Wikia

Een Weerwolf (Engels: Werewolf) is een fabeldier.
Harrypotter weerwolf a.jpg

Remus Lupos als weerwolf (HP3)

De weerwolf is een dier dat alleen in de korte periode van een volle maan bestaat. Buiten die periode is de weerwolf een normaal mens. Een weerwolf is te onderscheiden van een echte wolf door enkele specifieke lichamelijke karakteristieken, zoals de pupillen, de snuit en de staart. De meeste weerwolven leven afgezonderd van de samenleving en moeten voedsel stelen om te overleven.

Besmetting en genezingEdit

Wanneer men gebeten wordt door een weerwolf in wolvengedaante wordt men ook een weerwolf. Wanneer dit gebeurt moet men leren leven met deze aandoening. Toverdrankbrouwer Damocles Gasthuis ontwikkelde een brouwsel, Wolfsworteldrank, dat de besmette persoon in staat stelt enkele effecten onder controle te houden wanneer hij transformeert in een weerwolf. Doordat de drinker bij zinnen blijft, kan hij voorkomen dat hij anderen kwaad doet. Niets in de tovenaarswereld kan een weerwolf volledig genezen. In sommige gevallen kan deze aandoening overgedragen worden op het nageslacht.

De weerwolven in Harry PotterEdit

250px-Greybackthewerewolf.jpg

Er zijn slechts drie weerwolven bekend in de Harry Potter boekenreeks: Remus Lupos, een naamloos karakter die op dezelfde afdeling lag als Arthur Wemel in St. Holisto's Hospitaal voor Magische Ziektes en Zwaktes, en Fenrir Vaalhaar, een aanhanger van Voldemort die verantwoordelijk is voor de besmetting van Lupos. In Harry Potter en de Halfbloed Prins doodt Vaalhaar een vijfjarig kind en valt hij Bill Wemel aan. Tijdens de aanval op Bill was Vaalhaar echter niet in de gedaante van een wolf, hierdoor is Bill geen volledige weerwolf geworden. Hij heeft er echter wel wolfachtige trekjes aan overgehouden, zoals de voorkeur voor rauw vlees.

Gladianus Smalhart beweert de Homorphorus-spreuk gebruikt te hebben om de
Lupin-class.jpg

Lupos een weerwolf

weerwolf uit Wagga Wagga terug te transformeren in een mens. Het is niet duidelijk of deze spreuk een permanente genezing bewerkstelligt of dat het enkel tijdens de volle maan werkt. Gezien de geringe geloofwaardigheid van Smalhart is het bepaald niet zeker of de spreuk de gewenste uitwerking heeft gehad.

Gedragscode voor Weerwolven uit 1637Edit

In 1637 werd er een Gedragscode voor Weerwolven ingevoerd, maar wat deze code precies is, wordt tot op heden niet in de boeken uitgelegd.

Anti-WeerwolfwetEdit

In 1993 heeft Dorothea Omber een Anti-Weerwolfwet in het leven geroepen, waardoor het voor Weerwolven nog bijna onmogelijk is om aan werk te komen.

Soorten weerwolvenEdit

Hoewel ze niet in de boeken voorkomen zouden er 3 soorten Weerwolven zijn. De menselijke Weerwolf verandert 1 keer per maand, bij een volle maan in een wolf. De Dierlijke Weerwolf is een sterke wolf die 2 keer zo groot als een normale wolf. Ze hebben groene ogen en als je gebeten word, verander je in een Menselijke Weerwolf. De Woveling is de slimste en vriendelijkste van de 3 soorten. Je verandert niet in een wolf als je gebeten word. 1 keer per maand, bij volle maan veranderen ze in een mens. Ze kunnen zowel als in hun mens als in hun wolf vorm goed praten en zijn van nature vreedzaam en doen niemand kwaad. Ze hebben een zilveren of blauwe vacht.

BronEdit

Verweer tegen de Zwarte Kunsten (V.T.Z.K)
TDF-AGTS-P.JPG
Professors: Galatea Mijmerzoet · Quirinus Krinkel · Gladianus Smalhart · Remus Lupos · Bartolomeus Krenck Jr. (als Alastor Dolleman) · Dorothea Omber · Severus Sneep ·
Amycus Kragge
Boeken: De Zwarte Kunsten: Een Handboek voor Zelfbescherming · Zwerven met Zombies · Gekuier met Geesten · Vakanties met Vampiers · Tripjes met Trollen ·
Flaneren met Feeksen · Wandelingen met Weerwolven · Een Jaar met de Yeti · Magische Verdedigingstheorie · In het Aangezicht van het Gezichtsloze
V.T.Z.K. op Zweinstein: Klaslokaal 3C · Tijdelijk klaslokaal · Toren · Kantoor van de leraar · berging · Trap · Les Beker · Race Beker · Strijders van Perkamentus
Spreuken die met het vak te maken heeft: Vloek van Druipneus · Glacius · Patronusbezwering · Vloek des Doods · Cruciatusvloek · Imperiusvloek ·
Reducto · Schildspreuk · Non-Verbale Spreuken
Wezens die met het hebben met het vak: Keltische Aardmannetjes · Weerwolven · Vampieren · Zompelaars · Boeman · Roodkopjes · Kappas · Wierlingen

Around Wikia's network

Random Wiki