Wikia

Harry Potter Wiki

Minister van Toverkunst

Overleg0
2.839 pagina's
op deze wiki

Minister van Toverkunst (Engels: Minister for Magic) is een beroep dat voorkomt in de Harry Potter-boeken van de Engelse schrijfster Joanne Rowling. Het betreft het hoofd van het Ministerie van Toverkunst, waaronder diverse afdelingen vallen die zaken die met hekserij/tovenarij te maken hebben, zoals Magische Sport en Recreatie (waaronder Zwerkbal valt); de Afdeling Schouwers, die ervoor zorgt dat slechte 'duistere' tovenaars (met name volgelingen van Heer Voldemort) worden opgespoord en bestraft; en bijvoorbeeld de Afdeling Misbruikpreventie van Dreuzelvoorwerpen, die ervoor zorgt dat voorwerpen uit de 'normale' wereld (de Dreuzelwereld) niet worden behekst.

In de boeken van Rowling is de Minister van Toverkunst bekend bij de minister-president van Groot-Brittannië. Iedere nieuwe Minister van Toverkunst gaat zichzelf voorstellen aan de Britse Premier. Dit veroorzaakt vaak lastige situaties, omdat de 'Dreuzelpremier' niet direct gelooft dat er magie bestaat en de Minister van Toverkunst natuurlijk niet op zijn woord gelooft. Hij moet er eerst van overtuigd worden dat er zoiets bestaat als magie.

In de boeken van Rowling wordt pas in deel 6, Harry Potter en de Halfbloed Prins, beschreven dat de Minister van Toverkunst op bezoek gaat bij de Dreuzelpremier. Hij vertelt hem wat er gaande is in de Tovenaarswereld, en welke invloed dat kan hebben op Dreuzels. De Dreuzelpremier kan er uiteraard niet veel mee, want wanneer hij zijn collega's zou vertellen wat hem is overkomen wordt hij natuurlijk nooit meer serieus genomen - geen van zijn collega's zal geloven dat er magie bestaat en hij zal volledig voor gek verklaard worden.

De laatst bekende Minister van Toverkunst in de boeken is Romeo Wolkenveldt.

MinistersBewerken

  • Barberus Bral, hoofd van de Tovenaarsraad in 1269 (ZE)
  • Baldrik Schaveluin, hoofd van de Tovenaarsraad in de veertiende eeuw (FD) [noot: Volgens de chocokikkerplaatjes van 1448-1450, dus vijftiende eeuw]
  • Elfrida Grons was de opvolgster van Schaveluin (FD)
  • Gerrit Zwalp, Minister van Toverkunst aangesteld in 1811 (FD)
  • Artemisa Luchthuis, eerste heks als Minister van Toverkunst (CK)
  • Milène Boterberg was Minister van Toverkunst tot aan haar pensioen (OF5).
  • Bartolomeus Krenck was een goede kandidaat als nieuwe minister, maar zijn populariteit daalde te sterk na de arrestatie van zijn zoon. (VB27) De tovergemeenschap wilde dan Albus Perkamentus als minister, maar die weigerde. Toen kreeg Cornelis Oswald Droebel het baantje. (SW5)
  • Rufus Schobbejak volgt Droebel op (HBP3). Droebel degradeert tot adviseur.
  • Romeo Wolkenveldt (RD) werd minister in de tijd dat Harry Potter volwassen is en hoofd wordt van het schouwerskwartier.

Onbekende periodeBewerken

BronBewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki