Wikia

Harry Potter Wiki

Spiegel van Neregeb

Overleg0
2.643 pagina's
op deze wiki

250px-Mirror2
De Spiegel van Neregeb
Object informatie
Gebruik
  • Laat de kijker zien diepste verlangen zien
  • Beschermd en bevat de Steen der Wijzen
Eigenaar(s)

Albus Perkamentus

De Spiegel van Neregeb (Engels: Mirror of Erised) is een magisch voorwerp uit Harry Potter en de Steen der Wijzen, het eerste deel van de Harry Potter-boekenreeks van de Britse schrijfster J.K. Rowling.

De Spiegel toont kennis noch waarheid, maar laat de persoon die erin kijkt alleen zien wat hij of zij het meest begeert. Veel mensen zijn reeds weggekwijnd voor de Spiegel, betoverd door wat ze zagen. Anderen werden krankzinnig omdat ze niet wisten of wat ze zagen al dan niet mogelijk was. Er staat een spreuk boven de Spiegel: Neregeb jiz taw ra amneiz nesnem tawt einno otki. Andersom (in spiegelschrift) staat er: Ik toon niet wat mensen zien maar wat zij begeren. "Neregeb" is dus het spiegelbeeld van "begeren" (Engels: "desire) .

De Spiegel van Neregeb laat bijvoorbeeld aan Harry Potter zijn ouders zien, en aan Ron Wemel zichzelf, als hij de Zwerkbalcup verovert. En hoewel Professor Perkamentus zegt dat hij zichzelf in de Spiegel ziet met een paar sokken, wordt in Harry Potter en de Relieken van de Dood, het zevende boek, duidelijk dat hij daarin geen sokken ziet, maar zijn echte wens: zijn complete familie, levend en wel.

De Spiegel wordt later in het eerste boek verplaatst naar de kerkers om de Steen der Wijzen te beschermen. Het is de ultieme bescherming die Albus Perkamentus aan de Steen gaf. Door in de Spiegel te kijken, kan men de Steen bemachtigen, op voorwaarde dat men er oprechte bedoelingen mee heeft en hem niet voor eigen gewin zal gebruiken. Mensen met slechte bedoelingen zien gewoon zichzelf in de Spiegel het Levenselixer brouwen. Als Harry Potter voor de tweede keer in de spiegel kijkt, verschijnt de steen in zijn broekzak.

Krinkelvoordespiegelvanneregeb
Krinkel voor de Spiegel van Neregeb
GinnyWemelToegevoegd door GinnyWemel

BronBewerken

Spiegelvanneregeb
Harry bij de spiegel van neregeb
GinnyWemelToegevoegd door GinnyWemel

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki