Wikia

Harry Potter Wiki

Wereldkampioenschap Zwerkbal

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Wereldkampioenschap Zwerkbal
Gebeurtenis informatie
Data

om de vier jaar

Deelnemer(s)
Beschrijving

Wereldkampioenschap tussen Nationale Zwerkbalteams

Het Wereldkampioenschap Zwerkbal, afgekort WK Zwerkbal, wordt sinds 1473 om de vier jaar georganiseerd. Het is een kampioenschap om de beste Nationale Zwerkbalteams van de wereld.

GeschiedenisEdit

Sinds 1473 wordt het Wereldkampioenschap Zwerkbal om de vier jaar gehouden, met uitzonderingen van dien. Tot in de 17e eeuw namen alleen Europese landen deel aan het toernooi. Dat kwam onder andere doordat veel uilen onderweg sneuvelden voordat ze in de verre landen aankwamen om de uitnodigingen te brengen. De Europese landen domineren meestal het kampioenschap. Zo won nog nooit een Zuid-Amerikaans land het WK, hoewel kenners denken dat Peru binnenkort zal slagen.[1]

KampioenschappenEdit

1473Edit

In 1473 werd het allereerste Wereldkampioenschap Zwerkbal gehouden, hoewel er uitsluitend Europese landen deelnamen. De finale was tussen Transsylvanië en Vlaanderen. De wedstrijd staat bekend als de meest gewelddadige aller tijden, waarin bijvoorbeeld een speler transformeerde in een Bunzing en vervolgens zijn tegenstander wilde onthoofden door middel van een zwaard.[1]

1962Edit

Engeland was in 1962 gastheer van het Wereldkampioenschap Zwerkbal.[2]

1986Edit

Amerika nam deel aan het toernooi, onder aanvoering van Maximus Brankovitch III.[1]

1990Edit

Ook dit jaar nam Amerika deel aan het Wereldkampioenschap. Nog steeds onder leiding van Maximus Brankovitch III.[1]

1994Edit

Zie ook: [[:Zie voor meer informatie: WK Zwerkbal 1994|Zie voor meer informatie: WK Zwerkbal 1994]]

Het WK van 1994 werd gehouden in Engeland.

Engeland werd uitgeschakeld met 390-10 door Transsylvanië, Wales verloor van Oeganda en Schotland werd afgeslacht door Luxemburg. Ierland liet in de halve finales niets over van Peru, waardoor ze in de finale kwamen te staan tegen Bulgarije.[3]

Bulgarije wist, ondanks dat sterspeler Viktor Kruml de snaai wist te vangen, niet te winnen van Ierland. De uitslag was 170-160 in het voordeel van Ierland.[4]

1998Edit

In 1998 werd het WK Zwerkbal niet gehouden. Dat kwam doordat toen de Dooddoeners de macht in handen hadden op het Ministerie van Toverkunst.

WinnaarsEdit

Jaar Gastland Finale
Winnaar U Runner-up
1473 Transsylvanië / Vlaanderen
1962 Engeland
1966
1970
1974
1978
1982
1986
1990
1994 Engeland Ierland 170-160 Bulgarije
1998 Afgelast wegens de Tweede Tovenaarsoorlog
2002
2006
2010
2014

VerschijningenEdit

Zie ookEdit

ReferencesEdit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Zwerkbal Door de Eeuwen Heen
  2. Harry Potter en de Vuurbeker - Hoofdstuk 3 (De Uitnodiging): Molly Wemel schrijft in 1994 dat het WK Zwerkbal 30 jaar geleden voor het laatst in Engeland werd gehouden. Er van uitgaand dat ze heeft afgerond, kom je dan bij 1962.
  3. Harry Potter en de Vuurbeker - Hoofdstuk 5 (Tovertweeling Topfopshop)
  4. Harry Potter en de Vuurbeker - Hoofdstuk 8 (Het WK Zwerkbal)

Around Wikia's network

Random Wiki