Wikia

Ollivander ProfileClearer
Olivander familie
Biologische informatie
Bloed status
Familie leden
Status

Bestaand

Relaties
Affiliatie
Afdeling

Ravenklauw[2]

Trouw

Olivander

Olivander (Engels: Ollivander) was de achternaam van een oude tovenaarsfamilie en één van de Reine Achtentwintig. Van de familie is bekend dat zij sinds 382 v.Chr. in de toverstokkenindustrie zitten. Er wordt beweerd dat de naam 'hij die de olijfstok bezit' betekend, wat suggereert dat de oorspronkelijke Olivander vanuit een mediterraan land in Groot-Brittannië arriveerde (olijfbomen komen oorspronkelijk niet in het VK voor).[3]

Garrick Olivander gelooft dat één van zijn eerste voorouders met de Romeinen in Engeland arriveerde en een kraam (vervolgens winkel) oprichtten om te verkopen aan oude Britse tovenaars wiens toverstokken grof vervaardigd en onbetrouwbaar waren.

Eén van de eerste bekende leden van de familie, met uitzondering van de oorspronkelijke Olivander die de winkel heeft opgericht, is Geraint Olivander, die actief was in de middeleeuwen. De huidige eigenaar van de beroemde winkel is Garrick Olivander. Hij is een gerespecteerde toverstokkenmaker in de Britse tovergemeenschap en veel tovenaarsfamilies gaven dan ook de voorkeur aan het kopen van toverstokken vervaardigd door Olivander boven andere toverstokkenmakers, waarbij ze vaak opmerkten dat zijn toverstokken de beste zijn. Harry Potter kocht in 1991 tevens zijn toverstok bij hem. Hij is ook verantwoordelijk voor het maken van de "broer" van Harry's toverstok, dat werd gekocht door Marten Vilijn (later bekend als Heer Voldemort).

In 1996 werd Olivander gevangen genomen en gemarteld in Villa Malfidus door Heer Voldemort. Hij werd later in 1998 gered door Harry Potter en zijn vrienden, samen met anderen die ook waren gevangen. Later vluchtte hij naar het huis van Ron Wemel's oud-tante, Marga.

Familieleden Edit

  • Olivander (fl. 382 v.Chr.) — Een Romeinse tovenaar die het familiebedrijf vestigde.
  • Geraint Olivander (fl. Middeleeuwen) — Een grote middeleeuwse toverstokkenmaker.
  • Gerbold Octavius Olivander (fl. 19de eeuw) — Vader van Gervaise. Een concurrent van Arturo Cephalopos, die voorspelbaar failliet ging.
  • Gervaise Olivander (fl. late 19de eeuw/vroege 20ste eeuw) — Vader van Garrick. Volgens zijn zoon 'worstelde' hij met ondermaatse toverstokken die zijn klanten naar hem brachten, zoals dat toen gebruikelijk was.
  • Mevr. Olivander — Een Dreuzelgeboren heks; vrouw van Gervaise en moeder van Garrick.
  • Garrick Olivander (b. 25 september in of voor 1907) — Een halfbloed tovenaar; in het algemeen beschouwd als de beste toverstokkenmaker ter wereld in de 20ste eeuw. Revolutioneerde het vervaardigen van toverstokken rond de jaren 1930.
  • Dhr. Olivander — Zoon van Garrick.
  • Mevr. Olivander (d. voor 1991) — Dochter van Garrick.

Stamboom Edit

Olivander
familie

Olivander
(fl. 382 v.Chr.)

(vele generaties)

Geraint Olivander
(fl. Middeleeuwen)

(vele generaties)

Gerbold Octavius Olivander
(fl. jaren 1800)

Gervaise Olivander
(fl. jaren 1800/1900)
 
Mevr. Olivander

Garrick Olivander
(geboren voor 1919)
 
Mevr. Olivander

Dhr. Olivander
 
Mevr. Olivander
(gestorven voor 2011)

Trivia Edit

  • De Olivander familie lijkt een voorliefde te hebben voor het geven van namen aan hun kinderen (op zijn minst aan de mannen) met de initialen 'G. Olivander'.

Referenties Edit

  1. In Writing by J.K. Rowling: "Pure-Blood" op Pottermore lijkt de Olivander familie te zijn opgenomen in het Volbloed Register dat in de jaren 1930 werd gepubliceerd in Groot-Brittannië. Toen Gervaise echter met een Dreuzelgeborene trouwde, zou de familie niet langer meer als volbloed worden beschouwd.
  2. "Garrick Ollivander fact file" op Pottermore
  3. Writing by J.K. Rowling: "Mr. Ollivander" op Pottermore

Bron Edit

Deze pagina is een (deelse) kopie en vertaling van de Engelse Harry Potter Wikia