Wikia

Wands-woods
Toverstok
Object informatie
Fabrikant
Gebruik

Geleiden van magie

Eigenaar(s)

De meeste heksen en tovenaars die elf jaar of ouder zijn en die hun toverstok nog niet hebben gebroken of verloren.

"Een toverstok is een voorwerp waarmee een heks of tovenaar zijn of haar magie "stuurt". Het is gemaakt van hout en heeft een magische substantie als kern. Toverstokken gemaakt door Olivander bevatten kernen van feniksveer, eenhoornhaar of drakenhartbloed, zijn gemaakt van verscheidene houtsoorten, met verschillende lengtes en flexibiliteiten."
—Beschrijving van een toverstok[src]
Een toverstok (Engels: Wand) is een magisch instrument waardoor een heks of tovenaar zijn of haar magische krachten kan "sturen" om zo de effecten daarvan te centraliseren voor betere en complexere resultaten. De meeste spreuken worden uitgevoerd met een toverstok, maar spreuken kunnen ook uitgevoerd worden zonder het gebruik van een toverstok. Toverstokloze magie is echter heel moeilijk en vereist veel concentratie en ongelooflijke vaardigheid; bekwame tovenaars en sommige magische wezens, zoals huis-elfen, staan bekend om dit soort magie.

Toverstokken worden gemaakt en verkocht door toverstokkenmakers, waarvan de bekendste in Groot-Brittannië Olivander is, en in Oost-Europa Stavlov. Iedere toverstok bestaat uit een specifieke houtsoort dat een kern met een magische substantie bevat. Hoewel de kernen van hetzelfde schepsel afkomstig kunnen zijn, of het hout van dezelfde boom, zijn er geen twee bestaande toverstokken precies hetzelfde. De studie van de geschiedenis en de magsiche eigenschappen van toverstokken heet stokkenleer.

GeschiedenisEdit

Toverstokken werden op een onbekend punt na Christus in Europa ontwikkeld. De familie Olivander is begonnen met het produceren van toverstokken in 382 na Christus. Met verloop van tijd verdienden ze een wereldwijde reputatie. In de 13de eeuw werd de Zegevlier, die bekend zou komen te staan als de meeste krachtige toverstok die er bestaat, gecreëerd.

De eerste toverstokkenmaker in Noord-Amerika was de Ierse stichtster van Ilbermorger Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, die naar Noord-Amerika kwam en toverstokken voor haar adoptiezonen en de studenten van haar school maakte. Met de invoer van de Wet van Rappaport was het voor geen enkel kind toegestaan om een toverstok te hebben tot zij naar Ilbermorger gingen. Daarnaast moesten zij hun toverstok tijdens de vakanties op school laten, tot zij zeventien jaar oud waren. In de jaren 1920 was het gebruik van toverstokken in Noord-Amerika normaal geworden, hoewel elke heks en tovenaar, inclusief toeristen, een toverstokvergunning moest hebben.

Op een onbekend punt in de geschiedenis werden toverstokken geïntroduceerd in Azië. Eigenaars van toverstokken gemaakt van kers kregen een special aanzien op Mahoutokoro in Japan.

In de twintigste eeuw werden toverstokken geïntroduceerd in Afrika, waar ze minder vaak werden gebruikt in vergelijking met andere delen van de wereld.

Magie en toverstokkenEdit

Magie met een toverstok wordt meestal uitgevoerd met behulp van een spreuk of bezwering, maar meer ervaren tovenaars kunnen non-verbale spreuken uitvoeren, waardoor zij door dit verrassingseffect kunnen voorkomen dat een tegenstander zich tijdig kan beschermen. Toverstokken zijn met veel magie bezoedeld, waardoor ze zo levend worden als een levenloos voorwerp maar kan zijn.

Iedere toverstok is uniek en hangt af van het karakter van de bijzondere boom en het magische wezen waar de kern van afkomstig is. Bovendien begint elke toverstok, vanaf het moment dat het zijn ideale eigenaar heeft gevonden, te leren van en soms de les te lezen aan zijn menselijke partner.

Toverstokken en stokkenleerEdit

"De stok kiest de tovenaar... het is niet altijd duidelijk waarom."
—Olivander bespreek stokkenleer met Harry Potter[src]

Stokkenleer is een specifieke klasse van magie die verwijst naar de geschiedenis en de magische eigenschappen van toverstokken. De heer Olivander beweert dat het een "complexe en mysterieuze tak van magie" is. Het idee dat een toverstok de tovenaar kiest en dat het van trouw kan wisselen is een onderdeel van stokkenleer.

De Keltische Boom Kalender heeft bomen toegewezen aan verschillende delen van het jaar en speelt soms een rol in stokkenleer. Deze kalender toont elke maand en de boom die daarbij hoort. Sommige toverstokken en hun eigenaren passen bij de kalender zoals Harry Potter, Hermelien Griffel, Ron Wemel (zijn eerste toverstok) en Draco Malfidus. Hun toverstokken zijn gemaakt van de boom dat gekoppeld is aan hun geboortedatum. Harry is geboren tussen 8 juli en 4 augustus, zijn toverstok is gemaakt van hulst. Hermelien is geboren tussen 2 september en 29 september, haar toverstok is gemaakt van wijnstok. Ron is geboren tussen 18 februari en 17 maart, zijn toverstok is gemaakt van es. Draco is geboren tussen 13 mei en 9 juni, zijn toverstok is gemaakt van meidoorn.

HoutsoortenEdit

De meeste toverstokken zijn lange, dunne staven van hout met een magische substantie die in hun kern zit. Houtsoorten die worden gebruikt zijn:

Houtsoort Garrick Olivander's notities
Acacia Een zeer ongebruikelijke houtsoort, dat lastige toverstokken maakt die vaak voor niemand anders dan hun eigenaar werken, en de beste resultaten leveren in de handen van de meest bekwame.
Amerikaanse eik Je zult vaak de onwetende horen zeggen dat de Amerikaanse eik een onfeilbaar teken is van het slechte temperament van de eigenaar. In feite bezit de juiste eigenaar voor een toverstok van Amerikaanse eik een ongewoon snel reactievermogen, waardoor het een uitstekende duellist is.
Appel Toverstokken van appel worden niet in grote aantallen gemaakt. Ze zijn krachtig en het meest geschikt voor een eigenaar met hoge doelstellingen en idealen, aangezien dit houtsoort slecht gepaard gaat met duistere magie.
Beuk De ware eigenaar voor een toverstok gemaakt van beuk zal, indien jong, verstandig zijn voor zijn of haar leeftijd en, indien volwassen, rijk aan begrip en ervaring. Toverstokken van beuk presteren zeer zwak voor de kortzichtige en introlerante.
Ceder Wanneer ik iemand ontmoet met een toverstok van ceder, vind ik kracht van karakter en een buitengewone loyaliteit. Mijn vader, Gervaise Olivander, zei altijd: 'Je zal nooit een drager van ceder kunnen misleiden', en ik ben het daar volledig mee eens: een toverstok van ceder vindt zijn perfecte thuis waar er perspectiviteit en perceptie is.
Cipres Toverstokken van cipres worden geassocieerd met adel. De grote middeleeuwse toverstokkenmaker, Geraint Olivander, schreef dat hij altijd vereerd was om een toverstok van cipres te mogen koppelen, aangezien hij wist dat hij een heks of tovenaar had ontmoet die een heroïsche dood zou sterven.
Den De rechtdradige toverstok van dennenhout kiest altijd een onafhankelijke, individuele meester die kan worden gezien als eenzaam, intrigirend en zelfs mysterieus. Toverstokken van dennenhout genieten van creatief gebruik en kunnen, in tegenstelling tot sommige andere toverstokken, zich zonder protest aanpassen aan nieuwe methoden en spreuken.
Ebben Dit gitzwarte hout heeft een indrukwekkende uitstraling en reputatie, en is zeer geschikt voor allerlei strijdlustige magie en transfiguratie.
Els Els is een onbuigzame houtsoort, maar ik heb ontdekt dat zijn ideale eigenaar niet koppig of hardnekkig is, maar vaak behulpzaam, attent en zeer sympathiek.
Es Een toverstok van essenhout blijft trouw aan zijn echte meester en mag niet door de oorspronkelijke eigenaar als cadeau worden gegeven of door worden gegeven, omdat het dan zijn kracht en vaardigheid zal verliezen. Dit is nog extremer wanneer de stok een kern heeft van eenhoornhaar.
Esdoorn Ik heb vaak geconstateerd dat degenen die door een toverstok van esdoorn worden gekozen van nature reizigers en ontdekkers zijn; het zijn geen toverstokken om thuis te blijven en ze hebben de voorkeur voor ambitie in hun heks of tovenaar, anders worden ze laks en moeilijk handelbaar.
Esp Toverstok-kwaliteit espenhout is wit en fijnkorrelig, en wordt zeer gewaardeerd door alle toverstokkenmakers voor zijn stijlvolle gelijkenis met ivoor en zijn meestal uitstekende gebruik voor bezweringen.
Haagbeuk Haagbeuk kiest voor een getalenteerde heks of tovenaar met één enkele, pure passie, waarvan sommige dit als obsessie zullen zien (hoewel ik de term 'visie' verkies), die bijna altijd gerealiseerd zal worden.
Hazelaar Hazelaar, een gevoelige toverstok, weerspiegelt de emotionele staat van zijn eigenaar en werkt het beste voor een meester die zijn eigen gevoelens begrijpt en deze onder controle heeft.
Hulst Hulst is één van de zeldzamere houtsoorten; het wordt traditioneel beschouwd als beschermend en werkt het beste voor degenen die hulp nodig hebben om hun woede en onstuimigheid te overwinnen.
Iep Het ongegronde geloof dat alleen volbloed tovenaars magie met toverstokken van iep kunnen produceren is zonder twijfel begonnen door een eigenaar die zijn eigen bloedstatus probeerde te bewijzen, aangezien ik perfecte koppelingen heb gekend met Dreuzelgeborenen.
Kastanje Dit is een eigenaardig, veelzijdig houtsoort, dat sterk afhankelijk is van het karakter van de kern en die een kleurrijke persoonlijkheid van wie hem bezit verwacht.
Kers Deze zeer zeldzame houtsoort maakt een toverstok met vreemde krachten en wordt geprezen door studenten van toverschool Mahoutokoro in Japan, waar degenen met deze toverstok een bijzonder aanzien hebben.
Kornoelje Ik heb geconstateerd dat het koppelen van een toverstok van kornoelje met zijn ideale eigenaar zeer vermakelijk is. Toverstokken van kornoelje zijn onberekenbaar en ondeugend; ze hebben een speels karakter en willen partners die ze kunnen voorzien van spanning en plezier.
Lariks Sterk, duurzaam en warm van kleur, daarom wordt lariks al geruime tijd gewaardeerd als een aantrekkelijk en krachtig houtsoort voor toverstokken. Zijn reputatie om moed en vertrouwen in de gebruiken op te wekken heeft er voor gezorgd dat de vraag altijd groter is dan het aanbod.
Laurier Er wordt gezegd dat een toverstok van laurier geen oneervolle kunsten kunnen vertonen, hoewel in de zoektocht naar glorie (geen ongewoon doel voor degenen die het beste bij deze toverstok past), ik toverstokken van laurier ken die krachtige en soms dodelijke magie vertoonden.
Lijsterbes Lijsterbeshout is altijd geliefd geweest voor toverstokken, omdat het de reputatie heeft meer beschermend te zijn dan andere toverstokken, en in mijn ervaring geschikt is voor allerlei bijzonder sterke en moeilijk te breken defensieve magie.
Meidoorn Toverstokkenmaker Stavlov schreef dat de meidoorn een 'rare, tegenstrijdige toverstok maakt, net zo vol met paradoxen als de boom waar hij uit voortkomt, wiens bladeren en bloesems helen, maar wiens afgesneden takken ruiken naar de dood.'
Palissander Toverstokken van palissander zijn vrij zeldzaam. Ze zijn niet erg geschikt voor duistere magie, omdat dit houdt liefde en zuiverheid vertegenwoordigt. Toverstokken van palissander staan er om bekend om uit te blinken in liefdesspreuken en helende magie.
Peer Dit goudkleurige hout produceert toverstokken met sublieme, magische krachten, die het best presteren in de handen van warme, genereuze en wijze persoonlijkheden. Bezitters van toverstokken van peer zijn, in mijn ervaring, populair en gerespecteerd.
Populier "Als je integriteit zoekt, zoek eerst onder de populieren". Dit is een toverstok om te vertrouwen op samenhang, kracht en gelijkmatige magie, en is op zijn gelukkigst als het met een heks of tovenaar met een duidelijke visie werkt.
Redwood Toverstok-kwaliteit redwood is gebrekkig, toch is er een oponhoudelijke vraag naar, door zijn reputatie geluk te brengen aan zijn eigenaar.
Riet Toverstokken van riet zijn het beste geschikt viir degenen die dapper, welsprekend en zeer beschermende vrienden zijn.
Sleedoorn Sleedoorn, dat een zeer ongewone houtsoort is, heeft naar mijn mening de welverdiende reputatie om het meest geschikt te zijn voor krijgers.
Spar Onervaren toverstokmakers noemen spar een lastig houtsoort, maar daarmee onthullen ze hun eigen ondoeltreffendheid. Het is terecht dat er speciale vaardigheden nodig zijn om met spar te werken, dat toverstokken produceert die slecht gepaard gaan met voorzichtige of zenuwachtige persoonlijkheden, en gevaarlijk is in klunzige handen.
Taxus Toverstokken van taxus zijn één van de zeldzamere soorten en hun ideale partners zijn vaak net zo ongebruikelijk en zelfs opmerkelijk. Een toverstok van taxus is befaamd om zijn bezitter te voorzien van de kracht van het leven en de dood.
Vijg Vijg maakt een leergierige toverstok die er naar verlangd nieuwe ervaringen op te doen, maar zijn glans verliest wanneer het betrokken is bij saaie handelingen. Het is een gewoonte voor deze fraaie toverstokken dat ze kunnen verbranden wanneer zij zich 'vervelen'.
Vlier Het zeldzaamste houtsoort van allemaal, en wat bekend staat als diep ongelukkig, is moeilijk om te beheersen dan enig andere toverstok. Het bevat krachtige magie, maar veracht het om te blijven bij iedere eigenaar die niet dezelfde superioriteit als hijzelf bezit; het vergt een opmerkelijke tovenaar om een toverstok van vlier voor enige tijd te behouden.
Walnoot Zeer intelligente heksen en tovenaars zouden de eerste keer dat zij een toverstok proberen er één van walnoot moeten krijgen, aangezien in negen van de tien gevallen zij de ideale partner in elkaar vinden.
Wijnstok Toverstokken van wijnstok behoren tot de minder voorkomende soorten en ik ben geïntrigeerd om op te merken dat hun eigenaren bijna altijd een heks of tovenaar zijn die een groter doel zoeken, die een visie hebben buiten het gewone en die vaak degenen verbazen die denken dat ze hun het beste kennen.
Wilg Wilg is een ongewone houtsoort met helende krachten en ik heb opgemerkt dat de ideale eigenaar voor een toverstok van wilg (meestal onterecht) onzeker is, hoe goed hij dat ook probeert  te verbergen.
Zilverlinde Dit ongewone en zeer aantrekkelijke houtsoort was sterk in de mode in de negentiende eeuw. De vraag was hoger dan het aanbod en gewetenloze toverstokmakers verfde ongeschikte toverstokken om kopers voor de gek te houden en ze te laten geloven dat ze een toverstok van zilverlinde hadden gekocht.
Zilverspar Mijn grootvader, Gerbold Octavius Olivander, noemde toverstokken van deze houtsoort "de stok voor overlevers", aangezien hij deze aan die tovenaars had verkocht die vervolgens zonder kleerscheuren door levensbedreigende situaties waren gekomen.
Zomereik Een toverstok voor goede en slechte tijden en een vriend zo loyaal als de tovenaar die het verdient. Toverstokken van zomer vereisen partners met kracht, moed en trouw.
Zwarte walnoot Minder gebruikelijke dan de toverstok van gewone walnoot, streeft de toverstok van zwarte walnoot naar een meester met goede instincten en krachtig inzicht. Zwarte walnoot is een heel mooi houtsoort, maar is zeker ook niet de makkelijkste om mee om te gaan.

KernenEdit

De meeste toverstokken van Garrick Olivander bevatten één van de drie superieure kerntypen, maar er zijn anderen. Kernen die worden gebruikt zijn:

Kern Notities
Eenhoornhaar Eenhoornhaar produceert de meeste consistente magie en is minder gevoelig voor schommelingen en verstoppingen. Toverstokken met kernen van eenhoornhaar zijn over het algemeen het moeilijkst te gebruikten voor duistere magie. Het zijn de meeste trouwe van alle toverstokken en blijven meestal sterk verbonden aan hun eerste eigenaar, ongeacht of hij of zij een bekwame heks of tovenaar was. Kleine nadelen van eenhoornhaar zijn dat ze niet de meest krachtige toverstokken produceren (hoewel dit gecompenseerd kan worden door het houtsoort) en dat, wanneer er niet goed mee om wordt gegaan, de haar 'dood' kan gaan en vervangen moet worden.
Drakenhartbloed Over het algemeen produceren kernen van drakenhartbloed toverstokken met de meeste kracht en die in staat zijn tot de meest flamboyante spreuken. Toverstokken met drakenhartbloed hebben de neiging om sneller te leren dan andere kernen. Hoewel ze van trouw kunnen veranderen als ze van hun oorspronkelijke meester gewonnen zijn, blijven ze altijd sterk verbonden met hun oorspronkelijke eigenaar. Ze zijn makkelijker om voor duistere magie te gebruiken, hoewel het zich niet uit zichzelf tot die wel zal keren. Het is ook de meest gevoelige voor ongelukken van de drie superieure kernen, gezien het temperament.
Feniksveer Dit is de zeldzaamste kerntype. Feniksveren hebben de grootste reikwijdte aan magie, hoewel ze langer de tijd nodig hebben dit te laten merken dan een kern van eenhoornhaar of drakenhartbloed. Ze tonen het meeste affiniteit door soms zelfs uit zichzelf handelen, een kwaliteit die veel heksen en tovenaars niet kunnen waarderen. Toverstokken met feniksveer zijn altijd kieskeurig wanneer het gaat om een potentiële eigenaar, gezien het wezen waaruit de veren worden geplukt één van de meest onafhankelijke en zelfstandigste ter wereld is. Deze toverstokken zijn moeilijk te temmen en te personaliseren, en hun trouw is meestal moeilijk te winnen.
Glamorgana-haar Toverstokmaker Garrick Olivander vermelde dat hij geen gebruik maakt van Glamorganaharen, omdat het "temperamentere" toverstokken produceert.
Terzieler-haar Dit kerntype wordt beschouwd als instabiel, zo niet moeilijk, materiaal om te gebruiken bij het produceren van toverstokken.
Snorhaar van een trol Snorharen van trollen worden beschouwd als een ondergeschikt materiaal ten opzicht van drie superieure kerntypes van Garrick Olivander.
Kelpie haar "Vroeg in mijn carrière, toen ik toekeek hoe mijn toverstokmakende vader worstelde met ondergeschikte toverstokkernmaterialen, zoals kelpie haar..."
Staartveer van de dondervogel De staartveer van een dondervogel werd door de Amerikaanse toverstokmaker Shikoba Wolfs gebruikt als toverstokkern. Wolfs' toverstokken waren krachtig, maar moeilijk te beheersen en goed voor transfiguratie.
Wampuskathaar Het haar van een wampuskat werd gebruikt als toverstokkern door de Amerikaanse toverstokmaker Johannes Jonker. Jonker experimenteerde met vele andere kernen, voordat hij het haar van dit schepsel verkoos als zijn favoriete soort.
Ruggenwervel van de Witte Riviermonsters Deze toverstokkern werd gebruikt door Diego Quintana. Rugwervels van de Witte Riviermonsters produceren spreuken van kracht en elegantie.
Roegaroe haar Het haar van de roegaroe werd gebruikt als toverstokkern door de Amerikaanse toverstokmaker Veleda Bructera. Er wordt beweerd dat roegaroe haar een affiniteit heeft tot duistere magie, zoals vampiers met bloed.
Snorhaar van een kwistel Dit is een nauwelijks gebruikte toverstokkern en wordt waarschijnlijk beschouwd als een ondergeschikt kerntype.
Hoorn van een Basilisk Er is slechts één toverstok bekend die deze kern bevatte. Het werd gemaakt door Zalazar Zwadderich voor een toverstok die hij zelf had gemaakt.

Algemene toverstok eigenschappenEdit

"Toverstokken zijn alleen net zo krachtig als de tovenaars die ze gebruiken..."
—Hermelien Griffel legt toverstok eigenschappen uit aan Harry Potter[src]

In bijna alle gedocumenteerde gevallen kiest de toverstok de tovenaar die overeenstemt met zijn karakter, aangezien de tovenaar moeite kan ondervinden of niet in staat is om magie uit te kunnen voeren als de karakters in conflict komen, of de magie is zwakker dan wanneer uitgevoerd met de juiste toverstok. Alhoewel Olivander zegt dat de tovenaar zijn krachten door bijna alles kan "sturen", kunnen optimale resultaten alleen worden behaald met hetgeen waar zij een natuurlijke affiniteit mee hebben. Bij het proberen van verschillende toverstokken zal een toverstok die niet geschikt is voor de gebruiker gewoonlijk helemaal niets doen. Een warm gevoel is echter een aanduiding dat de juiste toverstok is gekozen, en in sommige gevallen zal de toverstok zelfs een paar vonken uitspuwen, of een soortgelijk klein teken van magie. 

Toverstokken zijn quasi-voelend: hoewel ze niet kunnen denken of communiceren als een mens, kunnen ze bepaalde acties uitvoeren door hun eigen wil. Deze vaardigheid kan de manier zijn waarop zij hun heks of tovenaar kiezen en verklaart ook dat Harry's toverstok uit zichzelf optreedt tegen Voldemort.

Lengte en flexibiliteitEdit

"Veel toverstokmakers koppelen de lengte van de toverstok aan de lengte van de heks of tovenaar, maar dit is een ruwe maat, en houdt geen rekening met vele andere belangrijke overwegingen. In mijn ervaring kunnen langere toverstokken bij langere tovenaars passen, maar hebben ze de neiging om naar grotere persoonlijkheden toe te trekken, en naar degenen met een ruimere en dramatische stijl van magie. Toverstokken van de juiste lengte hebben een elegantere en verfijnder spreuk gebruik. Echter mag er geen enkel aspect van de samenstelling van een toverstok afzonderlijk van de anderen beschouwd worden, aangezien het houtsoort, de kern en de flexibiliteit de eigenschappen van de lengte kunnen compenseren of verbeteren"
—Garrick Olivander met betrekking tot toverstok lengte en flexibiliteit[src]

De meeste toverstokken zijn tussen de 23 en 36 centimeter. Terwijl er extreem korte toverstokken (20 centimeter of kleiner) en zeer lange toverstokken (meer dan 38 centimeter) bestaan, zijn deze uitzonderlijk zeldzaam. In het laatste geval eist een fysieke eigenaardigheid de buitensporige lengte. Desondanks selecteren abnormaal korte toverstokken meestal personen in wiens karakter er iets ontbreekt, in plaats van dat ze fysiek erg klein zijn (veel kleine heksen en tovenaars worden door langere toverstokken gekozen).

De flexibiliteit of stijfheid van de toverstok wijst op de mate van aanpassingsvermogen en bereidheid om te veranderen die zowel de toverstok als de eigenaar bezitten — hoewel deze factor niet afzonderlijk van het houtsoort, de kern en de lengte, noch van de levenservaring en magische stijl van de eigenaar beschouwd mag worden, aangezien de gehele combinatie de toverstok in kwestie zo uniek maakt.

Nieuwe meestersEdit

Toverstokken kunnen nieuwe meesters kiezen. Als de meester van de tovestok ontwapend, verlamd of gedood is, kan de toverstok de aanvaller van zijn oude meester als zijn nieuwe meester accepteren en zijn trouw overdragen aan de tovenaar die het van zijn voorgaande eigenaar heeft gewonnen. Dit verschijnsel wordt voornamelijk waargenomen bij de Zegevlier die, volgens Albus Perkamentus,  alleen macht respecteert. De Zegevlier zal zijn trouw overdragen, zelfs als de overwonnen meester het op dat moment niet in zijn bezit heeft. Er is van geen enkele andere toverstok bekend dat het deze eigenschap bezit. De meeste toverstokken zijn verbonden aan hun meesters en zullen hun trouw in hun vorige meester niet makkelijk opgeven. In feite lijkt de oorspronkelijke band onmogelijk om te verbreken; als dat zo was, dan is het voor een overwonnen heks of tovenaar beter om een nieuwe toverstok te kopen, in plaats van door te gaan met het gebruiken ervan, aangezien het niet langer optimaal voor hen zal werken. Toverstokken die worden overwonnen in puur competitieve of vriendelijke omstandigheden of worden gestolen zonder de vorige meester aan te vallen, zullen niet van trouw veranderen.

Schade en onderwatergebruikEdit

Spreuken en materiele schade kunnen er voor zorgen dat toverstokken breken, waardoor hun magische vaardigheden sterk worden verminderd. Zelfs wanneer ze gerepareerd worden, zal de toverstok's magie niet verbeteren en kan de stok opnieuw breken tijdens het uitvoeren van magie; toverstokken die bij elkaar worden gehouden door iets zoals fantastape kunnen magie terugkaatsen. De Zegevlier kan gebroken toverstokken volledig repareren, hoewel dit vermogen verloren kan gaan wanneer de huidige meester onoverwonnen zal sterven, waardoor de meeste kracht van de stok met hem zal verdwijnen.

Daarnaast lijken toverstokken de vaardigheid te bezitten om tenminste gedeeltelijk onderwater te kunnen functioneren, zoals aangetoond werd toen Harry Potter probeerde om een spreuk te gebruiken om zichzelf te bevrijden van de Wierlingen. Harry merkte echter op dat in plaats van dat hij "vonken op de Wierlingen afstuurde" hij ze "beschoot met iets wat leek op een straal kokend water". Dit impliceert dat spreuken anders functioneren in een onderwateromgeving.

Bekende ToverstokkenEdit

Gezegde over ToverstokkenEdit

"Hulst en Eiken op één kussen, daar slaapt de duivel tussen."

"Essen roddelt, Berken plaagt, Beuken is koppig, Linde klaagt."

"Vlierenhouten toverstokken brengen tegenspoed en brokken."

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki