Wikia

Een Patronus (Engels: Patronus) is een beschermende kracht in de Harry Potter-boekenserie van J.K. Rowling. De Patronus beschermt tegen Dementors en verschijnt als iemand aan iets gelukkigs denkt en de spreuk "Expecto Patronum " uitspreekt. De Patronus is zilverwit en neemt de vorm aan van een dier. Bijna elke tovenaar heeft een eigen, herkenbare Patronus. Twee uitzonderingen hierop zijn Severus Sneep en Harry Potter  hij heeft precies de zelfde Patronus als Lily Potter (Hinde) omdat hij verliefd op haar is geweest sinds hij haar voor het eerst zag en dat voor altijd bleef. Verder is een Patronus het enige bekende wapen tegen een Stik-de-Moord.

Een PatronusEdit

Een Patronus is de enige methode om je te beschermen tegen Dementors. Het is gevorderde magie en zelfs veel afgestudeerde tovenaars hebben er moeite mee. Een Patronus is een soort anti-Dementor die als een schild tussen het slachtoffer en de Dementor fungeert; het is is een positieve kracht, een projectie van geluk en hoop, dus eigenlijk hetgene waarvan de Dementor leeft. In tegenstelling tot mensen kan een Patronus geen wanhoop voelen en kan de Dementor de Patronus ook niet deren.

Om een Patronus op te roepen is het de bedoeling om je uiterst te concentreren op een uiterst gelukkige herinnering waardoor de Dementor verdreven kan worden. Wanneer je jezelf op die uiterst gelukkige herinnering concentreert, vervolgens de spreuk 'Expecto Patronum' uitspreekt, zal er een (volmaakte) Patronus verschijnen. Het kan ook dat er alleen een zilveren vlaag uit je Toverstaf spuit.

(Expecto Patronum is afgeleid van het Latijn en betekent letterlijk: 'ik verwacht een beschermheer')

Orde van de FeniksEdit

Leden van de Orde gebruiken hun Patronussen ook om met elkaar te communiceren. Zij zijn de enige tovenaars die weten hoe ze hun geestelijke beschermers als communicatiemiddel moeten gebruiken. Dit hebben ze geleerd van Albus Perkamentus, die deze methode van communiceren heeft uitgevonden. De Patronus is een erg efficiënte boodschapper. Daarvoor zijn er de volgende redenen:

  • Het wordt niet gehinderd door fysieke versperringen.
  • Elke Patronus is uniek en onderscheidt zich van andere Patronussen, zodat er nooit enige twijfel bestaat over welk persoon de Patronus gestuurd heeft (uitzondering: Lily Potter en Severus Sneep, James Potter en Harry Potter
  • Niemand kan de Patronus van iemand anders oproepen, dus er is geen gevaar dat er valse boodschappen tussen de leden verstuurd worden.
  • Er hoeft niets vreemd gedragen te worden door de leden van de Orde om een Patronus te creëren, een toverstok is voldoende.

Harry Potter en de PatronusEdit

De Patronus van Harry Potter is te zien in de derde film wanneer hij zich samen met zijn bewusteloze peetoom Sirius Zwarts moet verweren tegen tientallen Dementors. In de scène waarin Remus Lupos Harry de spreuk leert neemt de Patronus nog geen diervorm aan, maar is de Patronus schildvormig. Wanneer Harry echter Sirius redt met de Patronus, zien we de vorm van een hert. In het boek heeft Albus Perkamentus die vorm waarschijnlijk al eerder gezien, wanneer Harry zich tijdens een Zwerkbalwedstrijd verweert tegen een 'namaak Dementor'.

Professor Remus Lupos geeft later aan verbaasd te zijn dat Harry de complexe spreuk zo snel onder de knie heeft.

Patronussen van enkele personages in de Harry Potter-boekenEdit

Personage Patronus Bijzonderheden
Harry Potter Hert Harry's Patronus heeft de vorm van zijn vaders Faunaat-vorm aangenomen.
Cho Chang Zwaan Bevestigd tijdens een SVP-bijeenkomst in boek 5
Hermelien Griffel Otter Bevestigd tijdens een SVP-bijeenkomst in boek 5
Ron Wemel Jack Russel Terriër Bevestigd tijdens een SVP-bijeenkomst in boek 5
Loena Leeflang Haas Was te zien tijdens de filmversie van Harry Potter en de Orde van de Feniks, en is uiteindelijk bevestigd in Harry Potter en de Relieken van de Dood.
Nymphadora Tops Weerwolf Tops' Patronus veranderde in Harry Potter en de Halfbloed Prins van zijn oorspronkelijke (onbekende) vorm in een weerwolf. Harry en Hermelien dachten eerst dat het een grote zwarte hond was (waarin haar neef Sirius Zwarts veranderde) en dat dat kwam doordat ze verdrietig was over de dood van Sirius, maar later bleek dat het kwam doordat ze verliefd was op Remus Lupos (een weerwolf).
Ginny Wemel Paard Was te zien tijdens de filmversie van Harry Potter en de Orde van de Feniks, en werd later bevestigd door J.K. Rowling.
Simon Filister Vos Bevestigd tijdens de Slag om Zweinstein in Harry Potter en de Relieken van de Dood.
Romeo Wolkenveldt Lynx Bevestigd in Harry Potter en de Relieken van de Dood, wanneer hij zijn Patronus gebruikt om de Orde een bericht te sturen tijdens de bruiloft van Bill en Fleur.
Albus Perkamentus Feniks Perkamentus' huisdier (Felix) is een feniks, en in Harry Potter en de Relieken van de Dood werd nog eens bevestigd dat Perkamentus' Patronus ook een feniks was.
Dorothea Omber Kat Bevestigd in Harry Potter en de Relieken van de Dood. Ze riep een Patronus op om haar te beschermen terwijl ze Dreuzeltelgen ondervroeg.
Arthur Wemel Wezel Bevestigd in Harry Potter en de Relieken van de Dood.
Severus Sneep Hinde Bevestigd in Harry Potter en de Relieken van de Dood. Sneeps Patronus heeft dezelfde vorm als die van Lily Potter, omdat hij van haar hield.
Lily Potter / James Potter

Hinde

Hert (gaffel)

Bevestigd in Harry Potter en de Relieken van de Dood en in Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
Ernst Marsman Zwijn Bevestigd tijdens de Slag om Zweinstein in Harry Potter en de Relieken van de Dood.
Minerva Anderling Cyperse kat Bevestigd in Harry Potter en de Relieken van de Dood. Dit is haar Patronus omdat ze een Faunaat is, en kan veranderen in een cyperse kat.
Desiderius Perkamentus Geit Bevestigd in Harry Potter en de Relieken van de Dood. Wanneer Harry voorafgaand aan de Slag om Zweinstein wordt gedwongen een Patronus op te roepen wanneer ze in Zweinsveld aankomen, redt Desiderius hen door zijn eigen Patronus op te roepen. Een geit lijkt van een afstandje voldoende op een hert om de Dooddoeners voor de gek te houden. Het is bekend dat Desiderius een zekere obsessie heeft met geiten (Rita Pulpers schrijft dat hij er "graag mee in de weer is").

GalerijEdit

BronEdit

Deze pagina is een (deelse) kopie van [http://www.wizardzone.nl Wizardzone.nl/ipb/index.php Wizardzone

Around Wikia's network

Random Wiki