herinneringen. De krachtigste Legilimens is waarschijnlijk Heer Voldemort.

Spreuk en Gebruik Edit

De basis van Legilimentie is de spreuk Legilimens. Dit zie je natuurlijk aankomen, dus sterkere Legilimensen hebben geleerd de spreuk non-verbaal en zelfs zonder toverstok uitvoeren. Legilimentie werkt het beste wanneer de uitvoerder oog in oog staat met het slachtoffer, maar de sterkste Legilimensen kunnen het ook zonder het slachtoffer te zien. De allersterkste Legilimens, Heer Voldemort, kon zelfs onbestaande beelden in iemand's verstand prenten met behulp van Legilimentie: hij deed Harry Potter geloven dat hij op het punt stond zijn peetvader te vermoorden.

Bekende Legilimensen Edit

Bekende Legilimensen zijn Albus Perkamentus, Bellatrix van Detta, die op haar beurt weer Legilimentie leerde aan haar neefje Draco Malfidus. Ook Severus Sneep was een Legilimens. Dat talent gebruikte hij toen hij Harry Potter Occlumentie moest leren, in opdracht van Perkamentus.

Etymologie Edit

Legilimens komt waarschijnlijk van het Latijnse werkwoord legere wat lezen betekent, en mens wat gedachten, verstand wil zeggen.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki