Wikia

Harry Potter Wiki

Ravenklauw

2.889pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Ravenklauw
Ravenklauw.jpg
Afdelings informatie
Naam
Ravenklauw
Oprichter
Afdelingskleuren
Blauw en brons
Dier
Arend
Kenmerken
*Intelligentie
  • Verstand
  • Wijsheid
  • Creativiteit
  • Originaliteit
  • Individualiteit
Afdelingshoofd
Afdelingsgeest
Leerlingenkamer
Bewoners
Ravenklauwers
"En bij het wijze Ravenklauw,
Vinden mensen met verstand,
Die geleerd en bij de pinken zijn,
Altijd wel een geestverwant.
"
—De Sorteerhoed[src]

Ravenklauw (Engels: Ravenclaw), is één van de vier afdelingen van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, dat is opgericht door Rowena Ravenklauw. Studenten van Ravenklauw worden gekenmerkt door hun verstand, leergierigheid en wijsheid. De afdelingskleuren zijn blauw en brons, en het symbool is een adelaar. Het afdelingsspook, die toen zij nog leefde de dochter was van Rowena Ravenklauw, is de Grijze Dame.

Ravenklauw representeerd het element lucht, en om die reden zijn ook de afdelingskleuren gekozen. De kleuren blauw en brons staan namelijk voor de lucht en adelaarsveren, wat beiden met het element lucht te maken heeft. De zandloper met afdelingspunten bevat blauwe saffieren.

EigenschappenEdit

"Wijsheid zonder grens, is ieders liefste wens."
—Rowena Ravenklauw[src]
Rowena Ravenclaw 2.jpg

Rowena Ravenklauw, de stichtster van Ravenklauw

Ravenklauw prijst studenten die leergierig, wijs, verstandig en intelligent zijn. Veel Ravenklauwers blijken dan ook academisch gemotiveerd en getalenteerde studenten. Ze prijzen zichzelf ook als origineel in hun ideeën en methoden. Het is dan ook niet ongebruikelijk om studenten van Ravenklauw te zien oefenen met verschillende soorten magie die de andere afdelingen soms mijden. Hermelien Griffel, een uiterst intelligente heks en de beste student in haar jaar, werd gesorteerd in Griffoendor, hoewel ze heeft toegegeven dat de Sorteerhoed serieus had overwogen haar in Ravenklauw te plaatsen.

Studenten in Ravenklauw zijn eigenzinnig en bezitten vaak ongewone, intellectuele interesses. Ravenklauwers accepteren en bewonderen deze excentriekelingen graag.

ReputatieEdit

"Ik heb in mijn derde jaar grote problemen gehad door met een klassenoudste van Ravenklauw te duelleren. Hij beweerde dat Brenda Wendekind in zijn afdeling zat, in plaats van de mijne."
—Een Huffelpuffer met een intelligente heks in hun afdeling[src]
Eagle.jpg

Een adelaar, het symbool van Ravenklauw

Volgens Gemma Farley, klassenoudste van Zwadderich, zijn Ravenklauwers zo extreem competitief dat als het gaat om academische successen, ze elkaar (en waarschijnlijk ook andere studenten) om ver willen werpen, met het oog op het behalen van een goed cijfer. Daarnaast beweerd de klassenoudste van Huffelpuf, Gabriel Struman, dat ze zo trots zijn op het succes van beroemde leden, zoals Laverne de Montmorency, dat zij graag aanspraak maken op iedere intelligente heks of tovenaar als lid van Ravenklauw, zoals Brenda Wendekind, terwijl zij een Huffelpuf is. Sommige Ravenklauwers staan ook bekend om hun excentriciteit, zoals Uric het Warhoofd.

Grey Lady1.png

Het afdelingsspook, de Grijze Dame

Ravenklauw lijkt een lichte rivaliteit met de andere afdelingen te hebben, behalve in Zwerkbal (in dit geval zijn ze hevig concurrerend met Huffelpuf). Harry Potter geloofde echter dat ze, net als Huffelpuf, meer aan de kant van Griffoendor staan, wanneer het gaat om de rivaliteit tegen Zwadderich. Echter bleek tijdens het Toverschool Toernooi in 1994 dat de meeste Ravenklauwers meer de kampioen van Huffelpuf, Carlo Kannewasser, ondersteunde dan Harry. Ze geloofden dat Harry had vals gespeeld om mee te kunnen doen en dat Carlo de ware kampioen van Zweinstein was. Daarentegen hebben veel Ravenklauwers (zoals Cho Chang) zich uiteindelijk bij de Strijders Van Perkamentus gevoegd en vochten ze, samen met Griffoendor en Huffelpuf, mee in de Slag om Zweinstein. Ook namen ze het samen met Huffelpuf op voor Harry, toen Patty Park en de andere Zwadderaars hem wilde overhandigen aan Heer Voldemort en zijn Dooddoeners.

LeerlingenkamerEdit

Ravenclaw common room2.png

Leerlingenkamer van Ravenklauw

De Ravenklauw leerlingenkamer is in de Westertoren van het kasteel en is breed en rond. Je moet een nauwe wenteltrap beklimmen om er te komen. Het heeft sierlijke boogramen, en de muren zijn behangen met blauwe en bronze zijde. Het koepelvormige plafond is beschilderd met sterren, die worden weerspiegeld in het nachtblauwe tapijt. Tafels, stoelen en boekenkasten staan verdeeld over de gehele ruimte, en een witmarmeren beeld van Rowena Ravenklauw bevindt zich naast de deur die leidt naar de slaapzalen boven. Harry Potter bezocht de leerlingenkamer in 1998 om te zoeken naar aanwijzingen naar de locatie van één van Voldemort's Gruzielementen.

In tegenstelling tot de andere leerlingenkamers moet er een logisch raadsel, gevraagd door een brozen adelaar-vormige deurklopper, worden beantwoord om de leerlingenkamer te kunnen betreden. Dit kan problemen voorzaken doordat iedereen met genoeg intellect de leerlingenkamer zou kunnen betreden, zoals blijkt in 1998, toen professor Anderling geen problemen had met het beantwoorden van het raadsel (dit komt doordat, net als bij Hermelien, de Sorteerhoed niet kon kiezen tussen Griffoendor en Ravenklauw). Hermelien verklaarde echter in haar eerste jaar dat, bij het uitzoeken van het ingewikkelde raadsel onder het luik van Pluisje, de meeste heksen en tovenaars geen gevoel hebben voor logica. Dit is iets wat Ravenklauw waarschijnlijk zelf ook doorhad, wat de reden kan zijn geweest dat ze er voor heeft gekozen om raadsels in plaats van wachtwoorden te gebruiken.

AfdelingshoofdEdit

Het afdelingshoofd voor en tijdens Harry's schooltijd was Filius Banning. Het is niet bekend wanneer hij afdelingshoofd werd, maar wel dat hij in 1971 al Bezweringen gaf. Het is ook niet bekend wie hij heeft opgevolgd.

Lijst van bekende RavenklauwenEdit

Ravenklauwers Periode
Filius Banning Onbekend
Cho Chang 1990-1997
Padma Patil 1991-1998
Loena Leeflang 1992-1999
Xenofilus Leeflang Onbekend
Terry Bootsman 1991-1998
Robbie Davids 1989-1996
Alastor Dolleman Onbekend
Anton Goldstein 1991-1998
Patricia Hazelaar 1987-1994
Michel Kriek 1991-1998
Jammerende Jenny 1940-1941
Rowena Ravenklauw Onbekend
Helena Ravenklauw Onbekend
De Grijze Dame Onbekend
Amanda Brokkeling Onbekend
Ellen Vrolijk Onbekend
Lisa Turpijn Onbekend
Krinkel

Onbekend

TriviaEdit

Screenshot 883.png
*In de boeken zijn de afdelingskleuren van Ravenklauw blauw en brons; In de films werden ze echter veranderd in blauw en zilver. Dit gebeurde ook met het symbool wat een adelaar in de boeken was, maar een raaf in de films (hoewel er in de laatste film een adelaar als mascotte van Ravenklauw verschijnt).
  • Adelaars zijn een symbool voor een bredere visie en de kracht van de geest en het hart.
  • In Harry Potter en de Orde van de Feniks werd onthuldt dat de Sorteerhoed oorspronkelijk had overwogen om Hermelien Griffel in Ravenklauw te sorteren, vanwege haar intelligentie, maar besloot haar uiteindelijk in Griffoendor te plaatsen.
  • Gladianus Smalhart zat in Ravenklauw. Dit is te zien op zijn Zwerkbal uniform op een foto van hem op Zweinstein, en werd later door J.K. Rowling bevestigd op Pottermore .
  • In de Roemeense versies is Ravenklauw veranderd naar "Ochi-de-șoim", wat letterlijk "Oog-van-havik" betekend. Dit is waarschijnlijk gedaan, omdat raven bekend staan als tekenen van de dood of gevaar en de studenten van Ravenklauw een bredere manier van denken hebben, en slim en geestig zijn.
  • In de oorspronkelijke Italiaanse edities van de eerste drie boeken werd Ravenklauw veranderd in Pecoranera (zwart schaap). Vervolgens werd de naam veranderd in Corvonero (zwarte kraai of zwarte raaf).
  • In de Braziliaanse versies is Ravenklauw veranderd in "Corvinal", aangezien het woord "corvo" Portugees is voor "raaf".
  • In de Franse versies is Ravenklauw veranderd in "Serdaigle", wat in het Nederlands "arend's klauw" betekend.
  • De leerlingenkamer van Ravenklauw verschijnt niet in Harry Potter en de Relieken van de Dood deel 2 , maar het is wel mogelijk om het trappenhuis in de toren te zien. De deur van de leerlingenkamer is ook nog te zien. Dit geldt ook in LEGO Harry Potter: Years 5-7.
  • Minerva Anderling was een Hoedstilde, met ongeveer gelijke eigenschappen van zowel Ravenklauw als Griffoendor; de Sorteerhoed plaatste haar in Griffoendor. Hermelien Griffel werd ook bijna gesoorteerd in Ravenklauw, maar ook in haar geval werd gekozen voor Griffoendor. Filius Banning zat in dezelfde situatie tijdens het sorteren, maar in zijn geval besloot de Sorteerhoed hem juist in Ravenklauw te plaatsen. 
  • In de filmsversie van Harry Potter en de Steen der Wijzen zijn er tijdens de sorteerceremonie geen studenten van Ravenklauw te zien die worden gesorteerd.

Zie ookEdit

BronEdit

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:
   
Ravenklauw
Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron

Around Wikia's network

Random Wiki