Wikia

Harry Potter Wiki

Michael Gambon

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Michael Gambon
Sir-michael-gambon.jpg
Algemene Informatie

Volledige naam

Sir Michael Gambon

Geboren

19 oktober 1940

Nationaliteit

Iers

Geslacht

Man

Carrière

Rol

Albus Perkamentus

Sir Michael Gambon (Dublin, 19 oktober 1940) is een Iers acteur.

Leven Edit

Michael Gambon verhuisde met zijn ouders naar Londen toen hij vijf jaar was. Aanvankelijk opgeleid tot ingenieur, besloot hij op 21-jarige leeftijd acteur te worden. Naast vele rollen op het toneel in stukken van Shakespeare, Ayckbourn, en Pinter speelde hij ook voor de televisie en in films. Hij is misschien het bekendst geworden door zijn hoofdrol in de televisieserie The Singing Detective naar een script van Dennis Potter. Ook heeft hij Oscar Wilde gespeeld in een BBC-televisieserie over diens leven. Vanaf de verfilming van het derde boek van Harry Potter, Harry Potter en de Gevangene van Azkaban, neemt hij in deze films de rol van schoolhoofd Albus Perkamentus op zich. Zijn voorganger, Richard Harris, die in de eerste twee films deze rol vertolkt, overleed in 2002 aan de gevolgen van de ziekte van Hodgkin. Zijn overlijden kwam in hetzelfde jaar als het verschijnen van die laatste film.

In 1998 kreeg hij een KBE van de Engelse koningin en werd dus "Sir" Michael Gambon.

Gambon is in het bezit van een vliegbrevet en heeft een voorliefde voor auto's. Deze liefde leidde tot een uitnodiging voor het BBC-programma Top Gear. Gambon racete met een Suzuki Liana over het circuit en vloog door zijn agressieve rijstijl in de laatste bocht van de baan. Deze bocht heeft in het programma de naam de "Gambon" gekregen.

Films (selectie) Edit

Around Wikia's network

Random Wiki