Wikia

250px-Map
De Sluipwegwijzer
Object informatie
Fabrikant

De Sluipers

Gemaakt

tussen 1975 en 1978

Gebruik
  • Plattegrond van Zweinstein
  • Toont de zeven geheime gangen rond Zweinstein
  • Laat zien waar iedere persoon op het terrein is en wat ze doen. Iedere minuut van iedere dag.
Eigenaar(s)
"De heren Maanling, Wormstaart, Sluipvoet en Gaffel Toeleveraars van Technische Trucs en Toverstreken presenteren met gepaste trots DE SLUIPWEGWIJZER!"
—De Sluipwegwijzer

De Sluipwegwijzer (Engels: Marauder's Map) is een magisch object uit de Harry Potter-reeks door J.K. Rowling.

Het is een magisch stuk perkament met de plattegrond van Zweinstein's Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus erop. Het toont niet alleen alle lokalen, hoeken en gangen van Zweinstein, maar ook elke centimeter van het terrein en ook alle geheime gangen. Ook toont het elke persoon die zich in en buiten Zweinstein begeeft met zijn/haar naam en voetstappen op de plaats waar de desbetreffende persoon zich bevind. Ook is De Sluipwegwijzer in staat om personen nauwkeurig te identificeren. Het laat zich niet voor de gek houden door Faunaten, mensen onder een ontzichtbaarheidsmantel en mensen die Wisseldrank hebben ingenomen. Zelfs de Geesten van Zweinstein zijn erop te zien. Het kan ook laten zien hoe je in een geheime doorgang kan komen. Dit doet de Sluipwegwijzer in Harry's derde jaar om hem te helpen naar Zweinsveld te gaan. Het toont dan welke woorden je moet zeggen om door het standbeeld van de gebochelde heks te komen, die leidt naar de kelder van Zonko's Fopmagazijn.

GeschiedenisEdit

CreatieEdit

De sluipwegwijzer is gemaakt door Gaffel, Sluipvoet, Maanling en Wormstaart in de tijd dat ze zelf op Zweinstein zaten. De kaart werd gemaakt tussen 1975 en 1978, omdat de namen op de kaart verwijzen naar de Faunaatvormen van het viertal (ook bekend als De Sluipers ). Het is waarschijnlijk heel vaak gebruikt, maar op een gegeven moment is het in beslag genomen door Argus Vilder, de conciërge van Zweinstein.

Fred en George WemelEdit

"Wij hebben van dit prachtexemplaar meer geleerd dan van alle leraren bij elkaar."
—Fred en George Wemel over De Sluipwegwijzer

Fred en George hebben de Sluipwegwijzer "gejat" van Vilder uit zijn eigen kantoortje, in hun eerste jaar op Zweinstein. Ze vonden de kaart in een la waarop stond; Geconfiseerd en Levensgevaarlijk. Ze pakten de kaart en hebben hem sinds dien in hun bezit. Ze zijn er op een gegeven moment achter gekomen hoe de Sluipwegwijzer werkte en hebben er veel van geleerd, zoals; de geheime gangen in Zweinstein. Ze hebben deze echter helemaal uit hun hoofd geleerd en hebben daarmee heel erg veel grappen mee uit gehaald. In Harry's derde jaar gaven Fred en George hem aan Harry om hem te helpen in Zweinsveld te komen.

1993 & 1994Edit

Harry gebruikt de kaart in zijn derde jaar om naar Zweinsveld te gaan. De kaart is zo gemaakt dat hij degene die niet weten hoe je de kaart moet activeren, belachelijk maakt. Dit gebeurt als Harry op een avond de naam Peter Pippeling ziet staan. Harry had echter eerder die dag gehoord dat Peter Pippeling dood was, dus ging hij de gang op en zocht hem. Peter was alleen aan het rondlopen als zijn Faunaatvorm; Schurfie (de rat van Ron). Harry werd tijdens het lopen op de gang betrapt door Severus Sneep. Sneep had net de kaart afgepakt toen Remus Lupos Harry hielp om weg te komen. Lupos had de kaart zelf gemaakt met zijn vrienden, dus wist hij hoe dit werkte. Harry wist niet dat Lupos hem had gemaakt en gaf hem dus gewoon aan hem af. Lupos bekeek de kaart ook (omdat hij wist hoe hem moest activeren) en kwam er zo achter dat Pippeling echt nog leefde. Hij geloofde vanaf toen zijn oude vriend Sirius Zwarts dat hij de Potters niet had verraden. De kaart keert weer terug naar Harry als Lupos ontslag neemt aan het einde van dat schooljaar, als Sneep tegen iedereen heeft gezegd dat Lupos een Weerwolf is.

Marauder's Map 01

De kaart word geactiveerd

In Harry's vierde jaar gebruikt Harry de Sluipwegwijzer om de weg te vinden naar de Badkamer van de Klassenoudsten. Daar vind hij het antwoord op het raadsel van het Gouden Ei. Op zijn weg terug viel Harry en zijn Ontzichtbaarheidsmantel en de Sluipwegwijzer vielen de trap naar de kerkers naar beneden. Voor Sneep hem kon pakken, kwam Barto Krenck Jr. (vermomd als Alastor Dolleman ) de trap af en riep dat de kaart van hem was. Later vroeg hij aan Harry of hij de kaart even mocht lenen. Na zijn ontmaskering kreeg Harry de kaart weer in zijn bezit.

1996 & 1998Edit

"De kaart kan niet liegen!"
—Sirius Zwarts

In Harry's zesde jaar gebruikt hij de kaart vaak om Draco Malfidus te bespioneren. Hij merkt alleen dat Draco verdwijnt van de kaart als hij even niet kijkt.

Harry vraagt aan Dobby en Knijster of zij Draco in de gaten willen houden en af en toe een verslag komen doen van wat ze hebben opgemerkt. Op een keer kwam Dobby naar Harry toe en vertelde hem, dat Draco wel eens naar de Kamer van Hoge Nood toe gaat en dat hij daarom van de kaart verdwijnt. De Kamer van Hoge Nood is namelijk (Onzichtbaar). De Sluipers hebben De Kamer van Hoge Nood nooit gevonden, dus hebben ze hem ook niet op de kaart gezet.

Als Harry, Hermelien en Ron, in 1997, op zoek zijn naar de Gruzielementen, kijkt Harry vaak op de kaart om te zien wat Ginny Wemel aan het doen is.

Tijdens de Slag om Zweinstein, gaf Harry de kaart aan Ron en Hermelien. Ron en Hermelien gingen namelijk naar de Geheime Kamer toe om daar de tanden van de Basilisk te verzamelen. In de tussentijd ging Harry op zoek naar de Diadeem van Rowena Ravenklauw.

Severussnapefootsteps

Sneep op de Sluipwegwijzer

Toen Hermelien en Ron terug uit de zaal kwamen, ontdekten ze dat Harry's naam op de kaart was verdwenen, en bvedachten dat het betekende dat hij in de Kamer van Hoge Nood was (die, zoals hierboven is vermeld, niet wordt weergegeven op de kaart). Hermelien en Ron kwamen net op tijd in de kamer van Hoge Nood (in de vorm van de Kamer van Verborgen Zaken) om Harry te helpen tegen Draco Malfidus, Vincent Korzel en Karel Kwast. Nadat Korzel het Duivelsvuur had opgeroepen, wat de hele kamer in vlammen hulde, wordt verondersteld dat Ron of Harry (of misschien Hermelien met haar kralen tas) de kaart veilig bleef en het overleefde de verwoesting in de kamer.

  • Meneer Maanling groet professor Sneep vriendelijk en verzoekt hem beleefd om zijn abnormaal lange neus niet in de zaken van anderen te steken.
  • Meneer Gaffel is het helemaal met meneer Maanling eens en wil eraan toevoegen dat professor Sneep een lelijk misbaksel is.
  • Meneer Sluipvoet zou graag officieel blijk willen geven van zijn verbazing dat zo'n idioot het tot leraar heeft geschopt.
  • Meneer Wormstaart wenst professor Sneep een prettige dag en raadt hem aan om zijn haar eens te wassen, die goorlap.

De geheimen van de kaart bleven voor Sneep verborgen.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki