Wikia

Harry Potter Wiki

Toverschaken

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Toverschaken is een magische manier van schaken uit de Harry Potter-boekenserie van de Britse schrijfster J.K. Rowling. De beste vriend van Harry Potter, Ron Wemel, is er erg goed in en leert het Harry in het eerste boek.

Het verschil tussen "gewone" schaak en toverschaak is dat bij toverschaak de stukken "levend" zijn. Wanneer er een stuk geslagen wordt, dan wordt dit stuk ook echt letterlijk van het bord geslagen door het stuk waardoor het geslagen werd. Er vindt dus een soort van veldslag plaats op het schaakbord. Dit is dan ook de reden waarom Hermelien Griffel, de beste vriendin van Harry en Ron, een hekel heeft aan toverschaak: ze vindt het wreed.

In de eerste Harry Potter film komt het toverschaken ook voor. De "veldslag" tussen de stukken gaat hierin zelfs nog een stap verder: in plaats van dat de stukken van het bord worden geslagen worden ze gewoon aan puin geslagen.

Wizard's Chess.gif

Toverschaak in de verhalenEdit

In het eerste boek, Harry Potter en de Steen der Wijzen, speelt Toverschaak een belangrijke rol. Wanneer Harry,
Chess.jpg

Schaakspel

Ron en Hermelien op zoek gaan naar de Steen der Wijzen om deze te pakken te krijgen voor Heer Voldemort dat doet, moeten ze een aantal obstakels passeren waaronder een levensgroot Toverschaakbord. Door Rons schaakcapaciteiten weten ze deze schaakpartij te winnen en kunnen ze verder met hun zoektocht.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki