Wikia

Harry Potter Wiki

Ravenklauw

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Ravenklauw
Ravenklauw.jpg
Afdelings informatie
Naam
Ravenklauw
Oprichter
Afdelingskleuren
Blauw en brons
Dier
Arend
Kenmerken
Bij de pinken, geleerd, flinke dosis gezond verstand
Afdelingshoofd
Afdelingsgeest
Leerlingenkamer
In de Westertoren. Wanneer je het juiste antwoord op een cryptisch raadsel geeft, word je naar binnen gelaten.
Bewoners
Ravenklauwers

Ravenklauw (Engels: Ravenclaw), is één van de vier afdelingen van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. De andere drie afdelingen zijn Zwadderich, Griffoendor en Huffelpuf.

Het is gesticht door de middeleeuwse heks, Rowena Ravenklauw, en staat bekend om haar intelligente, creatieve, leergierige en verstandige studenten. Op het wapen staat een arend en de afdelingskleuren zijn blauw en brons. Het afdelingshoofd is professor Filius Banning en het afdelingsspook is De Grijze Dame.

Ravenklauw representeerd het element lucht, en om die reden zijn ook de afdelingskleuren gekozen. De kleuren blauw en brons staan namelijk voor de lucht en adelaarsveren, wat beiden met het element lucht te maken heeft. De zandloper met afdelingspunten bevat blauwe saffieren.

EigenschappenEdit

Ravenklauw prijst studenten die leergierig, wijs, verstandig en intelligent zijn. Veel Ravenklauwers blijken dan ook academisch gemotiveerd en getalenteerde studenten. Ze prijzen zichzelf ook als origineel in hun ideeën en methoden. Het is dan ook niet ongebruikelijk om studenten van Ravenklauw te zien oefenen met verschillende soorten magie die de andere afdelingen soms mijden. Hermelien Griffel, een uiterst intelligente heks en de beste student in haar jaar, werd gesorteerd in Griffoendor, hoewel ze heeft toegegeven dat de Sorteerhoed serieus had overwogen haar in Ravenklauw te plaatsen.

Studenten in Ravenklauw zijn eigenzinnig en bezitten vaak ongewone, intellectuele interesses. Ravenklauwers accepteren en vieren graag deze excentriekelingen.

ReputatieEdit

R final.jpg

Volgens Gemma Farley, klassenoudste van Zwadderich, zijn Ravenklauwers zo extreem competitief dat als het gaat om academische successen, ze elkaar (en waarschijnlijk ook andere studenten) om ver willen werpen, met het oog op het behalen van een goed cijfer. Daarnaast beweerd de klassenoudste van Huffelpuf, Gabriel Struman, dat ze zo trots zijn op het succes van beroemde leden, zoals Laverne de Montmorency, dat zij graag aanspraak maken op iedere intelligente heks of tovenaar als lid van Ravenklauw, zoals Brenda Wendekind, terwijl zij een Huffelpuf is.

Ravenklauw lijkt een lichte rivaliteit met de andere afdelingen te hebben, behalve in Zwerkbal (in dit geval zijn ze hevig concurrerend met Huffelpuf). Harry Potter geloofde echter dat ze, net als Huffelpuf, meer aan de kant van Griffoendor staan, wanneer het gaat om de rivaliteit tegen Zwadderich. Echter bleek tijdens het Toverschool Toernooi in 1994 dat de meeste Ravenklauwers meer de kampioen van Huffelpuf, Carlo Kannewasser, ondersteunde dan Harry. Ze geloofden dat Harry had vals gespeeld om mee te kunnen doen en dat Carlo de ware kampioen van Zweinstein was. Daarentegen hebben veel Ravenklauwers (zoals Cho Chang) zich uiteindelijk bij de Strijders Van Perkamentus gevoegd en vochten ze, samen met Griffoendor en Huffelpuf, mee in de Slag om Zweinstein. Ook namen ze het samen met Huffelpuf op voor Harry, toen Patty Park en de andere Zwadderaars hem wilde overhandigen aan Heer Voldemort en zijn Dooddoeners.

LeerlingenkamerEdit

De Ravenklauw leerlingenkamer is in de Westertoren van het kasteel en is breed en rond. Je moet een nauwe wenteltrap beklimmen om er te komen. Het heeft sierlijke boogramen, en de muren zijn behangen met blauwe en bronze zijde. Het koepelvormige plafond is beschilderd met sterren, die worden weerspiegeld in het nachtblauwe tapijt. Tafels, stoelen en boekenkasten staan verdeeld over de gehele ruimte, en een witmarmeren beeld van Rowena Ravenklauw bevindt zich naast de deur die leidt naar de slaapzalen boven. Harry Potter bezocht de leerlingenkamer in 1998 om te zoeken naar aanwijzingen naar de locatie van één van Voldemort's Gruzielementen.

In tegenstelling tot de andere leerlingenkamers moet er een logisch raadsel, gevraagd door een brozen adelaar-vormige deurklopper, worden beantwoord om de leerlingenkamer te kunnen betreden. Dit kan problemen voorzaken doordat iedereen met genoeg intellect de leerlingenkamer zou kunnen betreden, zoals blijkt in 1998, toen professor Anderling geen problemen had met het beantwoorden van het raadsel (dit komt doordat, net als bij Hermelien, de Sorteerhoed niet kon kiezen tussen Griffoendor en Ravenklauw). Hermelien verklaarde echter in haar eerste jaar dat, bij het uitzoeken van het ingewikkelde raadsel onder het luik van Pluisje, de meeste heksen en tovenaars geen gevoel hebben voor logica. Dit is iets wat Ravenklauw waarschijnlijk zelf ook doorhad, wat de reden kan zijn geweest dat ze er voor heeft gekozen om raadsels in plaats van wachtwoorden te gebruiken.

AfdelingshoofdEdit

Het afdelingshoofd voor en tijdens Harry's schooltijd was Filius Banning. Het is niet bekend wanneer hij afdelingshoofd werd, maar wel dat hij in 1971 al Bezweringen gaf. Het is ook niet bekend wie hij heeft opgevolgd.

Lijst van bekende RavenklauwenEdit

Ravenklauwers Periode
Filius Banning Onbekend
Cho Chang 1990-1997
Padma Patil 1991-1998
Loena Leeflang 1992-1999
Xenofilus Leeflang Onbekend
Terry Bootsman 1991-1998
Robbie Davids 1989-1996
Alastor Dolleman Onbekend
Anton Goldstein 1991-1998
Patricia Hazelaar 1987-1994
Michel Kriek 1991-1998
Jammerende Jenny 1940-1941
Rowena Ravenklauw Onbekend
Helena Ravenklauw Onbekend
De Grijze Dame Onbekend
Amanda Brokkeling Onbekend
Ellen Vrolijk Onbekend
Lisa Turpijn Onbekend
Krinkel

Onbekend

Zie ookEdit

BronEdit

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:
   
Ravenklauw
Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron

Around Wikia's network

Random Wiki