Wikia

Harry Potter Wiki

Runespoor

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Classificatie Ministerie van Toverkunst: XXXX - Gevaarlijk / vereist speciale kennis / eventueel handelbaar door bekwaam tovenaar.

De Runespoor (Engels: Runespoor) komt oorspronkelijk uit het kleine Afrikaanse land Burkina Faso en is een slang met drie koppen, die gewoonlijk tussen de een meter tachtig en twee meter lang wordt. De Runespoor is feloranje met zwarte strepen en bijzonder opvallend, vandaar dat het Ministerie van Toverkunst van Burkina Faso bepaalde stukken oerwoud Onleesbaar heeft gemaakt, zodat alleen de Runespoor er gebruik van kan maken.

De Runespoor is weliswaar niet buitengewoon agressief, maar was ooit het favoriete huisdier van Duistere Tovenaars, ongetwijfeld vanwege zijn opvallende en sinistere verschijning. Aan de geschriften van Sisseltongen die deze slangen als huisdier hebben gehouden en met ze hebben geconverseerd, danken we onze kennis van hun merkwaardige gewoontes. Uit hun archieven blijkt dat iedere kop een ander doel dient. De linkerkop (voor een Tovenaar die tegenover de Runespoor staat) is de planner, die besluit waar de Runespoor heen zal gaan en wat hij als volgende zal gaan doen. De middelste kop is de dromer (een Runespoor blijft soms dagenlang roerloos liggen, in beslag genomen door glorieuze visioenen en fantasieën). De rechterkop is de criticus, die de acties van de linker- en middenkop evalueert door middel van een onophoudelijk, geïrriteerd gesis. De tanden van de rechterkop zijn bijzonder giftig. De Runespoor wordt zelden oud, omdat de koppen de neiging hebben elkaar aan te vallen. Men ziet vaak een Runespoor waarbij de rechterkop ontbreekt; de andere twee hebben dan gemene zaak gemaakt en de rechterkop afgebeten.

De Runespoor legt zijn eieren via zijn bek, het enige magische dier dat deze eigenschap heeft. Runespooreieren zijn onmisbaar bij het bereiden van Toverdranken die mentale lenigheid bevorderen en er wordt al eeuwenlang zwart gehandeld in de eieren en de slangen zelf.

BronEdit

Leer der Oude Runen
Oude Runen Eenvoudig Verklaard.jpg
Professor: Bathsheda Babbling
Boeken: Oude Runen: Vertalen voor Gevorderden · Oude Runen Eenvoudig Verklaard · Magische Hiërogliefen en Logogrammen · Runenwoordenboek · Spelmans Complete Catalogus der Syllaben
Bekende Runen: Acromantula · Demiguise · Eenhoorn · Ehwaz · Eihwaz · Fwoeper · Graphorn · Hydra · Onbekend · Quintaped · Runespoor · Salamander

Around Wikia's network

Random Wiki