Wikia

Harry Potter Wiki

Sorteerceremonie

2.881pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Sorteerceremonie of de indelingsceremonie vindt plaats bij het begin van elk schooljaar, voorafgaand aan het diner. Sommigen denken dat het een soort van test is die veel pijn doet, of dat je met een trol moet worstelen.

Beschrijving Edit

Professor Anderling plaatst altijd een vierpotige stoel vooraan de Grote Zaal. Tegenover de leerlingen en met je rug naar de leraren. Alle leerlingen van de school kijken ernaar. Op de stoel plaatst ze een gepunte tovenaarshoed. De hoed is versleten, vuil, en op sommige plaatsen al hersteld met een lapje stof. Deze Sorteerhoed zingt dan een zelf verzonnen lied voordat hij de eerstejaars sorteert in de vier verschillende afdelingen: Griffoendor , Ravenklauw , Huffelpuf en Zwadderich . Het is de slimste hoed die er bestaat. Als je hem opzet, kan hij alles zien in je hoofd, en zo beslist hij in welke afdeling je thuishoort. Professor Anderling leest dan de namen van de eerstejaars af van een rol perkament, beurt om beurt moeten ze naar voor gaan en de hoed opzetten. De Sortering is erg belangrijk want zolang de studenten op school verblijven, is hun huis als hun familie.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki