Wikia

Harry Potter Wiki

Verschijnselen

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
20110819-js-apparition.gif

Harry en Perkamentus Verschijnselen

Verschijnselen (Engels: Apparate) is een term uit de Harry Potter-boekenserie van J.K. Rowling. De term slaat op het verschijnsel dat een tovenaar of heks zichzelf in het niets kan laten verdwijnen, om op een andere plek weer tevoorschijn te komen; een magische vorm van teleportatie. Het verdwijnen wordt Verdwijnselen genoemd. Het is tevens mogelijk om te Bijverschijnselen. Dit houdt in dat de tovenaar iemand meeneemt als hij Verschijnselt door die persoon stevig vast te houden.

Het gevoel dat men krijgt tijdens het Verschijnselen is vergelijkbaar met het gevoel dat men door een nauwe buis wordt geperst; het is niet mogelijk om te ademen en het wordt helemaal donker.

Op Zweinstein kunnen studenten tijdens hun zesde schooljaar leren Verschijnselen, en ze kunnen een diploma halen als ze meerderjarig zijn. In de magische wereld is men meerderjarig vanaf zeventien jaar.

RegelsEdit

Men mag niet Verschijnselen als:

  • Men geen vergunning heeft
  • Men in de aanwezigheid van een Dreuzel verkeert

Wie onwettig Verschijnselt of Verdwijnselt krijgt te maken met het Ministerie van Toverkunst, namelijk met de Taakeenheid ongepast spreukgebruik.

Beperkingen en gevaren Edit

Verschijnselen kan maar over beperkte afstand. Hoe ver is niet bekend, maar hangt mogelijk af van de kracht van de tovenaar. Er zijn tovenaars bekend die van het ene continent naar het andere kunnen Verschijnselen.

Er bestaan spreuken die kunnen verhinderen dat men op een bepaalde plaats kan Verschijnselen. Onder andere Zweinstein is met deze spreuken beschermd zodat iemand niet onverwacht binnen kan vallen.

Verschijnselen is niet zonder gevaar. Een mogelijk bijeffect waar in de boeken over wordt gesproken is "versprokkelen". Hierbij slaagt het verschijnselen maar gedeeltelijk waardoor het lichaam van de persoon die Verschijnselt in stukken uiteen valt, welke over de locatie van vertrek en de locatie van aankomst worden verspreid. De persoon blijft desondanks wel in leven, maar kan niks meer doen tot iemand de stukken weer bijeen brengt. Mede door dit gevaar en het feit dat Verschijnselen niet een comfortabele manier van reizen is, geven veel tovenaars de voorkeur aan andere reismethodes zoals per bezem of met brandstof.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki