Wikia

Harry Potter Wiki

Onderwijsdecreet Nummer 23

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

250px-Educational Decree Number 23.jpg

Onderwijsdecreet Nummer 23

"DOROTHEA OMBER BENOEMD TOT EERSTE HOOG-INQUISITEUR"
—Voorpagina van de Ochtendprofeet, 8 September 1995

Het Onderwijsdecreet Nummer 23 was één van de Onderwijsdecreten die toenmalig Minister van Toverkunst Cornelis Droebel instelde op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Het werd vlak voor het Schooljaar 1995-1996 ingesteld. Onderwijsdecreet Nummer 23 creëerde de functie van Zweinsteins Hoog-Inquisiteur, die Dorothea Omber ging bekleden.[1]

GeschiedenisEdit

OprichtingEdit

Het Onderwijsdecreet Nummer 23 werd ingevoerd door Minister Cornelis Droebel. Hij benoemde Dorothea Omber als Zweinsteins Hoog-Inquisiteur. Het was een nieuwe fase in het plan van de Minister om af te rekenen met het gebrekkige onderwijs op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Het was echter een excuus om Dorothea Omber meer macht te geven over de andere leerkrachten, zodat het Ministerie van Toverkunst Zweinstein kon controleren en Albus Perkamentus dwars te zitten.

ReactiesEdit

"Ik voel me enorm opgelucht nu ik weet dat Perkamentus eerlijk en objectief geevalueerd wordt. Veel ouders die het beste met hun kinderen voorhebben maken zich zorgen om de excentrieke besluiten die Perkamentus de afgelopen jaren heeft genomen, en zijn blij dat het Ministerie de zaak nu in de gaten houdt."
—Interview met Lucius Malfidus in de Ochtendprofeet

Veel ouders van leerlingen die op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus hun studie volgden, waren mee met de acties van het Ministerie, zoals Lucius Malfidus; de vader van Draco Malfidus. Echter waren er ook veel tegenstanders. Zo legde Griselda Koudstaal en Canisius Klare hun functie als leden van de Wikenweegschaar neer, als protest tegen de benoeming van de Inquisiteur.[1]

AfschaffingEdit

Het decreet werd afgeschaft nadat Dorothea Omber Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus verliet als de Hoog-Inquisiteur en Albus Perkamentus terugkeerde als schoolhoofd, na Het Gevecht op het Ministerie in de zomer van 1996.

VerschijningEdit

ReferencesEdit

  1. 1,0 1,1 Harry Potter en de Orde van de Feniks - Hoofdstuk 15 (De Hoog-Inquisiteur van Zweinstein)

Around Wikia's network

Random Wiki