Wikia

Harry Potter Wiki

Orde van de Feniks

Overleg2
2.644 pagina's
op deze wiki
Deze pagina moet zo snel mogelijk naar de style van deze wiki worden aangepast. Klik dus op bewerken
Haal deze sjabloon alleen weg als de pagina goed aangepast
'Ordre du Phénix Originale klein
Orde van de Feniks
Organisatie informatie
Stichter(s)

Albus Perkamentus

Gesticht
Opgeheven
Leider(s)
Hoofdkwartier
Bedoelingen
  • Voor het beschermen van de Tovenaars- en de Dreuzelwereld tegen Voldmort en zijn Dooddoeners
Affiliatie
Vijanden

De Orde van de Feniks (Engels: Order of the Phoenix) is een organisatie uit de Harry Potter-boeken van J. K. Rowling. Het vijfde deel uit de serie, Harry Potter en de Orde van de Feniks, is naar de organisatie vernoemd.

De Orde van de Feniks was een geheime organisatie, opgericht door Albus Perkamentus die zich verzette tegen Heer Voldemort en zijn volgelingen: de Dooddoeners. De originele Orde werd opgestart circa 1970, nadat Voldemort terugkeerde naar Engeland en er zijn plannen om over het Ministerie van Toverkunst te regeren en Dreuzeltelgen uit te roeien in uitvoering bracht. De Orde van de Feniks werkte tijdens de Eerste Tovenaarsoorlog samen met het Ministerie, zodat ze sterk stonden tegen de opstand van de Dooddoeners. In 1981 kende de Orde haar eerste overwinning, toen Heer Voldemort werd verslagen in zijn poging Harry Potter te vermoorden. Vele leden hadden intussen het leven gelaten.

Na de overwinning werd de Orde voor lange tijd opgedoekt. Pas in 1995 beleefde de organisatie een heroprichting, toen Harry Potter getuige was van Voldemorts terugkeer in Havermouth. Het Ministerie van Toverkunst wilde dit echter niet erkennen en weigerde tevens de opvattingen van de heroplevende 

OrderAtPrivetDrive
de (halve) Orde in het ouderlijk huis van Harry
Lily LovedToegevoegd door Lily Loved
Orde te geloven. De leden van de nieuwe Orde besloten Harry echter wél te geloven en hem en de mysterieuze Profetie te beschermen tegen duistere magie. Na het gevecht in 1996 tussen de Orde en de Dooddoeners in het Ministerie op het Departement van Mystificatie (de plaats waar de Profetie verborgen lag), ondervond het Ministerie eindelijk de waarheid over Voldemorts terugkeer. Een jaar later viel het Ministerie echter onder het bewind van Voldemort en zijn volgelingen en verloor de Orde van de Feniks zijn grote leider. De Orde werd desondanks actiever dan ooit en trachtte de bedreigde Dreuzeltelgen en andere slachtoffers van de Duistere Zijde onder te brengen op een veilige schuilplaats.
Pomonabattle2
De Orde op Zweinstein
Lily LovedToegevoegd door Lily Loved
Op 2 mei 1998, tijdens de Slag om Zweinstein (het hoogtepunt van de Tweede Tovenaarsoorlog), vocht de Orde op leven en dood mee in het ultieme gevecht tegen de Dooddoeners. De Slag eindigde met de dood van Heer Voldemort en de tweede overwinning voor de Orde van de Feniks en hun aanhangers. Daarna werd de organisatie definitief opgedoekt.

HistorieBewerken

Oprichting en Eerste TovenaarsoorlogBewerken

OorsprongBewerken

270px-Orderphoto
Wouter15Toegevoegd door Wouter15
De Orde van de Feniks werd opgericht door Albus Perkamentus, wanneer Heer Voldemort langzamerhand aan kracht won in 1970. Perkamentus doelde hiermee op de nodige inspanningen die nodig waren om Voldemorts bedreigingen en krachten te laten afnemen. Schouwers van het Ministerie van Toverkunst sloten zich al snel aan bij de Orde, weliswaar in het geheim, zodat ze de Duistere Zijde beter wisten te benaderen. Perkamentus kreeg het idee om een nieuw communicatiemiddel te creëren onder leden van de Orde: het laten spreken van een Patronus.
L'Ordre du Phénix Originale
De oorspronkelijke Orde
Lily LovedToegevoegd door Lily Loved

Aanvankelijk behoorden veelal Dreuzels en Dreuzeltelgen tot de slachtoffers van de Dooddoeners, maar na een tijd begonnen ook bloedverraders (tovenaars of heksen die nauwe contacten hebben met Dreuzels) zich bedreigd te voelen. Enkele leden van de Orde behoorden tot deze groep, waaronder Fabian en Gideon Protser die koelbloedig vermoord werden door een groep van vijf Dooddoeners (onder leiding van Antonin Dolochov). Diederik Deemster verdween zonder enige verklaring, de familie Bonkel werd grotendeels uitgeroeid, Bennie Fijnwijk werd brutaal gedood, en Marlène Magister en haar familie werden eveneens vermoord door Dooddoeners, waaronder Totelaer. Desondanks het feit dat de Orde vele verliezen leed in de strijd tegen de Duistere Zijde, bleven ze vechten tot er daarop wederom enkele slachtoffers volgden. Vier leden: James en Lily Potter, en Frank en Lies Lubbermans trotseerden Voldemort driemaal.

De ProfetieBewerken

250px-Lily eath
Wouter15Toegevoegd door Wouter15
De uitdaging die beide koppels aangingen zorgde er al snel voor dat hun zoontjes Harry en Marcel in aanmerking kwamen voor een profetie, die inhield dat een bepaalde jongen de kracht zou bezitten om de Heer van het Duister te doden. Voormalig Dooddoener Severus Sneep wist een groot deel van de Profetie af te luisteren en rapporteerde hetgeen hij gehoord had aan Heer Voldemort. Deze was er van overtuigd dat de voorspelling op Harry Potter sloeg en hij nam de beslissing om diens ouders, James en Lily, uit te schakelen. Dit zette Sneep aan om naar de goede kant over te lopen, want hij was al geruime tijd verliefd op Lily en kon het niet vatten dat Voldemort haar had vermoord.

Perkamentus was op de hoogte van het feit dat Sneep een belangrijk deel van de Profetie had doorgebriefd aan Voldemort en voorzag het huis van de Potters daarom van de Fideliusbezwering. Aanvankelijk zou James' vriend Sirius Zwarts de Geheimhouder worden, maar op het laatste moment was de beslissing gevallen op Peter Pippeling, eveneens een goede schoolvriend van James. Pippeling verraadde de Potters echter aan Voldemort, waardoor hij hen kwam opzoeken in Goderics Eind op 31 oktober 1981. Hij doodde James vrijwel onmiddellijk, maar gaf Lily de mogelijkheid om te blijven leven (op aanvraag van Sneep). Ze weigerde een stap opzij te zetten zodat ze Harry kon beschermen en smeekte Voldemort hem geen kwaad te doen. Lily liet uiteindelijk het leven, maar door haar bescherming en liefde voor Harry, kaatste Voldemorts Vloek des Doods terug en was hij plots niets meer dan een teruggedrongen schim. De reden waarom hij niet helemaal dood was is het bestaan van Voldemorts Gruzielementen. Voldemort verloor enkel zijn lichaam, maar zijn ziel bleef intact. Bij zijn aanval op Harry maakte hij onbewust een nieuw Gruzielment aan: Harry zelf. In de vorm van een bliksemvormig litteken leefde Voldemorts stukje ziel verder in Harry. Verrader Pippeling vluchtte en ensceneerde zijn eigen dood. Bovendien liet hij Sirius opdraaien voor moord en zorgde hij ervoor dat hij naar Azkaban werd overgebracht.

Eerste ontbindingBewerken

200px-FirstwarDumbledore
Wouter15Toegevoegd door Wouter15
De Eerste Tovenaarsoorlog eindigde met de overwinning van de Orde en het Ministerie, hoewel de Dooddoeners nog steeds gevaar vormden voor de bevolking. Vier van hen: de Van Detta-broers Rabastan en Rodolphus' vrouw Bellatrix en Barto Krenck Jr., vielen de Lubbermansen kort nadat Heer Voldemort werd verslagen aan. Lies en Frank werden krankzinnig nadat ze de Cruciatusvloek ondergingen. De Dooddoeners en velen van hun aanhangers werden terechtgesteld en opgesloten in Azkaban. Sommigen werden beschuldigd door Igor Karkarov, zelf een Dooddoener die werd vrijgelaten in ruil voor cruciale informatie. Anderen, waaronder Lucius Malfidus, beweerden tijdens hun wandaden onder de Imperiusvloek te verkeren. Leden van de Orde zagen echter al meteen in dat ze logen over hun onschuld.

Albus Perkamentus en Severus Sneep, die ondertussen was overgestapt naar de kant van de Orde, verwachtten dat Voldemort zeker zou terugkeren. Ze wisten ook dat Voldemort het dan op Harry Potter zou munten en bedachten daardoor een plan om de jongen te beschermen. Na Voldemorts tijdelijke val werd de Orde voor de eerste maal ontbonden.

Tweede Tovenaarsoorlog Bewerken

Tijdens de Tweede Tovenaarsoorlog is het hoofdkwartier van de Orde gevestigd aan het Grimboudplein 12. Dit huis is al eeuwen in bezit van de familie Zwarts. Omdat Sirius Zwarts de oudste nog levende Zwarts is (en ook de enige), is het huis zijn eigendom. Zijn familie had al diverse dreuzel- en tovenaarswerende spreuken over het huis uitgesproken (zo is het bijvoorbeeld onleesbaar gemaakt, dus niet op kaarten te vinden), en daar heeft Albus Perkamentus zijn eigen spreuken aan toegevoegd. Zo is er bijvoorbeeld de Fideliusbezwering over uitgesproken. De geheimhouder is uiteraard Perkamentus zelf, en men kan alleen het huis binnentreden, als men zelf door Perkamentus op de hoogte is gebracht waar het zich bevindt. Knijster kon daardoor niet de plek van het huis verraden, omdat hij niet de geheimhouder was. Na de dood van Perkamentus is het niet precies bekend wat de leden van de Orde van de Feniks doen, aangezien Harry, Ron en Hermelien hun eigen geheime missie hebben. De Orde speelt echter nog wel een zeer belangrijke rol in het laatste gevecht, de Slag om Zweinstein. Hiertoe werden zij opgeroepen door de galjoenen die Hermelien Griffel al eerder had gemaakt om gemakkelijk te communiceren in de Strijders van Perkamentus.

Leden van de Orde Bewerken

Bondgenoten van de OrdeBewerken

GallerijBewerken

LijstBewerken

NaamLidmaatschapOpmerkingen
Albus Perkamentus (†)1e en 2e Orde

Oprichter van de Orde van de Feniks.

Gedood in de Tweede Tovenaarsoorlog door Severus Sneep.

Alastor Dolleman (†)1e en 2e OrdeGedood in de Tweede Tovenaarsoorlog door Heer Voldemort.
Romeo Wolkenveldt2e OrdeLeider van de Orde tijdens de Slag om Zweinstein.
Desiderius Perkamentus1e en 2e OrdeJongere broer van de oorspronkelijke oprichter en leider.
Lies Lubbermans1e OrdeGemarteld tot ze krankzinnig werd door Bellatrix, Rodolphus en Rabastan van Detta, en Bartolomeus Krenck Jr. nadat Heer Voldemort was verslagen.
Arabella Vaals1e en 2e OrdeZe is een Snul, maar houd Harry altijd in de gaten als hij in de Ligusterlaan woont.
Bennie Fijnwijk (†)1e OrdeGedood in de Eerste Tovenaarsoorlog.
Diederik Deemster (†)1e OrdeGedood in de Eerste Tovenaarsoorlog.
Dedalus Diggel1e en 2e OrdeHelpt mee om Harry weg te halen van de Ligusterlaan.
Clara Obscura (†)1e OrdeGedood in de Eerste Tovenaarsoorlog.
Edgar Bonkel (†)1e OrdeGedood in de Eerste Tovenaarsoorlog.
Engelbert Dop1e en 2e OrdeHielp mevrouw Vaals om Harry in de gaten te houden en is tevens een hele goede vriend van Perkamentus geweest.
Emmeline Vonk (†)1e en 2e OrdeGedood in de Tweede Tovenaarsoorlog.
Fabian Protser (†)1e OrdeGedood in de Eerste Tovenaarsoorlog.
Frank Lubbermans1e OrdeGemarteld tot hij krankzinnig werd door Bellatrix, Rodolphus en Rabastan van Detta, en Bartolomeus Krenck Jr. nadat Heer Voldemort was verslagen.
Gideon Protser (†)1e OrdeGedood in de Eerste Tovenaarsoorlog.
James Potter (†)1e OrdeGedood in de Eerste Tovenaarsoorlog door Heer Voldemort.
Lily Potter (†)1e OrdeGedood in de Eerste Tovenaarsoorlog door Heer Voldemort.
Marléne Magister (†)1e OrdeGedood in de Eerste Tovenaarsoorlog.
Minerva Anderling1e en 2e Orde
Levenius Lorrebos 2e Orde
Peter Pippeling (†)1e OrdeGedood in de Tweede Tovenaarsoorlog door zijn eigen zilveren hand.
Remus Lupos (†)1e en 2e OrdeGedood in de Tweede Tovenaarsoorlog door Antonin Dolochov.
Rubeus Hagrid1e en 2e Orde
Severus Sneep (†)1e en 2e OrdeVerliet de Dooddoeners vóór het einde van de Eerste Tovenaarsoorlog, gedood in de Tweede Tovenaarsoorlog door Nagini.
Sirius Zwarts (†)1e en 2e OrdeGedood door Bellatrix van Detta op het Ministerie, waarna hij door een poort viel in de Kamer des Doods in het Departement van Mystificatie.
Severijn Zonderland1e en 2e OrdeOpgesloten in Azkaban nadat hij onder invloed van de Imperiusvloek een deur forceerde op het Ministerie.
Arthur Wemel2e Orde
Bill Wemel2e Orde
Charlie Wemel2e Orde
Fleur Delacour2e Orde
Fred Wemel (†)2e OrdeGedood in de Tweede Tovenaarsoorlog.
George Wemel2e Orde
Harry Potter2e Orde
Molly Wemel2e Orde
Hermelien Griffel2e Orde
Hecuba Jacobs2e Orde
Nymphadora Tops (†)2e OrdeGedood in de Tweede Tovenaarsoorlog door Bellatrix Van Detta.
Ron Wemel2e Orde

Aanhangers van de Orde Bewerken

NaamAssociatieOpmerkingen
Andromeda Tops2e Orde
Augusta Lubbermans2e Orde
Dobby (†)2e OrdeGedood in de Tweede Tovenaarsoorlog.
Filius Banning2e Orde
Ginny Wemel2e Orde
Hildebrand Slakhoorn2e Orde
Knijster2e Orde
Leo Jordaan2e Orde
Loena Leeflang2e Orde
Tante Marga2e Orde
Marcel Lubbermans2e Orde
Olympe Mallemour2e Orde
Percy Wemel2e Orde
Pomona Stronk2e Orde
Ted Tops (†)2e OrdeGedood in de Tweede Tovenaarsoorlog.

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki