Wikia

Harry Potter Wiki

Poppy Plijster

Overleg0
2.808 pagina's
op deze wiki

PomfreyDH2
Poppy Plijster
Object informatie
Bloed status Volbloed of halfbloed
Titel(s) Mevrouw
Fysieke beschrijving
Geslacht Vrouw
Oog Kleur Bruin
Huid Kleur Wit
Familie informatie
Magische kenmerken
Stok Onbekend
Affiliatie
Beroep Verpleegster op Zweinstein
Trouw

Poppy Plijster (Engels: Poppy Pomfrey) is een personage uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling. Ze heeft de leiding over de ziekenzaal van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Ze wordt neergezet als een strenge en capabele vrouw die haar beroep zeer serieus neemt. Harry en zijn vrienden hebben vrij vaak de zorg van Mevrouw Plijster nodig. Poppy Plijster komt in de verfilming van het eerste boek niet voor, in het boek zelf echter wel. In de verfilming van deel twee wordt de rol vertolkt door actrice Gemma Jones.

Bezoekjes van Harry, Ron en Hermelien aan Mevrouw PlijsterBewerken

Harry Potter en de Steen der WijzenBewerken

Ron brengt een bezoekje aan de ziekenzaal wanneer hij is gebeten door Norbert, het babydraakje van Hagrid. Hij vertelt haar echter dat hij gebeten is door een hond omdat hij Hagrid niet wil verraden (het houden van draken is illegaal).

Harry ligt drie dagen op de ziekenzaal na zijn gevecht met Professor Krinkel. Plijster wil liever geen bezoek bij Harry laten, en vooral Ron en Hermelien niet.

Harry Potter en de Geheime KamerBewerken

Wanneer Gladianus Smalhart alle botten uit Harry's rechterarm had verwijderd in een poging de (gebroken) arm te genezen, moet Harry weer naar de ziekenzaal. Hij moet een nachtje blijven en Skelettine drinken, een bijzonder vieze, en pijnlijke, toverdrank die de botten terug laat groeien. Hermelien brengt ook wat tijd door op de ziekenzaal wanneer ze per ongeluk een kattenhaar in haar Wisseldrank heeft gedaan en dus veranderd is in een kat. Wisseldrank hoort alleen te worden gebruikt voor mens-in-mens transformaties. Hermelien komt later ook weer in de ziekenzaal terecht wanneer ze Versteend is door de Basilisk

Harry Potter en de Gevangene van AzkabanBewerken

Harry moet een nacht onder observatie bijven nadat hij is aangevallen door dementors. Ron breekt zijn been wanneer Sirius Zwarts hem meesleurt de tunnel in die onder de Beukwilg loopt. Hij wordt uiteindelijk naar madame Plijster gebracht die zijn botbreuk snel en pijnloos geneest.

Harry Potter en de VuurbekerBewerken

Wanneer Harry terugkeert naar Zweinstein na het volbrengen van de derde opdracht van het Toverschool Toernooiishij zodanig geblesseerd en in shock dat hij naar de ziekenzaal moet. Na de eerste opdracht verzorgt madame Plijster Harry in de "ziekentent". Hij wordt samen behandeld met Fleur Delacour, Viktor Kruml en Carlo Kannewasser. Fleur had enkel wat schrammetjes samen met Viktor, Carlo had zich verbrand en Harry had een gebleseerde schouder. Nadat Harry en de andere na de tweede opdracht uit het Meer kwam, gaf Poppy hen een Peperpeppil.

Harry Potter en de Orde van de FeniksBewerken

Nadat Professor Anderling was aangevallen door Dorothea Omber zei Mevrouw Plijster dat ze in staat was om uit protest haar ontslag in te dienen, ware het niet dat ze bang was dat de leerlingen niet zonder haar konden.

Harry Potter en de Halfbloed PrinsBewerken

Wanneer Ron per ongeluk wordt vergiftigd door Professor Slakhoorn helpt Mevrouw Plijster hem weer op de been. Harry krijgt een Beuker op zijn hoofd tijdens Zwerkbal en is ook kort aan de goede zorgen van Poppy Plijster overgeleverd. Plijster is zeer ontdaan over de dood van Albus Perkamentus, en barst in tranen uit wanneer ze hoort dat Severus Sneep hem heeft vermoord door de spreuk "Avada Kedavra" te gebruiken.

Harry Potter en de Relieken van de Dood: deel 2Bewerken

Ook is Poppy aanwezig bij de Slag om Zweinstein. Ze vecht mee en verzorgd de gewonden. Ze huilde echter tranen met tuiten toen ze zag dat Harry "dood" was.

BronBewerken

]]

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki